• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telenor frihet som försvann

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

.....Till yttermera visso så upphörde den telefon LG5 som jag köpte med abonnemanget att fungera idag så då blev jag ännu mer upprörd.....

.....Detta är det enda som telefonen kan åstadkomma på displayen.

Visa bilaga 123555

Förmodligen har det hänt något med batteriet. Garantiåtagande kan jag tydligen glömma så länge som jag befinner mig utanför Sverigelandet (vart tog EU vägen?) men kanske kan jag köpa ett nytt batteri här nere nånstans. Någon som känner igen det här?

Jappe.....

[/I]

Hej! Du har förstås testa att reseta telefonen? Det verkar ju som att den hängt upp sig. Tror inte fenomenet beror på batteriet.
Med vänlig hälsning! Thomas Eriksson
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Telenor frihet som försvann

Detta är en sörja! Telenor har burit sig väldigt illa åt mot sina kunder! Jag kan inte se att avtalsbrott ska kunna betraktas som någonting man kan hantera efter eget tycke och egen håg! Telebolagen står inte över lagen även om de tycker det själva. Jag är hjärtligt (eg. xxxxxxx) trött på deras affärsmetoder!!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Telenor frihet som försvann

Hej! Du har förstås testa att reseta telefonen? Det verkar ju som att den hängt upp sig. Tror inte fenomenet beror på batteriet.
Med vänlig hälsning! Thomas Eriksson

Det behövdes inte! Den återuppstod på den tredje timmen. Den bara jävlades en stund. Den kanske var tillfälligt "haunted". Google försitter inte tillfället att undra om min inloggning är OK. Totalt obegripligt! Kan man lita på en sådan telefon? När behagar den dö nästa gång? Que pasa?

Tanken kommer att hade telefonen varit aningen tjockare och tyngre så hade den förmodligen fungerat bättre. Utvecklingen kräver, liksom konkurrensen, att telefonerna blir nättare och lättare hela tiden så att elektroniken knappt får plats innanför skalet.

Jappe

Psst. För övrigt anser jag att Belgien är ett onödigt land.
 
Senast ändrad:

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Så bra att det löste sig!

Jag känner också viss motvilja inför supertunna telefoner. Köpte därför en iPhone SE samtidigt med obundet Telenor Frihet innan vinterresan söderut. Telefonen är inrymd i det rejäla iPhone 5-skalet men med iPhone 6-teknik. Suverän kombination! Apple fortsätter att producera den och dessutom med större minnen till samma pris, så efterfrågan finns för stabila telefoner!

Thomas
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Telenor frihet som försvann

Så de som betalat dyrt för "det senaste" är någon sorts guinea pigs som får betala telefonbolagets forskning om den inte är framgångsrik. Intressant!

Hädanefter köper jag inte det senaste utan färdiga produkter. Jag minns en snubbe som köpte den sista årsmodellen av Volvo 240 samma år som den modellen las ner. Alla var förvånade och menade att han var galen. Svaret blev att nu var bilen färdig, alla barnsjukdomar var åtgärdade o.s.v. alltså en bra bil. Bolagets produktutvecklare, mängder med ingenjörer o.s.v. hade gjort sitt och ville ha något nytt att sätta tänderna i. Dessutom krävde köparna något nytt ofärdigt. Sådan är kapitalismen! :D

Jappe
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Telenor frihet som försvann

Hej
Bra att Telenor ändrar men tyvärr hjälper det inte oss som övervintrar 6 mån.
Men bra jobbat, blir tyvärr att säga upp för vår del och ta ett bolag som inte är begränsat till månader utan GB.
Gun
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Telenor frihet som försvann

I en annan tråd:
Målsättning:
Min målsättning är att få till ett avtal mellan Telenor och Husbilsklubben.se som även tar hänsyn till våra medlemmar som övervintrar utanför Sverige men inom EU/EES.
Även om det just nu känns som att begära mängdrabatt på Systembolaget så kommer jag inte att ge upp i första taget. Det kan dock ta tid att få till ett ev. avtal då förhandlingarna inte kan starta före 15 juni.
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Telenor frihet som försvann

Hej
Jag har idag pratat med Marcus på kundtjänst. Har man som jag 2 kort och aktiverar ett i taget har jag 8 mån. Sen är tumregeln att utnyttjar jag 4 mån i Eu måste jag utnyttja 4mån i Sverige. Flyger man hem 1 mån fyller du på din surf med 1 mån. I mina öron låter det både knäppt och krångligt, varför inte då göra som andra begränsa till 20Gb. Nu får jag 24 Gb i 4 månader eller 8. Men å andra sidan tror jag att de kommer att få stor konkurrens från andra bolag så vi avvaktar nog och ser. 4mån regeln går ju att komma runt risken blir ju att jag fastnar i ett abonnemang jag inte kommer att kunna utnyttja fullt ut den tiden jag har kvar nästa år 2018 men då är jag i Sverige så det löser sig nog innan nästa resa. Vi tar chansen :swoon: Vad vore livet utan risker:twitcy:
Gun
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Telenor frihet som försvann

