• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telenor frihet som försvann

matse

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Däremot kanske man inte ska säga att man är utomlands 6-7 månader i sträck?
Efter tre månader bör man väl registreras som boende i tex spanien?
Färsäkringskassan anser sex månader är mycket....
Då kanske det är så att man ska ha ett abbonemang i landet man är?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telenor frihet som försvann

Däremot kanske man inte ska säga att man är utomlands 6-7 månader i sträck? Kanske, men hur trollar du bort alla kontoutdrag! Ärligheten varar längst, eller...?
Efter tre månader bör man väl registreras som boende i tex spanien? Det tror jag inte, då skulle Spanien bestå av fler invånare än resten av Europa
Färsäkringskassan anser sex månader är mycket... Risken finns att människorna blir friskare i solen med D + massa andra vitaminer. Kan vara beroendeframkallande(?)
Då kanske det är så att man ska ha ett abbonemang i landet man är?Svårt med tanke på att man bor på en camping, ställplats, eller frikampar
Inte alls lätt matse, men tanken är god!
 

Kinnekulle

HBK Medlem (P)
Inlägg
1.229
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Sen är det ju många som inte ligger stilla i Spanien hela vintern. Frankrike och Portugal också. Det är kanske mer tre månader per land ex vis.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Telenor frihet som försvann

Jag tycker inte heller att man skall ha en tidsgräns för vi har alla så olika resvanor. Missbruk kan väl bäst stävjas med t.ex. en 50% gräns. Max halva surfmängden utomlands. Då kan vi som behöver ju teckna större abonnemang och teleleverantören får vettigt betalt. Jag har ökat till 100gb eftersom vi behöver ca 50 gb per månad. Däremot reser vi varken 30 dagar eller 6 månader men totalt sett på ett år betydligt mer utomlands än i Sverige.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telenor frihet som försvann

OK matse, jas har läst länken som handlar om bosättning i landet, vilket ingen av oss HB-burna "turister" gör, även om vi vistass där på upp till 6 månader (där går försäkringsgränsen ut och lite annat som kanske ska beaktas i sammanhanget). Min son t.ex. har hus i Spanien och räknas som "bosatt" (kan tyvärr inte alla regler), han har en adress, el-räkningar, vissa skatter & bo-kostnader, Internet abonnemang (som vi inte kan ha), m.m.. Men som sagt ingenting som drabbar oss "övervintrare", som också är registrerade inte minst genom scanning av våra pass på campingar & ställplatser, o.s.v...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telenor frihet som försvann

Jag har sagt upp vårt "Telenor Frihet" den 6/4 och fick svar idag: Då vi ser att du har två abonnemang hos oss behöver vi veta om du även vill avsluta ditt surf abonnemang hos oss.

Inte visste jag att det var 2 abonnemang kopplade till ett och samma telefonnummer och till ett och samma namn dvs. "Telenor Frihet". Alltså, man kan tydligen säga upp det ena eller det andra? Nu har jag bekräftat att båda "abonnemangen" sägs upp.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telenor frihet som försvann

Vi väntar några veckor men i dagsläget lutar det åt Telia. Det går snabbt att abonnera, högst en vecka tills man får SIM-korten (telefon & platta/padda)...
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

foxizz/
Hej! Eftersom vi valde obundet abonnemang, då vi vill se hur villkoren förändras när roamingen blir fri 15 juni, så behöll vi våra 3-abonnemang och ordinarie telefonnummer under tiden. Nu har vi sagt upp telenorabonnemanget och glömmer telefonumret som detta haft.
Vill man ha kvar detta telefonnummer även framledes måste man portera det till ett nytt abonnemang från valfri operatör innan telenorabonnemanget avslutats.
Med vänlig hälsning! Thomas Eriksson

Tillagt: Hallon har ett par bra erbjudanden också.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Telenor frihet som försvann

Hej
Är det någon som gjorde som jag tog en ny telefon och har bundet 24 mån? Har någon löst ut sin telefon eller padda när ni sagt upp abonnemanget? Har ju 12 mån kvar :( Är ju kvar i EU i 6 veckor till så det är lite svårt att teckna nåt nytt när man är på resande fot

