• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som flyr TILL vintern

lasseobettan

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17278
Medlemskap
2024
Sv: Vi som flyr TILL vintern

fick väldiga vibbar i framvagnen en kall vinterdag på väg hem från västergötland till skåne i en hobby /fiat 1988 årsmodell. Visade sig vara inre drivknut vänster som fettet var helt uttorkat i.Köpte komplett drivaxel från tyskland till samma pris som endast inre knuten kostade i sverige ca1200 kr
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr TILL vintern

fick väldiga vibbar i framvagnen en kall vinterdag på väg hem från västergötland till skåne i en hobby /fiat 1988 årsmodell. Visade sig vara inre drivknut vänster som fettet var helt uttorkat i.Köpte komplett drivaxel från tyskland till samma pris som endast inre knuten kostade i sverige ca1200 kr
Intressant, hur yttrade sig dessa vimbrationer, var dom hela tiden eller kom dom och gick?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Drivknutar brukar ju inte normalt gå sönder direkt utan börja låta i god tid, men det kan ju vara ett totalras, tur att du tog dej hem blir roligt att få veta vad det var.
Du kommer nog börja forska i det snart, man kan ju inte sluta fundera på problemet.
Slangar verkar jobbigt, du hade ju en massa värme i garderoben räcker det inte med en datafläkt gående på 5 v -usb i garderobväggen eller bara så att värmen som brukar finnas uppe vid taket långsamt drar sig mot alkoven.
Men jag undrar om det inte är så att det isoleringen som man skulle komplettera i alkoven, alla jag pratat med säjer att det brukar vara varmt däruppe för värmen stiger uppåt.
Du verkar ha fantastiskt trevliga barn lyckost!
Först tack för kommentaren om barnen, men dom är inte alltid så glada såklart:)

Värmen i garderoben skickas ut till "högskåpet" som man kommer åt utifrån bak mha en liten datafläkt som är seriekopplad med en liten glödlampa för att minsta farten på den, se bild där lampan "glöder".
Bifogar bilder över alla värmeutsläpp, under matbord, toalett/dusch, under diskbänk, vid entredörr, omkopplingen för uppvärming av avloppstanken, toatanken samt värme under sängen i alkoven.

Problement är inte isoleringen i alkoven utan att det inte finns någon naturlig cirkulation
av luften däruppe vilket gör att det blir extra kallt längst framme samt vid fönstret fram.
Tänkte montera ett utsläpp ovanför läslampan i alkoven, troligen en 35 mm trumaslang samma som under sängen, ev drar jag den kanske framåt en bit men det blir kanske inte så snyggt.
 

Bilagor

  • DSC_0769.JPG
    DSC_0769.JPG
    1,1 MB · Visningar: 22
  • DSC_0777.JPG
    DSC_0777.JPG
    1 MB · Visningar: 11
  • DSC_0789.JPG
    DSC_0789.JPG
    761,7 KB · Visningar: 12
  • DSC_0793.JPG
    DSC_0793.JPG
    2,7 MB · Visningar: 13
  • DSC_1092.JPG
    DSC_1092.JPG
    2,9 MB · Visningar: 9
  • DSC_1093.JPG
    DSC_1093.JPG
    2,6 MB · Visningar: 9
  • DSC_1097.JPG
    DSC_1097.JPG
    3,2 MB · Visningar: 8
  • DSC_1100.JPG
    DSC_1100.JPG
    3,2 MB · Visningar: 9
  • DSC_1101.JPG
    DSC_1101.JPG
    2,4 MB · Visningar: 11
  • DSC_1102.JPG
    DSC_1102.JPG
    3,1 MB · Visningar: 10
  • DSC_1104.JPG
    DSC_1104.JPG
    2,7 MB · Visningar: 10
  • DSC_1105.JPG
    DSC_1105.JPG
    2,7 MB · Visningar: 10

lasseobettan

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17278
Medlemskap
2024
Sv: Vi som flyr TILL vintern

vibbarna kom o gick i början men ökade efterhand ,vi kunde bara hålla 55-60 km/tim i 30mil på hemfärden. Provade bilen dagen efter då det var +grader ute o då var det inga vibbar, ett par dagar senare återkom problemet. Kunde inte känna något glapp i knutarna men när jag drog av damasken såg jag att fettet var torrt o de tre kulorna kärvade. det kunde kanske räckt med rengöring o nytt fett men ny axel var redan beställd så det fick bli ett byte.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Funderar lite på slangen under sängen det verkar ju som om luften där ska spridas framåt fönstret eftersom bakkanten säkert tätar mot kanten för madrassen där.
Men förmodligen så täpper madrassen till värmen mot fönstret om det inte finns något stopp där som släpper igenom luften så att den stiger upp mot fönstret, blir ju ett mottryck som hindrar varmluften cirkulera.
Om man hade bra blås på den slang som redan finns eller kompletterar den så borde du få en varm luftström svepa upp mot främre delen av alkoven.
Ett punktutsläpp i närheten av huvudet blir ju gärna till drag, hade ju det i vissa lägen i min bil och vaknade på morgonen med var i ögonen och småsnuvig, är väldigt känslig för drag.
Din bil är både större och lite mer komplicerad med slangar och fläktar.
Jag har ju tre slangar ut eftersom det sitter en avgrening till vid badrumsslangen som går ut under bilen till en låda som satt runt tanken, hade ju den ventilen stängd för det mesta ville inte elda för kråkorna.
Fick bra tryck till badrummet och ca 30grader där, stängde jag ventilen så skrek fläkten eftersom den varvade upp, utblåset där sitter ju så till att det blir högre tryck där från fläkten så man skulle vilja skifta plats med slangarna.
Alternativt skicka ut värmen i bakdelen av bilen inte ut under golvet.
Man kan ju använda lite rökelse på en sticka för att forska i hur luften rör sig, jag har även en ir mätare där jag kan få tempen på avstånd och se svaga punkter. Blev inte av att göra det innan jag åkte blev lite hafsigt planerande, men jag skulle ju till värmen trodde jag var inte beredd på vädret och hade för lite varma kläder med mej.
Jag ser nu att du liksom jag har bara ett utblås till badrummet där trycket i fläkten verkar vara högst rent aerodynamiskt och väldigt kort väg med litet motstånd i slangen. I slangen fram till alkoven blir det mycket motstånd och den klena arean gör att du inte får fram mycket varmluft.
Man skulle vilja vrida fläkten så man kan byta plats med slangarna.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Jag får vänta in varmare väder och se om jag kan få bort damaskerna till knutarna vad det lider, tack för tipset.

Fläkteriet.

Först, min fläkt har två utblås, en går bakåt genom avfallstanken(om man väljer det) sedan förgrenas den till toalett samt en som går under diskbänken men en lite avtappning för att hålla tempen lite uppe där sedan på utsidan av kylskåpet och fram till entredörren. Så längen på slangarna är på det stora hela rätt lika samt det är lika många utblås.

Det andra utblåset förgrenas och ett utblås kommer ut under matborder, det andra går upp till alkoven och förminskas från 65/75 slangen till en 35 slang under bädden.

Problement med under bädden är som du skriver att det blir ett övertryck där men samtidigt så är madrassen så stor och flödet ganska litet så det nog är rätt ok.

Att få upp luft från under bädden till rutan tex och till väggarna skulle kräva dels "ribbor" som skapar kanaler men vi har också problem med sängkläder och kuddar som säkerligen kommer att täppa till dessa kanaler ändå.

Problemet med sängkläder gör att det nog inte går att släppa ut luften nere vid bädder tex via en slang spm skulle kunna löpa efter sidan och framåt.

Det kan absolut blir drag från ett utblås, frågan är hur man minskar det på bästa sätt.

Man skulle kunna ha en slang i taket tex men min tanke är att helt enkelt få igång en cirkulation av luften eftersom det finns varm luft i husbilen men den cirkulerar inte uppe i alkoven annat än upp via takluckan.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Svårt med ventilation, en gång på rhodos i juli utan ac i söderläge så ställde jag på kvällen fläkten så det blåste ut genom hotellfönstret och då kom luften in relativt dragfritt pga. undertrycket.
Ja man har nog gjort ett bättre jobb i din husbil när det gäller fördelningen av värmen, ska ändra lite på det nu när jag vet hur allt fungerar, jag åkte ju iväg utan att jag egentligen visste om värmaren skulle fungera eftersom den tidigare slocknat och varit svår att starta. Vet inte hur jag tänkte där egentligen trodde att det skulle bli varmt så fort jag kom ner till tyskland men så var det inte.
Om du kunde få till ett utsläpp utmed framrutan skulle du stoppa kallraset där, besvärligt med luftvärme slangarna blir ju så stora.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Under diskbänken och vid dörren har jag fixat det var ej original.

