• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

billiga solceller

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Jag 2st köpte 80wats solceller ca 995kr st Polykristallina är det något att ha,jag har en 100wats på taket nu vet ej fabrikatet ,,Håkan
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: billiga solceller

Dom kommer säkert att fungera bra och gå att koppla ihop med din befintliga panel.
Men särskilt billiga var dom inte, om du inte köpte dom över disk i en svensk butik.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: billiga solceller

En fundering,
hur vet man ifall en solcell är billig?

Är det effektgarantin?

eller verkningsgraden?

eller kanske nåt annat?

Jag letar också efter nya paneler
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: billiga solceller

Jag kan bara svara för mina bedömningar.
Jag köpte en 100W monokristalin som verkade bra, dock inte den billigaste från ebay.de för några år sedan.
Då kostade den dryga 1700:- inkl frakt.
Sedan jämförde jag den upplevda kvalitetskänslan med de paneler jag hittade på diverse mässor och konstaterade att det nog ofta var precis samma tillverkning men kostade minst 4000:- ofta över 5000:-
Jag tittar på glaskvaliteten, cellernas utseende, ramens kvalitet och passform, elektriska anslutningar och allmän känsla.
Nu har priserna fallit generellt även om det är lite upp och ner över tiden.
Senaste köp från ebay.de var från samma säljare och panelen hade samma märkning som den tidigare, det är nu min tredje panel som alla varit bra.
Om dom tål att kliva på eller tappa saker på vet jag inte, men dom håller för min användning.
Nu önskar jag bara att det dök upp en lite smalare variant så jag kan utnyttja en plätt på taket som är tom.
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: billiga solceller

Är det mer fördelaktigt att ha en med så många W som möjligt i stället för flera stycken med mindre W?
 

kersa

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Vara
HBK-Nr
2213
Medlemskap
2026
Sv: billiga solceller

Solseller från svenska Windon kostar mer men kan dom ge mer energie på samma yta? Bra prylar brukar vara billiga över tid.
Byta en 5 års solsell och få mer effekt på liknande yta.
Har någon testat Windon solseller..
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: billiga solceller

Är det mer fördelaktigt att ha en med så många W som möjligt i stället för flera stycken med mindre W?
Det är lite svårt att svara på men egentligen spelar det ingen roll MEN...:)

En solcellspanel består av en massa(ofta 36 st) små solceller som är ihopkopplade, normalt i serie och tillsammans genererar dom 18-20 volt med xx watt.

Om vi tänker oss en 50 watts panel enligt ovan dvs 36 celler(av en viss storlek) som ger 18 volt och 50W/18V = 2,7 A.

En 100 watts 18 volts panel kan göras på flera sätt:
1 tex uppbyggd av exakt lika små celler som 50 wattaren ovan men man har kopplat ihop 36 små celler(2,7A per styck) + 36 små celler parallellt dvs man har byggt ihop två 50 wattare till en 100 wattare rent fysiskt.
2 Men man kan också göra en 100 wattaren av 36 små celler(5,4A styck) som är dubbelt så stora som de på 50 wattaren.

I fallet 1 så finns det en fördel i att om det kommer skugga på en av de två 36 volts grupperna så kommer den andra gruppen om den ej också skuggas att fungera fortfarande.

I fallet 2 så kommer en skugga över solcellen att "slå ut" hela panelen.

Fallet två blir däremot ofta lite mera platseffektivt.

Fallet 1 är i praktiken alltså samma som att köpa två stycken 50 wattare om man tänker på risken att undvika skuggning, men det tar ännu mera plats pga att det krävs två ramar.

Krånglade jag till det eller?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: billiga solceller

Solseller från svenska Windon kostar mer men kan dom ge mer energie på samma yta? Bra prylar brukar vara billiga över tid.
Byta en 5 års solsell och få mer effekt på liknande yta.
Har någon testat Windon solseller..

Har ingen erfarenhet av Windon, men så här skriver de om branchen på sin hemsida, så min fråga kvarstår, vad kännetecknar en billig solcell-modul, den ska ju leverera i 10-25år.

klippt från Windon's hemsida:

