• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller för husbilen

F

F.d. 14517

Guest
Hej alla glada husbilsägare! Jag har tänkt skaffa solceller för att kunna stå längre tid utan elstolpe till hjälp. Är det någon eller några som har erfarenhet av detta och var man ska få tag i socellsanläggning till ett vettigt pris? Tacksam för alla ideèr !:)
 
F

F.d. 50051

Guest
Sv: Solceller för husbilen

Antar att ni har löst era problem men jag kan ju bemöta och dela med mig av min erfarenhet det är ca 5 år sedan jag montera en 33 w solpanel i dag hade jag valt en lite större det beror ju på hur mycket elprylar man måsta ha med sig jag har seglat hela mitt liv och då i båtar utan en massa prylar sedermera har VHF TV samt instrument tillkommit men i husbilen är dey lampor TV några isntrumen till vatten batterier o.dyl. jag använder inte bilen sena höstar eller vårar men panelen laddar som max 1.8 ampere när solen är ovanför på en dag ger det ca 15 ampere jag har instalerat en 220 v micro men kan jag kör jag motorn men de 2 100 ampere marin batterierna klarar att värma ca 30 minuter den tillkom efteråt hade jag tänkt från början borde jag skaffat en större panel men det har funkat bra aldrig strulat men startbatteriet laddas ej.
Allt inköpt på Erlandssons brygga det är en glaspanel ländmåttet är samma på den nästan dubbelt så stora panelen alltså kan jag byta om jag vill, jag använder aldrig eluttag på sommaren men om jag är på Öland slutet av september har jag ett 220 volts uttag i sandvik att koppla in på.
Såg att Biltema har en lite fönsterpanel på 1,5 w och en 15 w med regulator 300 kr skulle villa ha en panel som matar startbatteriet då det ej fungerar att koppala fler enheter på samma panel, antar att 1,5 är i monsta laget 15 w måsta limmas på taket samt dra kabel till startbetteriet
klintan Västervik
 
Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solceller för husbilen

Det har runnit många mil under framrutan sen denna tråd skapades. Skulle tro att kunskapen har ökat ganska ordentligt sen dess. Det är bara att kolla antal trådar i ämnet det sista året.
 
F

F.d. 801

Guest
Sv: Solceller för husbilen

Och några till mil fram till idag. Ett högaktuellt ämne.
Trevlig läsning är det. Jag kommer att kika på alternativ på mässan i helgen, ser fram emot det.
/m
 
F

F.d. 51308

Guest
Sv: Solceller för husbilen

Hej.

Jag har hittat en portabel modell som är på 100 watt, som man viker upp, komplett med 2 batteriklämmor som man kopplar på bodelsbatteriet och bara ställer vinklar mot SOLEN !

Pris 2,895:- Förvaringspåse medföljer.:)20170322_122515.jpg

20170322_124235.jpg

20170322_122407.jpg
 

MikeOnWheel

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
20007
Medlemskap
2026
Toppen