• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telenor frihet som försvann

matse

HBK Medlem
Inlägg
505
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Nya särskilda villkor gäller från den 10 maj 2017.
De nya villkoren innebär att vi släpper hastighetsbegränsningen på 1Mbit/sek. Från och med den 10 maj kan du surfa inom EU/EES utan hastighetsbegränsning (så snabbt som det lokala mobilnätet tillåter).
Du kommer även utan någon tillkommande roamingkostnad, att kunna ringa mellan EU/EES länder, dock ej från Sverige till ett annat EU/EES-land. Gäller ej betalsamtal och betalsms.
Vi har även uppdaterat villkoren gällande tillfälligt användande och missbruk av roamingtjänsten. Med missbruk av roamingtjänsten avser att tjänsten exempelvis använts till övervägande del (mer än 50%) inom EU/EES och utanför Sverige under en period överstigande fyra månader.

I den delen ovan nämns inte 30 dagar längre....
Men i det finstilta är det där

4.2 Kunds rätt enligt Avtal eller lagstiftning (t.ex. enligt EU-förordningen om internationell
roaming) att använda Tjänsten i utländska operatörers mobilnät (roaming), är begränsad till
tillfälligt användande, med vilket typiskt sett ska förstås användande under en period
understigande 30 dagar i följd. För det fall Kund använder Tjänsten på annat sätt än tillfälligt i
utländsk operatörs mobilnät, har Telenor rätt att närmare undersöka Kundens användande i
syfte att utreda eventuellt missbruk. Vid sådant annat användande än tillfälligt, har Telenor
rätt att spärra Tjänsten från vidare användning eller att debitera särskild taxa för användande i
utländsk operatörs mobilnät (roamingavgift). Med missbruk i samband med roaming inom EU/
EES avses t ex att Tjänsten har använts till övervägande del utanför Sverige under en period
överstigande fyra månader. Om Telenor misstänker sådant missbruk av Tjänsten, ska Telenor
meddela Kunden detta samt ge Kunden möjlighet att inom en period om två veckor upphöra
med missbruket. Om Kunden anser att Telenor inte har fog för sitt påstående om missbruk, kan
Kunden tillhandahålla Telenors kundservice underlag till styrkande av att (i) Tjänsten till
övervägande har använts i Sverige under den aktuella perioden, samt att (ii) Kunden till
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Telenor frihet som försvann

Jag har haft en dialog med kontaktpersonen på Telenor.
Reglerna är så som matse redan har skrivit.

Ang. "missbruk".
Telenor förklarar varför man använt ordet "missbruk" och olika böjningar av det ordet.
Telenor har översatt EU-förordningen, som är skriven på engelska, till en svensk text.
I EU-förordningen skrivs ordet "abuse" vilket Telenor översatt till "missbruk".
Jag har påpekat att den översättningen är för hård, att den lutar åt det kriminella hållet och att den borde nyanseras i översättningen till svenska.
Jag har föreslagit "otillåtet användande".
Det ändrar inget i sak.

Förhoppningen är att konkurrensen, redan nu från Telia och säkert kan vi vänta oss från övriga operatörer, gör att Telenor ändrar sitt regelverk.
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Telenor frihet som försvann

Det är bara att sitta still i båten ett tag tills alla operatörer har meddelat sina regelverk sedan kommer de nog anpassa regelverket.
 

Kinnekulle

HBK Medlem (P)
Inlägg
1.229
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Det EU förklarar är att om man ex vis köper sitt sim kort i ett billigt land och sen använder det hemma. Det är ju förstås inte meningen.



Jag har haft en dialog med kontaktpersonen på Telenor.
Reglerna är så som matse redan har skrivit.

Ang. "missbruk".
Telenor förklarar varför man använt ordet "missbruk" och olika böjningar av det ordet.
Telenor har översatt EU-förordningen, som är skriven på engelska, till en svensk text.
I EU-förordningen skrivs ordet "abuse" vilket Telenor översatt till "missbruk".
Jag har påpekat att den översättningen är för hård, att den lutar åt det kriminella hållet och att den borde nyanseras i översättningen till svenska.
Jag har föreslagit "otillåtet användande".
Det ändrar inget i sak.

