• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sövd o rånad

F

F.d. 53203

Guest
Sv: Sövd o rånad

Hej! Vi stannade på kvällen på Ljungby rasta i somras och var för trötta för att åka vidare. Där var det fullt med bilar, lastbilar,ett par husvagnar och en husbil från Italien bredvid oss. På morgonen upptäckte vi att någon har tagits sig in genom passagerardörren och rensat oss på kontanter.Likaså den Italienska husbilen.Dumma var vi som inte kopplade larmet på natten men som vi märkte sedan så det är nästan ingen som gör det. Jag tror att det är det bästa avskräckande för natt och dag tjuvarna. Det bör ALLA tänka på!!! Även campingplatser härjar dem på, har vi fått veta av polisen.Så SÄTT PÅ LARMET även när ni sover!!!!! :msn_angry:
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Sövd o rånad

Vi har i södra Sverige alltid vajer mellan fram dörrarna och extra lås på sido dörren. Larm har vi aldrig hafft men åkt i 30 år ändå helt utan problem.

Leif
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Sövd o rånad

Vajer mellan dörrarna förhindrar att någon tar sig in, men man får låset förstört.
Ett larm som varnar gör oftast att buset inte besvärar sig att ens försöka.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Sövd o rånad

Vajer mellan dörrarna förhindrar att någon tar sig in, men man får låset förstört.
Ett larm som varnar gör oftast att buset inte besvärar sig att ens försöka.

Men 30 år med medeltal 17000 km år så jag chansar fortätter att noggrant välja var jag sover.

Däremot har grannarnas larm väkt oss många gånger och in kommer de inte, försäkringen får ta hand om ev, skador.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Sövd o rånad

jag funderar ärligt på att svetsa nån form av lås på insidan av alla dörrar, antingen så man kan ha skjutreglar eller hänglås så man känner sig trygg därinne. skall även ha en låsbar galler avskiljare mellan bodelen och förarhytten.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Sövd o rånad

Finns det någon HBK-are som haft ett fungerande larm som löst ut, när ni har sovit/vistats i husbilen, pga ett uppstartat inbrott?
Har "tjuven/-arna" då trots ert pågående larm ändå gett sig tid och tagit för dem okända risker, genom att ändå gå in i er husbil och fullfölja sitt "inbrott/stöld"???

Eller har de med blixtens hastighet avlägsnat sig då de blivit påkomna av ert larm, borde ju i min värld vara naturligast (och som jag utan egen erfarenhet, hoppas gäller)? Vi kan väl i detta sammanhang för enkelhets skull bortse från påverkade knarkare, de reagerar väl knappast på eller för något!
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Sövd o rånad

jag funderar ärligt på att svetsa nån form av lås på insidan av alla dörrar, antingen så man kan ha skjutreglar eller hänglås så man känner sig trygg därinne. skall även ha en låsbar galler avskiljare mellan bodelen och förarhytten.

Nej du, den idén får du inte patenterad, den bilen finns redan!

Såg en amerikans B-film för en massa år sedan, som handlade om en fångtransport av extremt farliga interner, från amerikanska västkusten, över hela USA, till östkusten.

Transporten skedde i "din" bil och om jag kommer ihåg rätt så rymde fångarna lika förbannat. Men det är klart det fungerade inte att hålla dem inne, men din bil skall ju fungera åt andra hållet, hålla dem ute.... kanske funkar? :)

TommyD
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Sövd o rånad

Fritte trådskaparen:
Hur har det gått för er?
Finns det några spår på bilen där dom gått in med gasen?
Kände ni av gasen i bilen när ni vaknade?

Vi lider med er.
GoB
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Sövd o rånad

Har monterat in ett vanligt huslarm, med avkännare vid varje dörr och även garageluckorna, som ringer upp och för ett jäkla liv. Vaknar man inte av det, då är man död. Kostade ca 700:- på Ebay.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Sövd o rånad

Skulle nog fundera mer än en gång. Börjar det brinna o inte hittar nycklarna i en stressad situation. Ett skrikande larm är bättre, men det ska vara ett sju helsikes oljud.
Se nr 50
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Sövd o rånad

Vi hade larm i en tidigare husbil, 2 ggr blev det utlöst av okänd anledning och några ggr utlöst av oss själva, med skamfaktor, (slarv).
En gång när vi kom tillbaka till campingen var det en bil som stod och tutade.
När vi kom närmare upptäckte vi att det var våran! Mitt på dagen, bilar intill och folk var ute men ingen tog någon notis om larmet. 100% på att det inte var utlöst av inbrottsförsök, vet fortfarande inte orsaken.

Inte så kul om larmet går igång på natten utan orsak när man har nära grannar.
Är det bara vi som råkat ut för detta?
Nu har vi ordnat på annat vis.

Angående Fritte 40 så skulle det vara intressant att få en uppföljning.

