• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtis eller vanlig HB

F

F.d. 54192

Guest
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Hej igen.
Flyg biljetten är köpt till 10 april. Har tre bilar att titta på. Behöver eran åsikt i sista stund.
1. Roller Team Livingstone Duo 2 - VOLL - mehr geht nicht - als Kastenwagen in Münster (har lyckas förhandla när priset med 3.500 euro)
2. MS Reisemobile GmbH - Kastenwagen Gebrauchtfahrzeuge (Längst när på sida)
3. Weinsberg CARACOMPACT 600 MEG - 2017 -/ PEPPER - EDITION
(har lyckas förhandla när priset med 1.000 euro)
MS Reisemobile GmbH - Teilintegrierte Neufahrzeuge
Mvh
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Hej igen.
Flyg biljetten är köpt till 10 april. Har tre bilar att titta på. Behöver eran åsikt i sista stund.
1. Roller Team Livingstone Duo 2 - VOLL - mehr geht nicht - als Kastenwagen in Münster (har lyckas förhandla när priset med 3.500 euro)
2. MS Reisemobile GmbH - Kastenwagen Gebrauchtfahrzeuge (Längst när på sida)
3. Weinsberg CARACOMPACT 600 MEG - 2017 -/ PEPPER - EDITION
(har lyckas förhandla när priset med 1.000 euro)
MS Reisemobile GmbH - Teilintegrierte Neufahrzeuge
Mvh

Prioriterar du bekväm(are) boende och att lastutrymme (få med dig det du vill) är valet givet (#3 på din lista). Om du däremot tror att bredden och höjden på fordonet kommer försätta dig i situationer som skapar stora problem går #3 bort.

Jag hade, blan de 2 du listar upp, valt #3 med tanke på boutrymmet och lastutrymmet. Att trivas med boendet och boytan samt layout är viktigt för mig/oss. Hur trångt/stort du känner dig bekväm med under dagar med skitväder eller när det är kallt kan bara du svara på.

Lycka till med ditt val.

Mvh!
// Niklas
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Jag hade gått för Roller Team bilen. Större kylskåp är viktig! 150 hk och automat är en bra kombination. Generellt bra utstyr. Bilen har rullat så långt att alla fel vill vara åtgärdat! Lycka till!
 

siczac

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Eslöv
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Har du kontrollerat hur stor lastvikt det är på var och en av de bilar du är intresserad av? Det hjälper inte mycket att ha stort lastutrymme om du inte kan utnyttja det. Oftast anger husbilshandlaren en för hög lastvikt i sina annonser. För att få korrekt lastvikt måste du lägga till vikten på alla extra tillbehören vilket ibland sänker lastvikten vesäntligt.
Jag köpte min Westfalia Columbus 601 i Tyskland av ToGo Reisemobile utanför Hamburg förra sommaren. Jag helförsäkrade bilen i Sverge innan jag hämtade den med med hjälp av chassienumret som jag fick mailat från från säljaren. Jag gjorde en express överföring av pengar när jag besiktigat husbilen tillsammans med säljaren på plats i Tyskland.
Lycka till med ditt Husbilsköp!
Mvh Anders
 
F

F.d. 54192

Guest
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Jag hade gått för Roller Team bilen. Större kylskåp är viktig! 150 hk och automat är en bra kombination. Generellt bra utstyr. Bilen har rullat så långt att alla fel vill vara åtgärdat! Lycka till!
Denna bil ligger som nr. 1 på listan, priset är bra (tror jag) samt när det gäller utrustning saknar jag bara solceller. Den ska kollas först. Men Italienare???
mvh
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Denna bil ligger som nr. 1 på listan, priset är bra (tror jag) samt när det gäller utrustning saknar jag bara solceller. Den ska kollas först. Men Italienare???
mvh

Räknar du med vintercampa (minusgrader)? Den enda Itailienska bil jag kollat på Mobilvette, hade begränsad "vinterkapacitét".

Mvh!
// Niklas
 
F

F.d. 54192

Guest
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Räknar du med vintercampa (minusgrader)? Den enda Itailienska bil jag kollat på Mobilvette, hade begränsad "vinterkapacitét".

Mvh!
// Niklas

Tänk om jag kunde Italienska, då hade jag förstått vad du menar?
Tänker inte vintercampa, men det kan hända att det blir en och annan minus grad när man fiskar sent på hösten.
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Bilen är byggd på samma fabrik i Italien som flertalet plåtisar från Trigano gruppen. Om du t.ex. kollar en Challenger Vany ser du att det är prick samma bil!
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Tänk om jag kunde Italienska, då hade jag förstått vad du menar?
Tänker inte vintercampa, men det kan hända att det blir en och annan minus grad när man fiskar sent på hösten.

På den bil vi kollade på ett tag (Mobilvette P68) låg bla. gråvattentanken under bilen. Det fanns visserligen som option med extra isolering (12mm om jag minns rätt) och eluppvärmning i tanken (12V?).

Nu var det ett tag sedan men så jag minns inte detaljerna men det fanns fler tekniska lösningar jag tolkade som att de ej var bra vinteranpassade (-25 till -30C).

Contentan av mitt inlägg var:
- Har du för avsikt att vintercampa så du har behov av en vinterisolerad bil. Var då extra noga med att jämföra de egenskaper som är bra att ha mellan bilarna och bli inte förvånad om bilen bygd i Italien i vissa avseenden vintercamping inte uppfyller dina krav fullt ut.

Nu kanske min Italienska var tydligare?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.653
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Ingen större skillnad mellan bilarna. Det är detaljerna i utrustning som skiljer, t.ex. tvättbaljan, höjden till sängen (=bra för platsen under).
Jag tror att alla har plast i väggar och bakdörr, dvs lite högre ljud och lite sämre isolering, men med en bra braskamin så fixar det en kall vår och höst.
Lycka till med vad du än köper!
 
F

F.d. 54192

Guest
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Någonstans här på forumet läste jag en kom i håg lista på vad man ska med sig när man väl har köpt bilen i Tyskland. Jag menar i form av dokumentation och liknande. Någon som kan hjälpa till?
Mvh
 
F

F.d. 54192

Guest
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Hej hej
Nyss kommen från Tyskland med en HB. Det blev inte en plåtis som var första valet utan en Burstner Nexxo t 690, 2016.
 

Bilagor

  • Burstner.jpg
    Burstner.jpg
    106,4 KB · Visningar: 14
F

F.d. 54192

Guest
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Hej
Finns det någon möjlighet att skaffa bruksanvisningen på svenska för min nyss importerade Burstner Nexxo time t 690. Bilen är av 2016 års modell.
Är det någon som har likadan modell här på forumet?
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Hej hej
Nyss kommen från Tyskland med en HB. Det blev inte en plåtis som var första valet utan en Burstner Nexxo t 690, 2016.

Grattis!
Verkar vara en vettig/bra bil.
Nyfiken, varför valdes plåtisarna bort som trots allt var 1:a handsvalet?

Lycka till med nya bilen.
// Niklas
 
Toppen