• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telenor frihet som försvann

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Jag förstår mycket väl att det är endel kunder som drabbas negativt av de nya villkoren men för många av oss (kanske flertalet) blir det ju en klar förbättring med de nya högre hastigheterna. Det borde ju också nämnas i en artikel.

Det är klart att det är en förbättring för vissa, men denna förbättring har ju inget med Telenor att göra - det är ju EU som ligger bakom den och omfattar alla teleoperatörerna. Tråden handlar om de kraftiga begränsningar som enbart Telenor beslutat om. Men än tycks nog inte sista ordet vara sagt...
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Telenor frihet som försvann

Jag har kontinuerligt informerat Telenor om vad deras avtalsändring har resulterat i några olika trådar på vårt forum. Naturligtvis inga namn nämnda.
Dom är tacksamma att få information och reaktioner från annan kundbas än de som ringer deras kundtjänst.

Min reflektion:
Vill Telenor tappa marknadsandelar, fortsätt med den fyrkantiga inställningen och blunda för vad kunderna tycker och vad konkurrenterna gör.

Vill Telenor behålla marknadsandelar, kryp till korset och erkänn att avtalsvillkoren inte blev kundanpassade och inte står sig i konkurrensen.

Det är så jag uttryckt mig i dialogen med Telenor.
Jag informerar när det finns något att informera om.
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Telenor frihet som försvann

Tack för ert info och för er dialog med Telenor och alltså är det inte sant som Tommy har fått till svar,men 1Gb för 89 kr/mån låter skit rent ut sagt . säger upp mitt efter påskhelgen och lutar åt Telia som har 20gb / mån. Synd då man har haft Telenor sen starten
Gun
 

Kinnekulle

HBK Medlem (P)
Inlägg
1.229
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Det som Telenor säger är bestämt inom EU när det gäller de 30 dagarna är detta. Permanent är alltså 30 dagar för Telenor.


*** Inga roamingavgifter längre när du tillfälligt använder mobilen utomlands. Operatörerna kan fortfarande ta ut en avgift om du permanent använder ditt SIM-kort i ett annat land.

Mer här

Roamingavgifter - Ditt Europa


Jag har kontinuerligt informerat Telenor om vad deras avtalsändring har resulterat i några olika trådar på vårt forum. Naturligtvis inga namn nämnda.
Dom är tacksamma att få information och reaktioner från annan kundbas än de som ringer deras kundtjänst.

Min reflektion:
Vill Telenor tappa marknadsandelar, fortsätt med den fyrkantiga inställningen och blunda för vad kunderna tycker och vad konkurrenterna gör.

Vill Telenor behålla marknadsandelar, kryp till korset och erkänn att avtalsvillkoren inte blev kundanpassade och inte står sig i konkurrensen.

Det är så jag uttryckt mig i dialogen med Telenor.
Jag informerar när det finns något att informera om.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Telenor frihet som försvann

Telenor har lovat återkomma under torsdagen 13/4 med en förklaring av deras uttryck 30 dagar och tillägget 4 månader.
Via ett mail igår kväll lämnades förhandsinformation om att detta blivit feltolkat av kunderna.

Min kommentar till detta är att de har sig själva att skylla om de formulerar sig otydligt.

När det gäller SURF50 så innebär det 1GB för 89 kr att förbrukas under faktureringsperioden som är 30 dagar.

Du kanske skall avvakta med ditt ställningstagande till dess kompletterande information har lämnats.
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Och framför allt så får man bara använda det 30 dagar i följd utomlands Jag har sagt upp mitt!!!!! Till den 10 maj!
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Telenor frihet som försvann

Ser med spänning fram emot vad de nu har att säga. Det har ju framförts många varianter från Telenor. Här är ytterligare en:

Hej, Anders!

Tack för ditt mail. Vi ber om ursäkt för den långa svarstiden.

Då förändringen handlar om att kunderna inte skall använda abonnemangen mer i Sverige än i utlandet blir det på sim-kortsnivå. Alla användarna kan alltså vara utanför Sverige (EU) och använda abonnemanget 30 dagar i streck för att sedan använda det 30 dagar i streck hemma i Sverige igen.

Abonnemanget får dessutom ökad surfhastighet och kunder kan numera ringa inom alla EU-länder när man befinner sig utanför Sverige. Det finns alltså flera fördelar med förändringarna. Vad som står på olika hemsidor är ingen info vi skulle rekommendera att lita på utan det är vår kommunikation med kunderna och det som står på hemsidan som gäller. Ni kan läsa mer om förändringarna här: Telenor

Vi vill ha din hjälp, Anders att förbättra kvaliteten i vår kundservice och hoppas att du har möjlighet att svara på ett par korta frågor på länken nedan:
https://response.easyresearch.se/s.asp?WID=942090&Pwd=65893876&foreignid=1-1765CC7

Du vet väl att du kan få svar på många av dina frågor på Support - Kundservice - Telenor Privat, logga in på Mina sidor eller ladda ner Telenor appen. På Mina sidor kan du även göra inställningar, se ditt användande och dina fakturor, stöldspärra och mycket mer.

Ha en bra helg!

Med vänlig hälsning
Sebastian Åberg

Telenor Sverige AB
Kundservice

30 dagar utomlands per SIM-kort har vi ju fått bekräftat tidigare, kan vi väl vara överens om.

