• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Glasrenovering

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Jag måste skriva om ett sidofönster(isolerglas)som jag haft bekymmer med.Jag och många andra Carthagoägare har sidorutor som"mjölkar".Dom blir till slut så gråa så det går inte att se backspegeln vid visst ljus.Varken BIÖ eller fabriken vill ta detta som läckage utan det ska man betala själv.
En sådan ruta kostar 15-20 tkr att byta hos BIÖ men jag har fått ett fönster renoverat av Skogsnäs glas i Emmaboda.Han (Andreas) kom till Partille på väg till ett annat jobb och tog ur ,delade,gjorde rent,limmade ihop och monterade tillbaks på 3 tim.Jag förberdde med plocka ner jalusier och panelen på utsidan.Kostnad beror lite på hur dåligt,grått,fönstret är men runt 5000:- totalt.
Jag är supernöjd. Anders:)
 

Tony o Tina

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1268
Medlemskap
2028
Sv: Glasrenovering.

Byte av läckande sidofönster går på glasförsäkringen
Har bytt på 2 bilar och betalat självrisken på 1500.-
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Glasrenovering.

Kan du förklara lite mer hur det gick till?
Jag trodde rutan måste gå sönder genom stenskott eller liknande, för att glasförsäkringen skulle gälla.
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Glasrenovering.

Det gick inte på försäkringen hos Trygg H.Min ruta var inte sönder bara dåligt limmad från fabrik.
Anders
 

Tony o Tina

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1268
Medlemskap
2028
Sv: Glasrenovering.

Ett stenskott kan belasta vagnskadeförsäkringen för om stenen hamnar i huven eller i rutan kan ingen veta, glasförsäkringen skall täcka det andra såsom skadegörelse o övrigt.
Pratade med en jurist på ett försäkringsbolag för några år sen och fick detta svar trots att dom försökte få mig att betala 1500 + procent på ny ruta efter stenskott.
Försäkringbolaget fick ge sig till slut.
Prova
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2024
Sv: Glasrenovering.

Hej Anders.
Hur ser rutan ut nu efter ett år? Är den lika fin?
Jag ska göra denna lagning så därför undrar jag.
Mvh bosse.
 

Aelbert

HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
1911
Medlemskap
2024
Sv: Glasrenovering.

Har oxå limmat om båda sidofönsterna hos Skogsnäs. Proffsiga killar och resultatet är fortfarande ok efter drygt ett år.
Ingen hjälp genom försäkring "Länsförsäkringar"
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Glasrenovering.

Har på annat ställe i forumet berättat om mina rutor. Bilen är en Arto 2012 och emellanåt kan kondens eller imma uppträda mellan glasen i relativt små områden.
N+B åtar sig att utan kostnad byta ut rutorna trots att garantin har gått ut för några år sedan. Detta tänker jag göra hos fabriken i Polch.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Glasrenovering.

Ser att detta är en äldre tråd, samt att det är en annan typ av glas som efterfrågas....

Att byta glas är inte svårt, två skruvar och sedan skjuter man glaset i sidled. Bytte precis ett av mina som var dåligt.

Ett nytt Dometic isolerglas (700*300) kostade mig 1500:- från tyska e-bay. De större glasen ligger på priser runt 3000:-,
således kan man ju anse att betala mer än så är mindre begåvat.


//Freddy
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Glasrenovering.

Hej! Mitt fönster har varit lagat ett år nu,Det är fortfarande helt klart.I mitt fall var det inte så lätt som det låter med två skruvar.Vi fick ta ner inredningen och sidostyckena på utsidan för att komma åt att skära loss rutan.Det tog ungefär 3 tim ink fika.
Jag är fortfarande väldigt nöjd:). Anders
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Glasrenovering.

Ett nytt Dometic isolerglas (700*300) kostade mig 1500:- från tyska e-bay. De större glasen ligger på priser runt 3000:-,
således kan man ju anse att betala mer än så är mindre begåvat.


//Freddy

Och det glaset passar till sidorutorna till samtliga helintegrerade.......?
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2024
Sv: Glasrenovering.

Stämmer Niesmann kör en goodwill på 6 år om alla fukt testerna är gjorda
Sen efter det får man betala ca: 16000kr per sida.
På bytet har du 2 års garanti så om 5 till 6 år så blir det runt 30,000kr till.
 

flackis

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Orust
HBK-Nr
7095
Medlemskap
2024
Sv: Glasrenovering.

Ser att detta är en äldre tråd, samt att det är en annan typ av glas som efterfrågas....

Att byta glas är inte svårt, två skruvar och sedan skjuter man glaset i sidled. Bytte precis ett av mina som var dåligt.

Ett nytt Dometic isolerglas (700*300) kostade mig 1500:- från tyska e-bay. De större glasen ligger på priser runt 3000:-,
således kan man ju anse att betala mer än så är mindre begåvat.


//Freddy
Försökt lossa al. runt glasen men är tydligen limmade
Hur fick du bort al. profilen närmast glasen?
Är ett skjutfönster till en Carthago.... Mecuwa heter företaget i Tyskland som gör dessa
Tydligen ett vanligt problem med fukt mellan isolerglasen
Tacksam för svar
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Det fönster jag reparerade är den trekantiga rutan längst fram.Rutan är så dyr för att den är svängd(böjd).Det har nu ¨ått mer än 4 år och den är fortfarande klar.
Om du lägger ut en bild på vilken alulist du menar ska jag försöka hjälpa.
Anders
 

flackis

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Orust
HBK-Nr
7095
Medlemskap
2024
Det fönster jag reparerade är den trekantiga rutan längst fram.Rutan är så dyr för att den är svängd(böjd).Det har nu ¨ått mer än 4 år och den är fortfarande klar.
Om du lägger ut en bild på vilken alulist du menar ska jag försöka hjälpa.
Anders
 

flackis

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Orust
HBK-Nr
7095
Medlemskap
2024
Det fönster jag reparerade är den trekantiga rutan längst fram.Rutan är så dyr för att den är svängd(böjd).Det har nu ¨ått mer än 4 år och den är fortfarande klar.
Om du lägger ut en bild på vilken alulist du menar ska jag försöka hjälpa.
Anders
 

flackis

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Orust
HBK-Nr
7095
Medlemskap
2024
Det fönster jag reparerade är den trekantiga rutan längst fram.Rutan är så dyr för att den är svängd(böjd).Det har nu ¨ått mer än 4 år och den är fortfarande klar.
Om du lägger ut en bild på vilken alulist du menar ska jag försöka hjälpa.
Anders
 

Bilagor

  • 5985E457-EEF0-4871-98A5-DAE1D5440DF0.jpeg
    5985E457-EEF0-4871-98A5-DAE1D5440DF0.jpeg
    387,8 KB · Visningar: 29
  • E4BAC22C-AE31-43D7-A757-9FBB11FAB4B9.jpeg
    E4BAC22C-AE31-43D7-A757-9FBB11FAB4B9.jpeg
    19,3 KB · Visningar: 31
Toppen