Förhoppningen är att konkurrensen, redan nu från Telia och säkert kan vi vänta oss från övriga operatörer, gör att Telenor ändrar sitt regelverk.
 

andersg52

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Luleå
HBK-Nr
6813
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Ny dag nya besked till mig från Telenor
Helt rätt Telenor luras (beror på vem man råkar få prata med) nu ringde jag dit igen och fick prata med en ny
person som bekräftade att det är 30 dagars regel som gäller utomlands.
Jag sa upp bekantskapen med bolaget direkt.
Vilken soppa!!!
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Telenor frihet som försvann

Hej Jag såg en stor artikel om att Eu skippar datarooming och hur bra detta skulle vara. Har varit i kontakt med reportern och idag fick jag svar.
De kände inte till att telebolagen ändrar sina avtal och det är klar intressant och de tittar just nu på om de kan sätta ihop en större artikel om detta.
Kanske skulle även de större tidningarna vara intresserade av detta, själv befinner jag mig i Spanien. Så det är bara att vänta och se. händer väl inte mycket innan påsk. Så här står det:Hej Gun,

Tack för att du hör av dig ang. detta. Den nya tidsgränsen var inget vi kände till. Vi kikar på om vi ska sätta ihop en större artikel kring hur operatörerna omformulerar sina erbjudanden i och med den fria roamingen, och sådant här är absolut värt att ta med. Förstår att ni satts i en knivig situation med den nya begränsningen!

Hälsningar--
Billy Ekblom
News Editor*
M3/PC för Alla/MacWorld/IDG Sweden
billy.ekblom@idg.se,


Den 11 april 2017 19:13 skrev Gun Kallin <gunsank1@hotmail.com>:
Hej Men vad Telenor talar tyst om är att de bryter ingångna avtal om Telenor frihet och inför en regel på 30 dagars surf i EU. De har allså lurat oss som sitter fast i abonnemang när det gäller Telenor Frihet.Vi kan iof säga upp våra abonnemang och lösa ut våra ev telefoner&padda.Maken fick erbjudande idag om att surfa fritt i EU men inget nämns om 30 dagars regeln vilket jag som har abonnemang har fått sms om.
Mvh Gun

Gun
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Telenor frihet som försvann

Kanske lite utanför ämnet. Jag har Telenor frihet och befinner mig i moseldalen. Nu till problemet, jag får bara edge på uppkopplingen, men jag skall väl ha 1mb i hastighet, jag får 0, 009 och det kommer jag inte långt med. Nu undrar jag om någon fler har det här problemet, skulle vara bra att få veta. Jag har mailat Telenor men inte fått något svar. Det har fungerat bra i Spanien och Frankrike.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Telenor frihet som försvann

Det är bara att sitta still i båten ett tag tills alla operatörer har meddelat sina regelverk sedan kommer de nog anpassa regelverket.

Vi ska INTE sitta still i båten. VI SKA SÄGA UPP TELENOR FRIHET om vi planerat att vara borta längre än 30 dgr. Teckna nya abb är lätt. Vi ska passa på att säga upp eller åtminstånde ta bort bindningstiden. Det är det som sätter hårdast press på Telenor.

Själv har jag 50 GB/mån fördelat på två mobiler och en router. Det betalar jag drygt 600 kr/mån för. Varför ska jag betala dessa pengar?:confused: Efter 30 dagar betalar jag ju för ingenting...


breakcontract.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Telenor frihet som försvann

Kanske lite utanför ämnet. Jag har Telenor frihet och befinner mig i moseldalen. Nu till problemet, jag får bara edge på uppkopplingen, men jag skall väl ha 1mb i hastighet, jag får 0, 009 och det kommer jag inte långt med. Nu undrar jag om någon fler har det här problemet, skulle vara bra att få veta. Jag har mailat Telenor men inte fått något svar. Det har fungerat bra i Spanien och Frankrike.

Prova att byta operatör. Det kan du göra under inställningar/mobilnätverk. Moseldalen är känd för sina dåliga internetuppkopplingar pga den geografi som ger radioskuggor.
 
Senast ändrad:

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Kanske lite utanför ämnet. Jag har Telenor frihet och befinner mig i moseldalen. Nu till problemet, jag får bara edge på uppkopplingen, men jag skall väl ha 1mb i hastighet, jag får 0, 009 och det kommer jag inte långt med. Nu undrar jag om någon fler har det här problemet, skulle vara bra att få veta. Jag har mailat Telenor men inte fått något svar. Det har fungerat bra i Spanien och Frankrike.

Prova med att starta om telefonen. Det har hjälpt mig vid ett par tillfällen i Moseldalen. Ha det!
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Telenor frihet som försvann

Vi ska INTE sitta still i båten. VI SKA SÄGA UPP TELENOR FRIHET om vi planerat att vara borta längre än 30 dgr. Teckna nya abb är lätt. Vi ska passa på att säga upp eller åtminstånde ta bort bindningstiden. Det är det som sätter hårdast press på Telenor.