Det blir ju en intressant övning att hålla reda på. Dags för en app? Reser ut 5 veckor, är hemma några veckor, reser ut igen 2 månader, hemma 4 veckor och sticker iväg 5 månader - hur många månader har jag då att utnyttja 50% av surfen utomlands. Dags att börja föra bok.

Anders
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Telenor frihet som försvann

Eller är det så att man bara börjar räkna om utomlands mer än 4 månader. Så så länge kortet är utomlands 3 månader och 29 dagar (koll på skottår!) och i Sverige 1 dag så kan man börja på nästa 3 månader och 29 dagar. Och som frågan ställdes här innan, 30-dagars gränsen utomlands och som numera är utom-EU-lands var ju per SIM-kort. Verkar som om 4-månaders regeln också är per SIM-kort enligt post ovan. Men samtidigt är ju surfmängden i ett familjepaket (använder medvetet ordet paket) inte SIM-knuten så hur kan Telenor hålla koll på detta. Har en son i paketet som mest är i Sverige och säkert inte har några problem att surfa upp 50% av surfmängden.

Så summa sumarum, har nog Telenor lite till att förklara, tycker en något förbluffad över Telenors tafflighet.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telenor frihet som försvann

Monica o Robert, Telenor har inte visat någon som helst form av tillmötesgående mot oss "långliggare" eller människor som jobbar inom EU och reser en hel del. Varför då hålla på med förhandlingar och övertalningar osv. då det faktiskt finns andra aktörer.

Vi ska vara glada för den tid som Telenor-HBK samarbetet fungerade, men den tiden är nu förbi. Om det skulle visa sig i framtiden att Telenor återigen skulle kunna vara en bra samarbetspartner, då får man väl titta på det då. Jag tror att det är dags att gå vidare...

mot nya horisonter.jpg
Källa: Internet
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Telenor frihet som försvann

Varför innebär inte fri roaming Europa fri roaming i Sverige eller rättare sagt, fri roaming i det land man har tecknat ett mobilabonnemang?
 
E

ernst2169

Guest
Sv: Telenor frihet som försvann

Dom har dessutom infört en begränsning på 30 dagar utanför Sveriges gränser.
Jag har ringt till Post & Telestyrelsen ang. detta och enligt den jag pratade med så har man rätt att säga upp abonnemanget med omedelbar verkan även om man har bindningstid kvar.
 
E

ernst2169

Guest
Sv: Telenor frihet som försvann

Jag är jättenöjd med det avtal vi har. Det har funkat klockrent ute i Europa hela vintern. Nu är vi hemma igen och det är snabbt och bra. Har inte fått betala mer än tidigare.

Telenor Frihet har varit toppen men i och med ändringen så gäller "friheten" bara i 30 dagar.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Har kontaktat Telia idag,dom har ingen tidsbegränsning. däremot max 20GB/mån.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Senast ändrad:

Leffe Eriksson

FD HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Sala
HBK-Nr
22874
Medlemskap
2021
Sv: Telenor frihet som försvann

Hej Robert! Går det att förhandla så att det fungerar i 6 mån när man övervintrar i Europa?

Mv:Leffe!
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Avgiftstaket för roamingkostnader mellan operatörerna har ju fastställts till €7,7/GB för 2017. Det innebär ju att exempelvis Telenor för ett 24 GB-abonnemang kan tvingas betala operatörerna i Spanien och Portugal €185/månad, alltså ca 1700 SEK! Det skall mycket till för att sydeuropeerna kommer till Sverige och surfar i motsvarande grad så att de ömsesidiga avgifterna tar ut varandra.

Eftersom långtidsturism nästan bara förekommer i Sydeuropa så så är detta ett nord-sydproblem med långa och svåra förhandlingar. Inte konstigt att Telenor fått stora självan - de hade nog avsevärt lägre roamingavgifter i avtalen om max 1 Mb/s... Nog ganska meningslöst att nu spekulera i vart detta leder och säkerligen inte rätt tillfälle att diskutera rabatter.

Rent principiellt borde dock Telenor löpt linan ut med gällande bindningstider, tycker jag.

Undrar om Telia förstått vad dom gett sig in i...
 
Toppen