Mycket fundering på var dom kan ha gått in med slang eller hur det nu gått till.
Om man förutsätter att fönster och luckor varit stängda finns det inte många ställen att komma in med en slang.
Under kylskåp och gasolflaskor finns ventilation men de utrymmena går inte in i bilen. Fönster går säkert sönder om man bryter ut det.
Många frågetecken men inga konkreta svar!

G.
 
F

F.d. 53390

Guest
Sv: Sövd o rånad

Har med intresse följt den här tråden. Tills nu 170312 har den lästs ca 11 600 ggr. I tråden som hittills haft 53 inlägg har endast två stycken ansett att dem blivit utsatta för gasning. Ingen med stöd av polisutredning. Övriga har haft mer eller mindre relevanta synpunkter, vissa bara tro eller tyckande. Av alla dem som läst tråden så har säkerligen några fått oro och ängslan för vad som skulle kunna hända när dem sover över i sin husbil. Är det ett mål med forumet att intresserade husbilsägare ska bli nervösa och förta glädjen med husbilslivet? Det tror jag inte. För min del vill jag läsa på forumet för att få intressanta tips om teknik och resmål.
Av alla inläggen så har de två som angett gasning inte givit någon ytterligare information dock har medlemmen Relax kommit med högst befogade frågeställningar om inbrott som förblivit obesvarade men som många säkert skulle vara intresserade att se svar på:
1) Var stog husbilen "parkerad" vid tillfället (t.ex; bensinstation, stpl, camping, fricamping, gatuparkering, egen gårdsplan ... )?
2) Var ni själva i husbilen vid tillfället?
3) Upplevde ni någon fördel av att ha larm (t.ex; att inbrottet avbrutits pga att larmet gick igång och kanske skrämt iväg tjuvarna, eller att tjuvarna valt olarmade objekt i stället - blir dock lite gissning)?
4) Tycker ni att skallarmet (ProSafe, eller annat?) var värt (5.000-10.000:) baserat på just era egna upplevda erfarenheter?
5) Finns det någon HBK-are som haft ett fungerande larm som löst ut, när ni har sovit/vistats i husbilen, pga ett uppstartat inbrott?
Har "tjuven/-arna" då trots ert pågående larm ändå gett sig tid och tagit för dem okända risker, genom att ändå gå in i er husbil och fullfölja sitt "inbrott/stöld"???

Jag ser fram mot att få se enbart verkliga och sanningsenliga skildringar som övertygar mig om dessa risker. Tills dess förlitar jag mig på säker parkering med mina extralås (Heo-Safe och Thule) samt skallarm och att parkera helst där andra människor och bilar rör sig.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Sövd o rånad

Menar Fritte 4 verkligen allvar med detta inlägg eller är det bara för att skrämma oss. Ämnet påbörjat 3 mars. "Söderut för en vecka" --- Bilen är avställd 17 feb Husvagns-Svenssons står som ägare. Jag ser detta som en "Vårskröna"
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Sv: Sövd o rånad

Fantastiskt att man tar sig in genom förar dörren då en Concorde inte har någon sådan!
sen måste jag ge en eloge till tjuvarna som vet exakt vilken mängd
med narkos gas man skall ge utan att personerna i fordonet dör!
det är svårt att uppskatta vilken mängd som behövs då fordonen alltid
enligt lag är ventilerade.
Tur att ni överlevde och nästa gång står ni kanske på ett säkrae ställe
/ Bengt
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Sövd o rånad

Åker söderut. På bensinmack förra veckan utanför Nansy i Frankrike blev vi på något sätt sövda och rånade. Vi är 2 pensionärer o en vakthund. De bröt sig in via förardörren tog vad de önskade. Gick igenom hela bilen utom vid våra huvuden där också hunden låg. Saken polisanmäld, de ansåg att vi blivit gasade. Konstigt att hunden inte vaknade o att de själva kunde gå in. Skaffar nu bättre larm.
HaPaPe

Vet man vilken typ av gas/narkos ..rester borde finnas kvar för provtagning..Enligt narkosläkare jag har pratat med, ligger man och sover någon meter eller högre opp från golvet..att då fylla opp en hb med någon typ av gas/narkos ? Är tyngre än luft, då behöver man väldigt mycket gas/narkos.. vart sprutar dom in preparatet ? personer som väger mellan 70..90 kg som då ska sova tungt hur bedömmer man mängden på gas/narkosen som behövs ? Förmycket gas/narkos kan de ju bli en vandring till "pärleporten"...är det inte riska att förövarna oxå, tar en tupplur ??
Eller har dom vädrat först ?
De finns en del ?? Om detta ..
Leffe S
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Sövd o rånad

Sluta spekulera nu, bilen är inbytt och trådskaparen åker i en annan bil. Mvh Eive

Du som verkar insatt, kan väl informera oss andra huruvida den nya bilen har förardörr.

Du kanske till och med vet, varför trådstartaren inte har deltagit i den debatt han en gång har startat?

Pålle
 
Senast ändrad:
Toppen