Gun
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Telenor frihet som försvann

Jag hade bundet 2 år och ny telefon. Får slutfaktura på det antal månader som återstår ggr avgiften för enbart telefonen.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Telenor frihet som försvann

Man kan ju bara säga upp bindningstiden och fortsätta med obundet abonnemang hos Telenor tills man vet hur det blir.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Telenor frihet som försvann

Så kommer jag också att göra och invänta övriga bolags villkor. Kanske även Telenor tar sitt förnuft till fånga. Mobilen jag har därigenom kommer jag att slutbetala för att bevara frihet och obundenhet
 
Senast ändrad:

andersg52

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Luleå
HBK-Nr
6813
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Låter konstigt men enligt Johan på Telenor tel 020-222222 blir det ingen begränsning utomlands för Telenor Frihet (ej Surf 50)
detta kollade han upp med kolleger medan jag väntade i telefonen
och detta för en timme sedan (ring han)
/Göte
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telenor frihet som försvann

30 dagar gäller, allt annat är spekulationer, önskningar och "kvalificerade gissningar"...

Pratade just med Kundservice 0200-111 902 som säger bestämt att 30 dagars fri roaming gäller, inte en dag mer! På frågan om vad roamingen kommer att kosta efter 30 dagar, då sades det att det blir någon form av "dagstaxa" vilket vi får veta först efter den 10/5...
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Telenor frihet som försvann

Telenor luras, eller låtsas inte om/pratar bara om det som de tycker är förbättringar, inte den stora försämringen. När jag pratade m dem nyligen sa de samma sak till mig, men efter lite (läs rejäl :) ) press om hur det var med TIDEN dvs det sk "missbruket" om man anv det mer än 1mån i sträck utomlands, jovisst var det så!
Är på Algarve nu, men har sån tur att jag hinner hem före 10/5 så då säger även jag upp mitt 2års bundna avtal o bara betalar resten f telefonen, vilket dyrt o heligt lovades fungera utan ändringar under dessa 2 år när jag ingick avtalet i höstas. Nu orkar jag inte bry mig men undrar vad Konsumentverket hade sagt om Telenors brytande av ingående bundet avtal. Aldrig Telenor mer för min del såvida de inte PUDLAR å de snaraste!
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Telenor frihet som försvann

Maken fick nyss ett sms , han har inte Telenor Frihet.
Så här står det: Hej Vill du kunna använda din mobil inom Eu utan extra kostnad vill vi tipsa om Telenor Frihet, helt nya abonnemang som ger dig frihet att använda hela din mobilsurf i hela Eu det ingår i månadsavgiften. Telenor frihet gäller även samtal.. Inget om 30dagars begränsning!!! Vet dom vad dom gör? Olika svar?
Gun
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Hur vet jag om min användning klassas som missbruk i samband med roaming i EU/EES?
Vi kommer att meddela dig per sms. Detta ger dig möjlighet att pausa ditt roamande. Skulle du välja att fortsätta roama kommer du, i tillägg till din fasta månadskostnad, att debiteras rörlig taxa så länge du missbrukar tjänsten. Detta innebär att du debiteras enligt rörlig taxa för din roamingförbrukning inom EU/EES (men utanför Sverige) samtidigt som du förbrukar din surfpott.

Rörlig taxa i SEK, inkl moms:
Utgående samtal 0,37 kr/min
Inkommande samtal 0,13 kr/min
SMS 0,11 kr styck
MMS 0,09 kr styck
Surf 0,09 kr per MB

Priserna kan komma att justeras eftersom priserna sätts i EUR och EU bestämmer vilken EUR/SEK-kurs som ska gälla vid olika tillfällen under året.

Från det att Telenor har informerat dig om missbruk har du två veckor på dig att ändra ditt roamingbeteende. Du kommer att debiteras från dag 1 från och med två-veckorsperioden. Anser du att påstående om missbruk saknar fog, kan du tillhandahålla underlag som styrker att (i) Tjänsten till övervägande har använts i Sverige under den aktuella perioden och att (ii) du till övervägande del har befunnit dig i Sverige under den aktuella perioden. Underlaget lämnar du till Telenors kundservice per mail.
 
Toppen