• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dansk husbilsparkering och övernattning förändras.

F

F.d. 55451

Guest
Hej i Sverige.
I september 2016 var det godkänts av justitieministeriet och därefter ratificeras av vägdirektoratet att Husbilar måste parkera och stanna på samma villkor som vanliga bilar.
De flesta danska kommunerna har ratificerat men inte alla (23), och många olagliga skyltar som förbjuder husbilar tas inte bort.
Parkera eller övernattar man, tror inte att du kommer att undvika invändningar från medborgare eller polis - även om du gör det lagligt enligt statliga föreskrifter.

Om alla danska kommuner ratificera lagar jag vet inte
eller ställa in enstaka skylt som förbjuda alla bilar att stanna eller begränsad parkering.
Det förestående sommarterminen kommer det förmodligen att bli en stor grad av tvivel om de nya lagarna.
Fler HBK danska husbilsplatser är inta lagliga - men jag vil kolla enkeltvis.

NB. mit arbete har ingen sponsor - bara från min egen ficka.
Mina Youtube är inta commercielt för jag.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Dansk husbilsparkering och övernattning förändras.

Parkerar man i Danmark
da måste veta skillnaden mellan offentliga parkering - blåa

images


och privat parkering - svart
SORT_P-SKILT-100x100.jpg

För Privat parkering inte nödvändigtvis gäller husbilar har samma rättigheter som vanliga bilar.
Så se upp om det finns ett förbud mot parkering av husbilar - som kan vara som gäller,
i motsats till offentliga parkering där husbilar mindre än 3500 kg inte får diskrimineras.
 
Senast redigerad av en moderator:

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Dansk husbilsparkering och övernattning förändras.

Så se upp om det finns ett förbud mot parkering av husbilar - som kan vara som gäller,
i motsats till offentliga parkering där husbilar mindre än 3500 kg inte får diskrimineras.

Hur är det med husbilar PBII över 3500 kg? Får inte de använda vanliga parkeringar?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Dansk husbilsparkering och övernattning förändras.

Mer än 3500 kg husbil så börjar det bli svårt.:(
Godkännandet av lika rättigheter för husbilar samt traditionella bilar gäller endast för högst 3500 kg.

Kommunerna i Danmark måste bestämma sina rättvisa regler parkering för fordon över 3500 kg, och det inkluderar mest buss och lastbilar.
Kommuner bestämmelser på detta område bäst kan hittas på:

Kommunale parkeringsregler - Kommunale parkeringsregler - Vejdirektoratet.dk
( Lite kommuner saknas men kan sökas på nätet.)

Av reglerna kan uppstå ord som en övernattning,
inte juridiskt definierbar på detta område.
Så begreppen är lite tveksamma men det kommer förhoppningsvis mer lämpliga regler i tid.

Husbilar är som en stor rättsligt begrepp inte väl definierad i Danmark - ännu.
Men det är en stor seger som vi danska husbilister har kämpat i mer än 20 år - för att husbilar mindre en 3500 kg,
nu likställas helt med bilar när det gäller parkering.

Det korta praktiska råd för övernattning av HB > 3500 kg är - använda ställplatser.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen