• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kåda på taket

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Hej, har efter en tids uppställning under Pinjeträd härnere i Spanien fått flera större fläckar av kåda från träden...

Finns de ngn av Er som vet hur man effektivt kan tvätta bort kådan utan att skada bilen eller miljön?
Har försökt med Abnet men de funkar inte...
 

noynoy

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024
Sv: Kåda på taket

Låt HB stå i solen så att den blir varm och saven börjar lossa. Sedan kan du enkelt få bort kletet med hjälp av bomullskuddar och helt vanlig handsprit .

Med vänlig hälsning
Noy Noy
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Kåda på taket

+1 på handsprit.
Jag använder spritgel från Ica, på med det och vänta några minuter sedan går det bort relativt lätt.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Kåda på taket

Casco har något som heter "Limtvätt", skonsamt mot underlaget men dyrt som guld. Finns bara som en litersflaska. Har alltid en flaska hemma.
Efter sista Kroatien resan fick vi kåda på bil och markis. Gick bra på bilen men inte på markisen, färgen på markisen "följde med".
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Kåda på taket

Vår HB, speciellt fronten på bilen såg förskräckligt ut efter 3 månader under ett "tall" liknande träd i Portugal. Vi testade allt utan minsta framgång tills vi fick ren sprit från vår P-vän Staffan. Idag, ett år senare kör vi med 40% PutinOff från Lidl för 4,75 € halvliter, som tar bort både kåda och annat otrevligt. Vi använder PutinOff även för att spä ut Spanskt handsprit som har betydligt tjockare gel.
Får vi besök av någon "törstig" Engelsman eller Skotte, då funkar det även där med PutinOff från Lidl tillsammans med lite Coca Cola Zerro Zerro : )
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Kåda på taket

En tanke -Preem har ju tallolja i sin diesel visserligen är väl den behandlad på något sätt men enligt regeln att lika löser lika borde det gå med den.
Tallolja kallade man råterpentin förr i tiden som man fick som biprodukt från pappersbruken, terpentin använde man till färg också.
Men det är ju underlaget som styr, det står ju alltid att man ska testa på något litet ställe först, man kan ju liksom lösa upp ytskiktet på färgen så att det blir matt och har man vaxat så är det nog bara att göra om.
Jag misstänker att jag har kåda på taket också efter camping under träd.
 
Toppen