Fusk och oärliga produkter.Som i alla branscher finns det alltid dom som ska ta sig fram på oärlighet och lögner och naturligtvis är inte solcellsbanchen förskonad för detta. Vi ser allt oftare företag som påstår sig vara producenter trotts att dom inte är det och vi ser datablad och produktionssiffror som är långt från verklighet. Det är inte lätt för en kund att genomskåda allt och tyvärr så är Sverige en av dom få länderna i Europa där man som företagare kommer undan med vilseledande reklam och fusk, vi har lagar och regler för att undvika detta men en anmälan leder inte mer än till en varning och det kan det ju vara värt för att tjäna några kronor extra. Vanligast är att man marknadsför en billig produkt och justerar datablad så den ska verka mer kompetent än vad den är, detta skadar ju naturligtvis dom som faktiskt har en produkt med satta värden och funktioner som också naturligtvis ofta kostar mer. Vanligast är att man pratar om en effektiv behandling av glas och annorlunda reflektioner i baksida samt att glas-glas skulle vara något nytt unikt, jag det finns uppsjö med inslag som är långt från sant. Vi på Windon har som många vet jobbat med utveckling under 10 år och är en av dom få leverantörer som verkligen vet vad vår solpanel innehåller och naturligtvis beror det på att vi själva sätter ihop den. Vi vet att det krävs ett etsat glas för att få en självrengörande yta och att ett traditionellt coatat glas samlar mer smuts än ett vanligt fönsterglas, ändå går många av våra svenska konkurrenter ut med att deras coatade produkt är självren-görande, och att en glas-glas modul skulle ge mer effekt än en vanlig. Vi har naturligtvis också testat ett 10-tal coatade glas och givetvis då för att dom bara kostar 50% av vad ett etsat glas gör, men vi har alltid hamnat i ett läge där det etsade glaset är överlägset både i produktion och underhåll så något byte har det inte blivit tal om. Men det är klart att om vi bytte glas och behåller effekterna i databladet så skulle vi ju kunna sänka priserna och tjäna mer pengar. För er som vill försäkra er om vad ni handlar så kan ni få hjälp av oss, vi kan ganska snabbt genomskåda felaktigheter i datablad och såga bort skitsnack, även om ni tycker vår produkt är för dyr så kan vi hjälpa er att välja en sanningsenlig och prisvärd produkt från annan producent där ni iallafall slipper betala för något som inte finns. Vi har i Windon personal som jobbat med modulproduktion i över 15 år så det är få frågor och branschspecifika produkter vi inte kan hjälpa er med.


:rolleyes:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: billiga solceller

Normalt finns dioder i panelerna, som gör att inte hela panelen slås ut om en cell blir skuggad.
Cellerna brukar vara 5 eller 6 tum stora. Halva förekommer också. Då menar jag till husbilar, inte till leksaker.
Sök i forumet, solpaneler har diskuterats många gånger tidigare.
Denna tråden innehåller det mesta man bör veta om solpaneler

En intressant detalj i en så pass gammal tråd är att företagen/säljarna det länkas till från trådens början, inte existerar längre,
kanske det skvallrar om nåt :rolleyes:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: billiga solceller

Hittade ett test på solceller. Solceller moduler

Tänker på verkningsgraden som varierar lite på de olika modulerna,
jag har kikat på några moduler från Sverige och de har en verkningsgrad på >18%

Vad är en acceptabel verkningsgrad i % ??
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: billiga solceller

Hejsan, man kan ju uppleva saker olika och det vanligaste uttrycket som för det mesta stämmer heter ju "Man får vad man betalar för". Även om det ofta stämmer dåligt på priset hos svenska handlare kontra EU handel.

Men jag måste nog ändå säga efter runt 20 års plockande med solcellspaneler i olika prislägen.
"Man får ungefär samma vad man än betalar för dem" utan att ha utfört exakta mätningar.

Med en grov uppskattning så prisläget för en 120W solcellspanel, så kan den ligga mellan kanske 900:- till kanske 7000:- som då innebär fräck stylad ram med några blinkande dioder som man ändå inte ser uppe på taket.

Köp i så fall en billig 160W solcell för 1300:- så får man säkert ut mer än från en 120W för 7000:- :D:D.
Satsa däremot en extra slant på en erkänt bra regulator så man får ut så mycket som möjligt genom den, plus att batterierna blir väl omhändertagna under laddningen.

Tycker jag :oops:.
M.v.h. JANKRO.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: billiga solceller

Hejsan, man kan ju uppleva saker olika och det vanligaste uttrycket som för det mesta stämmer heter ju "Man får vad man betalar för". Även om det ofta stämmer dåligt på priset hos svenska handlare kontra EU handel.

Men jag måste nog ändå säga efter runt 20 års plockande med solcellspaneler i olika prislägen.
"Man får ungefär samma vad man än betalar för dem" utan att ha utfört exakta mätningar.

Med en grov uppskattning så prisläget för en 120W solcellspanel, så kan den ligga mellan kanske 900:- till kanske 7000:- som då innebär fräck stylad ram med några blinkande dioder som man ändå inte ser uppe på taket.

Köp i så fall en billig 160W solcell för 1300:- så får man säkert ut mer än från en 120W för 7000:- :D:D.
Satsa däremot en extra slant på en erkänt bra regulator så man får ut så mycket som möjligt genom den, plus att batterierna blir väl omhändertagna under laddningen.

Tycker jag :oops:.
M.v.h. JANKRO.
Klockrent sagt!

Utan starka varumärken som satsar lite extra blir allt same same.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: billiga solceller

Hittade ett test på solceller. Solceller moduler

Tänker på verkningsgraden som varierar lite på de olika modulerna,
jag har kikat på några moduler från Sverige och de har en verkningsgrad på >18%

Vad är en acceptabel verkningsgrad i % ??
Jag gissar att alla är istort sett lika bra eller dåliga beroende på hur man ser på det, dvs köp efter pris och fysiskt utförande.

Fundering skall kanske vara på poly mono eller tunnfilms, dvs pris och vikt.
 
Toppen