• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telenor frihet som försvann

matse

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Det stämmer inte!
Se inlägg #197.

Råkar bo i Karlskrona där telenor fortfarande har sitt huvudkontor?
Kanske skulle man ta o göra ett besök o be att få tala med ansvarig live?


Telenor Sverige AB - Huvudkontor
Besöksadress
Campus Gräsvik 12
371 75 KARLSKRONA
Postadress
371 80
371 80 KARLSKRONA
 

AWFE

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22609
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Ring dom och välj alt 3 uppsägning för korrekt svar.
Sammanfattning av mitt samtal med Jon i förmiddags:
Enligt dom skall konkurens vara tid eller mängd enl EU.
Telenor har valt tid: 4 månaders balans.
Telia har valt mängd 20 Gb per månad.
Att säga upp mitt abb görs på dagen. Ingen kostnad. Men jag har bunden telefon och den kostar 250 SEK per månad. 4500 för 18 månader. Inte 10 000 som deras kundtjänst sa igår.
Ev uppsägning innan eller senast 10e maj.
Förhandling pågår mellan dom och oss med okänt progress.

Ej ställd fråga, även 75% av startavgiften bör väl krediteras vid ev uppsägning?

Konsekvens: jag säger upp mitt avtal ca 8e maj såvida inget revolutionerande händer i förhandlingarna mellan oss och Telenor innan dess då friheten är starkt förändrad negativt för mig.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telenor frihet som försvann

Så roligt att ha både HBK-referensgrupp och dig Robert, som brinner för kommunikationsfrågor & ekonomilösningar som berör alla klubbens medlemmar. Tack för det!

Läste dom "nya" given (efter kundmottagningens felaktigheter om 30-dagars surfbegränsning) som du förklarade (se utdraget nedan) på ett bra sätt. Om jag summerar din beräkning (dvs. begränsning) så skulle den motsvara bokstavligt översatt till 25 GB/månad i 4 månader. Mycket likt Telias begränsning måste jag säga där dock Telia valde att inte ha några tidsbegränsningar alls. Telenor är säkerligen mycket bra för många vilket är bara att tacka och buga för. Hur som helst, det har varit helt fantastiskt att åka iväg, passera alla länder, vistas borta i 5-6 månader, passera samma länder på tillbakavägen och komma hem utan att behöva betala en endaste krona i extra kostnader för varken surf eller samtal. Det där med samtal, SMS och MMS, är det också begränsat till 4 månader? Stort TACK Telenor och referensgruppen att vi kunde ha det så bra under förra året!

Regeln fungerar då så här: (kopia från inlägg #197)
Du har 50GB/månad X 4 månader = 200GB.
Under 4-månaders perioden får du max förbruka 50% av 200GB = 100GB utanför Sverige men inom EU/EES.
Överskrider du 100GB enligt exemplet så får du ett sms som varnar dig för överförbrukning och att det kommer att kosta dig extra om du fortsätter att surfa utanför Sverige.
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Så roligt att ha både HBK-referensgrupp och dig Robert, som brinner för kommunikationsfrågor & ekonomilösningar som berör alla klubbens medlemmar. Tack för det!

Läste dom "nya" given (efter kundmottagningens felaktigheter om 30-dagars surfbegränsning) som du förklarade (se utdraget nedan) på ett bra sätt. Om jag summerar din beräkning (dvs. begränsning) så skulle den motsvara bokstavligt översatt till 25 GB/månad i 4 månader. Mycket likt Telias begränsning måste jag säga där dock Telia valde att inte ha några tidsbegränsningar alls. Telenor är säkerligen mycket bra för många vilket är bara att tacka och buga för. Hur som helst, det har varit helt fantastiskt att åka iväg, passera alla länder, vistas borta i 5-6 månader, passera samma länder på tillbakavägen och komma hem utan att behöva betala en endaste krona i extra kostnader för varken surf eller samtal. Det där med samtal, SMS och MMS, är det också begränsat till 4 månader? Stort TACK Telenor och referensgruppen att vi kunde ha det så bra under förra året!

Regeln fungerar då så här: (kopia från inlägg #197)
Du har 50GB/månad X 4 månader = 200GB.
Under 4-månaders perioden får du max förbruka 50% av 200GB = 100GB utanför Sverige men inom EU/EES.
Överskrider du 100GB enligt exemplet så får du ett sms som varnar dig för överförbrukning och att det kommer att kosta dig extra om du fortsätter att surfa utanför Sverige.

Hm...förstår inte riktigt allt i det här. Kundtjänst på telenor pratar % av dagar , månader , 30 dagar osv , här är det % av GB?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Telenor frihet som försvann

Regelverket som operatørene har som utgangspunkt for sine regler finnes i https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/berec-guidelines-retail-roaming. Størst frihet til å sette begrensninger er det for abonnementer som koster under om lag 40 kr pr GB. Koster et abo mer enn om lag 80 kr pr GB er det kun lov å legge tidsmessige grenser. Sorry, men 4 mnd er nevnt som et passende tidsrom å bruke for en vurdering av mer ute enn hjemme.

