• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Väderprognoser

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Snart åker vi som vanligt några dagar söderut till Rügen och självklart är man då också intresserad av hur vädret kommer att bli.
När vi kollade på Yr.no och Klart första gången, för en vecka sedan, såg det jättefint ut med sol och varmt hela veckan men vartefter tiden går, eller rättare sagt dag för dag, kommer nya "prognoser".
Tillförlitligheten för prognoserna verkar numera som bortblåst, ibland kan man t.o.m. se prognosmakaren i TV stå och säga att "solen skiner över hela Skåne" men när man tittar ut genom fönstret är det helmulet.
Idag jobbar man med olika s.k. data-"modeller" men förr såg vi här nere varje dag väderplanen från F5 och F10 surra förbi. Gissa vilket som stämde bäst, vart har de äkta meteorologerna tagit vägen?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Väderprognoser

Det är ett känt faktum att prognoserna längre än fem dagar framåt är mest vackert väder och uppehåll. Ju närmare dagen man kommer desto dystrare blir prognosen.

IMG_1370.PNG
Bilden visar sol så gott som hela dygnet, riktigt så bra lär inte utfallet bli.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Väderprognoser

Man kan ju hellre själv gå in på sat.24 i realtid och bilda sig en egen "prognos", blir inte sämre än vädermogulernas modeller i TV...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Väderprognoser

Selv her i Australia gir yr.no bedre lokale prognoser enn de andre værtjenestene. En god nummer 2 er weather undergound, men med omtrent samme prognpse som den statlige tjenesten. Google og weather.com gir varsler som er langt vekk fra virkeligheten.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Väderprognoser

Inför en Mexicoresa i fjol i december började vi kolla Yr.no en vecka innan vi åkte och för varje dag vi närmade oss avresa försämrades vädret drastiskt, till sist var det bara regn och åska. Hur blev det då, jo sol och bad i 14 dagar, 1 dag regn och åska men för övrigt jättefint väder. Det var som sagt Yr.no......
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Väderprognoser

För några år sedan var Dagens Nyheter inblandade i ett stort jämförelsetest mellan 6 utvalda vädertjänster. Jag minns inte alla detaljer, men någonstans mellan 4-5 000 prognoser jämfördes.
Bäst totalt då var SMHI, sämst DMI (en dansk vädertjänst). Det fanns lokala/regionala skillnader. Bäst på fjällväder var YR.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Väderprognoser

En "svakhet" med yr.no er at den gir enkelte steder store forskjeller innenfor noen få km. Eksempelvis her hos oss gir den vidt forskjellige prognoser for vår lille dal og byen på andre siden av åsen. Men for nærmeste døgn stemmer begge varsler. Regnvær som vi har mye mer av enn byen på kysten får vi start og slutt omtrent på minuttet. Synd de kun beregner for oss 4 ganger i døgnet!

Og stort lengre fra Norge er det vanskelig å komme om en ikke er på sørøya New Zealand.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Väderprognoser

För några år sedan var Dagens Nyheter inblandade i ett stort jämförelsetest mellan 6 utvalda vädertjänster. Jag minns inte alla detaljer, men någonstans mellan 4-5 000 prognoser jämfördes.
Bäst totalt då var SMHI, sämst DMI (en dansk vädertjänst). Det fanns lokala/regionala skillnader. Bäst på fjällväder var YR.

Sådana här jämförelser ger inte så mycket, det beror en hel del på var man befinner sig i landet.
Här i kustbandet på Hallandskusten ger DMI (Danska vädertjänsten)de mest tillförlitliga prognoserna, de har många mer mätstationer västerut och det väder som råder på Jylland brukar vara här några timmar senare.
För SMHI är det här en utpost och det händer emellanåt att de i sina vädersändningar meddelar att ett regnområde är på väg in, medan det då redan har regnat här ett par timmar, deras utgångspunkt verkar vara mitt i landet.
De bästa lokala prognoserna gör man dock själv, vindriktning, molnformationer, havsnivån m.m visar ganska klart hur vädret blir inom något dygn.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Väderprognoser

Varför inte gå till källan när det gäller väderprognoser?
Jag använder Foreca.

Foreca Ltd är ett privatägt finländskt väderprognosföretag, med säte i Helsingfors-området. Bland de största kunderna räknas Microsoft och svenska Trafikverket. Foreca säljer även väderprognoser till den svenska vädersajten Klart.se.

Här hade de sommaren mest rätta väder | Aftonbladet
 

lentor

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Nora
HBK-Nr
13821
Medlemskap
2024
Sv: Väderprognoser

Min favorit är wetteronline.de
Molnradarbilderna outstanding, prognoserna åtta dagar framåt godkända.
//Torgny
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Väderprognoser

Glöm alla era appar och andra prognoser som inte riktigt fungerar. SMHI blev kallade till regeringen för att förklara sig för ca 2 år sedan varför dom inte kunde leverera prognoser med en korrekthet av 85% som är kravet. Dom uppfyllde 82%. Nya riktlinjen är att det inte finns någon gräns, det är mer "så gott det går". Jag har windsurfat i 43 år, slaviskt följt prognoserna för att alltid hitta bästa vind då det var ett måste under min elit tid. Det var bättre förr, då militären ställde prognoser och fick en stund i lokalradion med sin rapport. När SMHI sedan tog över så spårade det ganska snabbt ur....Bästa prognoserna anser jag att man får här ICM Meteo samt danska DMI där man kan ställa klockan efter proggen (som vi surfare kallar en prognos för). Någon nämnde också Foreca, bra samt sjöfartsverkets egen. Det är mina erfarenheter efter slaviska studier efter vind och bra väder för sjöbrisar :)
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Väderprognoser

Intressant tråd, vilken prognos är bäst?
DMI har varit utmärk på Västkusten, YR.no har varit stabila ett tag, det finns många exempel. Själva använder vi den enkla Klart.se , funkar perfekt för oss, världen runt. Kolla på Lefkas, prognos, timma för timma... den stämmer, vi är här nu.

Wizard skriver "Varför inte gå till källan när det gäller väderprognoser?" Foreca är utmärkta men de liksom andra gör sina prognoser från rådata. En leverantör är Amerikansk och levererar rådata i Gribformat, dygnet runt, helt utan kostnad. (The GRIB standard was designed and is maintained by the World Meteorological Organization.)

Med en Gribfil så är det upp till mottagaren att göra sin egen prognos. Filerna kan lätt tankas ner, manuellt eller automatiskt. Välj geografiskt område, vilken info du vill ha etc. Filen importeras lätt i ett antal gratisprogram men kan även läsas in i duktiga navigationsprogram. Det är synnerligen bra hjälpmedel för seglare på de stora haven. Beställda filer är bara någon Kb stora och tankas lätt ner via internet, även via kortvågsradio.

Gör dina egna prognoser, det gör långseglare jorden runt. Se grib.us för mer info om rådata, hälsar Björn
 
Toppen