• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Jag har ett bundet Frihet 50 och det verkar just nu vara 60GB.
Kanske detta är "överraskningen" som skulle komma den 10:e?
Martin

Jag har meddelat min kontaktperson att jag läser min mail från Telenor från kl 8 i morgon.
I nuläget har jag ingen aning om vad Telenor kommer att erbjuda men förväntningarna är ju höga.
Lovar återkomma så snart det finns någon information att skriva om.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Hej. Samma här :D

Hälsningar Sanddammaren
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Denna information fick jag precis nu via mail:

Idag lanserar vi våra förändringar i Frihet, punkt 1 och 2 är helt nytt, dessutom höjer vi datapotterna både för nya och befintliga Frihetsabonnemang utan att höja priserna.
Frihet att ringa inom familjen utan extra kostnad var som helst i hela världen med Frihet Familj
Frihet att surfa obegränsat i Sverige för hela familjen eller för storsurfare med abonnemanget Frihet Obegränsat
Frihet att använda nya större datapotter (upp till 100GB – gäller i Frihet Obegränsat) på resa i EU, EES, Thailand, Malaysia och Myanmar (12GB, 24GB och 40GB blir 20GB, 40GB och 60GB)
Inga övriga förändringar utöver det vi presenterat tidigare.


Denna information kan väcka en del följdfrågor från dig. Skriv dem här så samlar jag ihop dem för att få svar på dem.
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Denna information fick jag precis nu via mail:

Idag lanserar vi våra förändringar i Frihet, punkt 1 och 2 är helt nytt, dessutom höjer vi datapotterna både för nya och befintliga Frihetsabonnemang utan att höja priserna.
Frihet att ringa inom familjen utan extra kostnad var som helst i hela världen med Frihet Familj
Frihet att surfa obegränsat i Sverige för hela familjen eller för storsurfare med abonnemanget Frihet Obegränsat
Frihet att använda nya större datapotter (upp till 100GB – gäller i Frihet Obegränsat) på resa i EU, EES, Thailand, Malaysia och Myanmar (12GB, 24GB och 40GB blir 20GB, 40GB och 60GB)
Inga övriga förändringar utöver det vi presenterat tidigare.


Denna information kan väcka en del följdfrågor från dig. Skriv dem här så samlar jag ihop dem för att få svar på dem.

Detta kan ju inte bli bättre ;-).
Tack för ditt tålamod och arbete Robert.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Denna information fick jag precis nu via mail:

Idag lanserar vi våra förändringar i Frihet, punkt 1 och 2 är helt nytt, dessutom höjer vi datapotterna både för nya och befintliga Frihetsabonnemang utan att höja priserna.
Frihet att ringa inom familjen utan extra kostnad var som helst i hela världen med Frihet Familj
Frihet att surfa obegränsat i Sverige för hela familjen eller för storsurfare med abonnemanget Frihet Obegränsat
Frihet att använda nya större datapotter (upp till 100GB – gäller i Frihet Obegränsat) på resa i EU, EES, Thailand, Malaysia och Myanmar (12GB, 24GB och 40GB blir 20GB, 40GB och 60GB)
Inga övriga förändringar utöver det vi presenterat tidigare.


Denna information kan väcka en del följdfrågor från dig. Skriv dem här så samlar jag ihop dem för att få svar på dem.

Frågan är väl vad sista punkten betyder, Inga övriga förändringar utöver det vi presenterat tidigare...

Då är fyra månaders gränsen alltså kvar...
 

Kinnekulle

HBK Medlem (P)
Inlägg
1.229
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Det är, om jag fattat rätt, nu fyra månader men inga 50%. Priserna är höjda också.

Robert, verkar de vara villiga att göra något extra för HBK?



Frågan är väl vad sista punkten betyder, Inga övriga förändringar utöver det vi presenterat tidigare...

Då är fyra månaders gränsen alltså kvar...
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Kvarstår fortfarande 4-måndersgränsen alltså
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.500
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Ett klipp från deras prislista så verkar det att 4 mån och procent är bortta .