Ikke greit for nordiske abo som er av de billigste i Europa når mobiloperatøren må betale €7,70 pr GB for kundens bruk i syden.

Store globale telebolag kan begrense problemet ved å begrense roaming til egne nett i de land de har slike. Dette gjelder først og fremst Orange med sine datterbolag 3 og O2, men og Vodafone har nett i mange EU land. Andre telebolag kan forhandle spesialavtaler og styre roaming til utvalgte nett.

Telenor sitt tilbud om fri roaming i noen land i Asia ser ut til å være styrt roaming til Telenor sine datterbolag i disse land. Greit å sitte på begge sider av forhandlingsbordet og kunne styre pengene dit det passer :D
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Telenor frihet som försvann

Här finns att läsa, en hel del konstiga svar.. Som kund är man helt förvirrad. Så det blir nog Telia för oss. Telenor är ju helt i nattmössan. Inlägg finns under Res till Thailand utan att byta surfvanor 10 april :confused::confused:
https://www.facebook.com/TelenorSverige/?hc_ref=PAGES_TIMELINE&fref=nf
Gun

Har också läst detta och blir inte klok på vad kundtjänsten menar.
Jag tar upp denna fråga i morgondagens telefonmöte.
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Telenor frihet som försvann

Trött på tjafset från Telenor. Bytte idag till Telia.
Ja det är jag också , Tyvärr befinner vi oss på resande fot i södra Europa och det ställer till problem då vi inte ska vara hemma förrän i juni, så jag är mäkta förbannad på Telenor:mad: Händer det inget drastiskt så säger vi ändå upp vårt abonnemang på alla 3 telefonerna innan 10 maj. Kundtjänst har ju så många olika svar så det går ju inte att lita på. Då är ju risken att man sitter med ett värdelöst abonnemang efter 10 maj. Från att ha varit bäst på marknaden har de blivit absolut sämst i nuläget.:mad::mad:
Gun
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Ja det är jag också , Tyvärr befinner vi oss på resande fot i södra Europa och det ställer till problem då vi inte ska vara hemma förrän i juni, så jag är mäkta förbannad på Telenor:mad: Händer det inget drastiskt så säger vi ändå upp vårt abonnemang på alla 3 telefonerna innan 10 maj. Kundtjänst har ju så många olika svar så det går ju inte att lita på. Då är ju risken att man sitter med ett värdelöst abonnemang efter 10 maj. Från att ha varit bäst på marknaden har de blivit absolut sämst i nuläget.:mad::mad:
Gun

För många av oss har det ju blivit ännu bättre, betydligt högre hastighet och vi kan använda det hela tiden under våra 6-8 semesterveckor. Tyvärr är det ju värre för dem som är borta hela halvåret, då är det kanske bättre att ha ett lokalt abbonnemang. Misstänker att det blivit allt för dyrt för Telenor att ha dessa "Frihet" för övervintrarnarna.
Telia (mfl) har ju begränsning på användningen som gör att dessa GB äts upp ganska fort om man vill använda paddan för TV-tittande osv.
Jag tror att Monica och Robert snart får fram tydligare besked vad som gäller och det är ju rakryggat av Telenor att de gör en Pudel.
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Telenor frihet som försvann

För många av oss har det ju blivit ännu bättre, betydligt högre hastighet och vi kan använda det hela tiden under våra 6-8 semesterveckor. Tyvärr är det ju värre för dem som är borta hela halvåret, då är det kanske bättre att ha ett lokalt abbonnemang. Misstänker att det blivit allt för dyrt för Telenor att ha dessa "Frihet" för övervintrarnarna.
Telia (mfl) har ju begränsning på användningen som gör att dessa GB äts upp ganska fort om man vill använda paddan för TV-tittande osv.
Jag tror att Monica och Robert snart får fram tydligare besked vad som gäller och det är ju rakryggat av Telenor att de gör en Pudel.
Hej Jo för flertalet har det blivit bättre och det är jättebra Men vi är många som inte anväder våra abonnemang till att titta på tv. Vi köper campingens wifi till detta då vi långligger. Vi själva har gjort av som mest med 11GB en månad ( då hade vi besök från Sverige med barnbarn som spelar spel) annars ligger vi på runt 5GB. Så vi är förlorarna men å andra sida räcker Telias 20 GB gott och väl för oss. Det blir det i fortsättningen :)
Gun
 

runger

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Örebro
HBK-Nr
1410
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Tittar man på TV i Paddan eller mobilen försvinner potten lika fort med alla abonnemang oavsett operatör. Wifi skall man ha om man ska titta på TV
 
Toppen