Själv har jag 50 GB/mån fördelat på två mobiler och en router. Det betalar jag drygt 600 kr/mån för. Varför ska jag betala dessa pengar?:confused: Efter 30 dagar betalar jag ju för ingenting...


breakcontract.jpg

Så klart ska man se över sitt, men för min del påverkar det inget tvärtom till det bättre. Sedan tror jag att det blir ändringar framöver när all vilkor från alla operatörerna har redovisats.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Kanske lite utanför ämnet. Jag har Telenor frihet och befinner mig i moseldalen. Nu till problemet, jag får bara edge på uppkopplingen, men jag skall väl ha 1mb i hastighet, jag får 0, 009 och det kommer jag inte långt med. Nu undrar jag om någon fler har det här problemet, skulle vara bra att få veta. Jag har mailat Telenor men inte fått något svar. Det har fungerat bra i Spanien och Frankrike.

Hej!
Pröva att välja operatör manuellt, du bör ha ca 3 st att välja på.
Med vänlig hälsning! Thomas Eriksson

Såg att det redan föreslagits, så det är bara att hålla med...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Telenor frihet som försvann

Moseldalen är inte gjord för teletrafik. Den är till för att behaga de människor som bor där och för de turister som vill komma från vardagsbullret och njuta av lantlig idyll, god mat och goda drycker.

mo2.jpg

Den operatör som fungerar bäst där är Deutsche Telekom.

Jappe
 
Senast ändrad:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Hej Jag såg en stor artikel om att Eu skippar datarooming och hur bra detta skulle vara. Har varit i kontakt med reportern och idag fick jag svar.
De kände inte till att telebolagen ändrar sina avtal och det är klar intressant och de tittar just nu på om de kan sätta ihop en större artikel om detta.
Kanske skulle även de större tidningarna vara intresserade av detta, själv befinner jag mig i Spanien. Så det är bara att vänta och se. händer väl inte mycket innan påsk. Så här står det:Hej Gun,

Tack för att du hör av dig ang. detta. Den nya tidsgränsen var inget vi kände till. Vi kikar på om vi ska sätta ihop en större artikel kring hur operatörerna omformulerar sina erbjudanden i och med den fria roamingen, och sådant här är absolut värt att ta med. Förstår att ni satts i en knivig situation med den nya begränsningen!



Hälsningar--
Billy Ekblom
News Editor*
M3/PC för Alla/MacWorld/IDG Sweden
billy.ekblom@idg.se,


Den 11 april 2017 19:13 skrev Gun Kallin <gunsank1@hotmail.com>:
Hej Men vad Telenor talar tyst om är att de bryter ingångna avtal om Telenor frihet och inför en regel på 30 dagars surf i EU. De har allså lurat oss som sitter fast i abonnemang när det gäller Telenor Frihet.Vi kan iof säga upp våra abonnemang och lösa ut våra ev telefoner&padda.Maken fick erbjudande idag om att surfa fritt i EU men inget nämns om 30 dagars regeln vilket jag som har abonnemang har fått sms om.
Mvh Gun

Gun


Jag förstår mycket väl att det är endel kunder som drabbas negativt av de nya villkoren men för många av oss (kanske flertalet) blir det ju en klar förbättring med de nya högre hastigheterna. Det borde ju också nämnas i en artikel.
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Telenor frihet som försvann

Jag har registrerat mig på något som heter E-plus och nu har jag mycket högre hastighet, den markerar mellan H och H+
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Telenor frihet som försvann

Befinner man sig i Sverige har det ingen som helst betydelse eller att man är utomlands mindre än 30dagar då är det jättebra. Men att de lägger en begränsning på 30dagar för oss som övervintrar är urkasst :mad::mad: De borde kunna göra en begränsning i GB i stället och skrivelsen som jag skickat handlar om de som får 30 dagars begränsning.

Gun
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Telenor frihet som försvann

Har idag pratat med Pelle Brännström på Telenor Svar: de har omförhandlat till att kunna använda Telenor frihet 6 Månader i Sverige och 6 månader i Europa

Vore ju toppen..Hur kommer de att kontakta sina kunder som har fått sms om att 30 dagars begränsning gäller? Vet du det? Tror inget förrän jag ser det på pränt ;)
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Sade upp mitt i dag, fick frågan, "vill du ha en månads uppsägning eller skall vi avsluta omgående"
 
Toppen