3. För att skydda Telenor mot obehörig användning får kund med Frihet Obegränsad ett sms från Telenor när kunden har nått 20 GB per dag. Kunden måste då besvara sådant sms utan extra kostnad för att få tillgång ytterligare 5 GB surf åt gången. Det nns ingen övre gräns för hur många GB data kunden kan använda. Mobilsurf utanför EU/EES samt angivna länder debiteras enligt gällande prislista för datatra k i utlandet. För att undvika oförutsedda utgifter har Telenor kostnadsfritt infört en automatisk spärrnivå för användning av data utomlands på alla sim-kort. Taket ligger på 625 kr/mån, men kan ändras till högre belopp via Kundservice. För övriga priser i utlandet, se telenor.se.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

4-månadersgränsen är ju fortfarande oklar enligt tidigare utfästelser från Telenor. Då var man bara i farozonen för ett SMS om man använde mer än 2 månader av 4 månader utomlands, rullande. Tidigare har man ju sagt till mig muntligen och till andra skriftligen nyligen att man måste jobba ikapp ny utomlandstid hemma, proportionerligt, genom att surfa hemma. Vad gäller?

Och om jag kontinuerligt är utomlands 2 månader, väntar dom ändå tills 4 månader har gått innan SMS:t kommer? Vilket ju ger 4 månaders surftid utomlands i praktiken?

Med andra ord bör dom förtydliga!
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Tittade igenom allmänna villkor och prislistan. Ingenstans nämns extremanvändning, 4 månader, EU-lagstiftning eller utlandssurf förutom i punkt 3 som Sacce nämnde ovan, vad jag kan se.

Så har man gjort en totalomvändning? Och skall alla ringa kundtjänst för att lyfta spärren på utlandssurfen, inte bara Frihet Obegränsad? Varför? Vem ringer först och kollar :).
 

Kinnekulle

HBK Medlem (P)
Inlägg
1.229
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Jag pratade med dem i morse och då sa den killen att fyra månader gäller fortfarande. Intressant vad de säger om man ringer igen.


Tittade igenom allmänna villkor och prislistan. Ingenstans nämns extremanvändning, 4 månader, EU-lagstiftning eller utlandssurf förutom i punkt 3 som Sacce nämnde ovan, vad jag kan se.

Så har man gjort en totalomvändning? Och skall alla ringa kundtjänst för att lyfta spärren på utlandssurfen, inte bara Frihet Obegränsad? Varför? Vem ringer först och kollar :).
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Jag har skrivit det tidigare i denna tråd men tar in det här igen:

Jag vill ta det i rätt ordning.
1. Få rätt avtalsinformation från Telenor om Telenor Frihet och presentera det för HBK-medlemmarna på ett förhoppningsvis begripligt sätt och därmed få bort all felaktig information och felaktiga tolkningar.

2. Invänta HBK-årsmöte och den då aktuella styrelsen och då ställa frågan om jag skall driva detta projekt.

3. Invänta 11 maj(skall vara 10 maj) då ev. Telenor kommer med uppdaterade villkor för Telenor Frihet.

4. Invänta 15 juni då EU-reglerna träder i kraft och då ev. göra en ny rundfråga med tänkbara operatörer.


Punkt 3 har inträffat varför jag skall komplettera med information enligt punkt 1.
Sedan får vi invänta årsmötet (punkt 2).
Återstår punkt 4, jag tror mig veta att Telenor inte vill förhandla innan den 15 juni utan vill invänta och se vad övriga operatörer har för erbjudande.

Jag går nu vidare med frågorna om 4-månadersregeln och ev max. förbrukning 50% av det ena och 50% av det andra och om dessa fortfarande gäller.
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Ringde precis! Man kan surfa upp den pott man har fullt ut i fyra månader Dvs 60Gb/mån i 4 månader därefter blir det 50% surf på det man surfa i Sverige men då viste han inte om det är pott surf (har man 60Gb så blir det 30Gb) eller om det är det man surfar per månad i Sverige.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Heja Telenor Frihet 60gb och Deutsche Telekom!

Uppmätt i St. Aldegund, Moseldalen:

Screenshot_2017-05-10-11-40-26.png

Ny mätning för ett par minuter sedan:

Screenshot_2017-05-10-11-53-48.png
 
Senast ändrad:
Toppen