30-dagar i sträck i Sverige sedan var ju nytt. Så jag frågade upp detta och fick som svar enbart en länk till deras allmänna villkor.

Så de behöver verkligen både förklara sig tydligare och strama upp sin kundtjänst, den verkar ju yra lika mycket som den gjorde tidigare med SURF50-abonnemangen.

Anders
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Anders, komplicerar vi inte nu?

Menar....."....... Alla användarna kan alltså vara utanför Sverige (EU) och använda abonnemanget 30 dagar i streck för att sedan använda det 30 dagar i streck hemma i Sverige igen."

Är inte Sebastians svar kristallklart? Kan inte se någon tveksamhet hur man skall läsa, tyda och förstå det. Att man kanske inte gillar svaret är ju en helt annan sak.

Nu tror jag att vi fram till juni kommer att få se olika besked från leverantörerna, som måste besvara sina konkurrenters olika utspel.

TommyD
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Telenor frihet som försvann

Komplicerar - nu förstår jag inte alls. Kristallklart, hm... 30 dagar i streck (felstavat av honom) i Sverige har aldrig tidigare nämnts och menar du att det är kristallklart att man alltså måste vara i Sverige 30 dagar i rad innan man kan få 30 dagar på nytt utomlands.Tror inte jag och fick inget svar när jag frågade igen.

Och vänta till juni kan man inte, dead line 10 maj för att säga upp Telenor.

Så var glad att några försöker reda ut vad som gäller.
 

roger.u

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Varberg
HBK-Nr
14135
Medlemskap
2023
Sv: Telenor frihet som försvann

Jag fick svar på mail från kundservice Telenor:

Om man förbrukar mer än halva sin surfpott under en 4 månersperiod så går det ut ett informationsmeddelande och surfen börjar sedan debiteras som en rörlig taxa enl. de nya EU reglernas prissättning.

Ex enl kundservice: Du har 50 GB på ditt abonnemang dvs 200 GB surfpott under 4 månader.
Oavsett hur du åker fram och tillbaka mellan Sverige och utlandet när 4 månadersperiden är slut så får du inte förbrukat mer än halva denna surfpott.
Dvs inte mer än 100 GB utomlands.

Min fundering är att ev. Öka till 100GB och 200 GB de första 4månaderna och därefter starta en ny 4 månaders period?
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

här är det kvar?
4.2 Kunds rätt enligt Avtal eller lagstiftning (t.ex. enligt EU-förordningen om internationell
roaming) att använda Tjänsten i utländska operatörers mobilnät (roaming), är begränsad till
tillfälligt användande, med vilket typiskt sett ska förstås användande under en period
understigande 30 dagar i följd. För det fall Kund använder Tjänsten på annat sätt än tillfälligt i
utländsk operatörs mobilnät, har Telenor rätt att närmare undersöka Kundens användande i
syfte att utreda eventuellt missbruk. Vid sådant annat användande än tillfälligt, har Telenor
rätt att spärra Tjänsten från vidare användning eller att debitera särskild taxa för användande i
utländsk operatörs mobilnät (roamingavgift). Med missbruk i samband med roaming inom EU/
EES avses t ex att Tjänsten har använts till övervägande del utanför Sverige under en period
överstigande fyra månader. Om Telenor misstänker sådant missbruk av Tjänsten, ska Telenor
meddela Kunden detta samt ge Kunden möjlighet att inom en period om två veckor upphöra
med missbruket. Om Kunden anser att Telenor inte har fog för sitt påstående om missbruk, kan
Kunden tillhandahålla Telenors kundservice underlag till styrkande av att (i) Tjänsten till
övervägande har använts i Sverige under den aktuella perioden, samt att (ii) Kunden till
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Telenor frihet som försvann

Jag har nyttjat Telenors frihet nu i flera månader och varit mycket nöjd men inför förestående avtalsbrott av Telenor så blev jag lite upprörd och ringde upp Telenor. Till yttermera visso så upphörde den telefon LG5 som jag köpte med abonnemanget att fungera idag så då blev jag ännu mer upprörd.

Men det var ingenting mot hur upprörd jag blev när jag hade talat med Telenors kundservice och LG:s så kallade kundservice!

Detta är det enda som telefonen kan åstadkomma på displayen.

LG.jpg

Förmodligen har det hänt något med batteriet. Garantiåtagande kan jag tydligen glömma så länge som jag befinner mig utanför Sverigelandet (vart tog EU vägen?) men kanske kan jag köpa ett nytt batteri här nere nånstans. Någon som känner igen det här?

Jappe

Psst. Telenors representant var rätt trivsam faktiskt och beklagade bolagets fasoner och sa att han förstod att jag var och hade all rätt att vara upprörd i den uppkomna situationen. LG:s snubbe däremot....

Som tur är har jag en reservnalle, också det en LG (leon nånting) men det är en typisk vardagsnalle utan nervösa och överkänsliga snobbfasoner så den kan man nog lita på.

Psst 2.

Våldtäkt på Karin Boye

Ja visst gör det ont när proppar brister.

Varför skulle annars bolagen tveka?

Varför skulle all vår heta längtan bindas i det frusna bitterbleka?

EU var ju proppen hela vintern.

Vad är det för nytt, som tär och spränger?

Ja visst gör det ont när proppar brister, ont för det som växer och det som stänger.
 
Senast ändrad:
Toppen