Blir fult med slangarna tyvärr om man ska dra dom efter väggen, har funderat lite på "el kabelrännor" sådana vita som man sätter upp på kontor mm, dessa kan tex borra hål i och få utsläpp där man känner för det och de brukar man efter ett tag inte "se"!

tex https://www.elfa.se/sv/installation...3M2WoD-5i8d2zmYh-7BA0ZsLjcevhZuD_xhoCuQrw_wcB
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Bra tänkt skulle behöva göra så vid mina utblås vid golvet för att sprida värmen.
Men den du skickade länk på har ju alldeles för liten area om man inte har ordnat en rejäl tryckhöjning innan.
Man skulle vilja ha såna värmeförflyttare som används i en dator som kylning av processorn, där kan man förflytta mycket värme genom ihåliga gas/vätskefyllda rör snabbt.
Diamant är annars det bästa materialet om man vill förflytta värme genom ledning, lite dyrt om man behöver två meter, grafit kommer härnäst något billigare och bättre än koppar.
I brist på installationsmaterial när jag installerade värmepumpen använde jag största kabelkanalen och fick in allt jag behövde med en aning våld.
Kunde då inte köpa en kanal löst eftersom branchen ville göra installationen själv, men sen började Jula sälja hela installationspaket löst och då var det kört för dom.
Finns ventilationskanaler 55x110 mm med fästen och krökar och övergångar till runda slangar i vit plast då kan man ju få igenom ganska mycket luft och snyggt dessutom kanske ett projekt att riva ut en del av det befintliga och dra nytt till nästa vinter. I mitt fall finns det ju en pappslang oisolerad som går under bilen till vattentanken konstigt att den överlevt det blir ju fuktigt under när man kör i regn. Men den ska bort och problemet med fruset avlopp lösas på andra sätt.

Kanalsystem 110 x 55 mm - Ventilation Kanal Ventilationskanal Skarv Skarvstycke Skarvdon Nippel Koppling Stuss Kanalhållare Clips Montageclips Vertikalböj Horisontalböj Rörböj T-stycke T-kanal T-koppling Ventilationsgaller Övergång Adapter - B
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Det var bara ett exempel på kanal jag länkade, men det är ett sätt att lösa det vi får se vad det lider men det är bra att prova ut detta nu innan det blir varmt faktiskt.

Dina slangar som går under bilen är nog likadana som mina och anledningen att dom hållit är att dom är bra, inget Feltema där Truma kan värme:)

Plastkanaler är riktigt dåliga på att hålla värmen om man ska dra iväg luften en bit speciellt jämfört med Trumas slangar, det finns isolerade också att köpa tex i båtaffärer.

Jag tycker absolut att du ska behålla uppvärming av avfallstanken, det är guld värt och du lider knappast av den effektförlusten, jag märker inte av det i stort sett, du kan fö se omkopplingen av detta på en bild längre upp(nlägg #43 andra raden vänster bild) en sådan skulle du kunna införskaffa istället så att du kan välja om du är tveksam.
Isloerad för avloppstanken tex
CAS 9904 Insulated Waterproof Air Ducting 75 mm dia

Truma - CaravanParts.co.uk
 
Senast ändrad:
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Om det är varmt i överskåpet mot alkoven kanske en datorfläkt i överskåpet med utblås bredvid läslampan kan fixa lite bättre luftcirkulation i alkoven. Med en strömbrytare intill utblåset kan man enkelt slå på den vid behov. En likadan lösning vid fotändan kanske också är möjlig?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Orsaken till att jag tar bort slangen är att jag måste laga en del efter krocken
tanken var ju inkädd i plywood och det är bara en brädhög nu
Den var onödigt stor 90l och den vikten vill man inte köra med det är ju över en meter från bakaxeln, så jag funderar på 30-40 l och ingen inklädning.
Får lämna ventilen öppen och inte använda avloppet blir ju samma problem med toan också om det är riktigt kallt. Har en doppvärmare på 100w om det skulle knipa.
Tanken verkar underligt nog hel fast den stoppat en bil och spräckt en kofångare på vw, det är kvalitet.
Men jag vill få bort så mycket vikt som går bakom bakaxeln.
 

Bilagor

  • 20170223_141317[2].jpg
    20170223_141317[2].jpg
    40,8 KB · Visningar: 278
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Den sidan har jag bokmärkt bra att allting till värmen finns att köpa,
Brottas med problemet att handla baklysen och startmotor till min bil, lika bra att beställa så det finns hemma när vädret är ok.
Finns så många olika en del är billiga och har 9kuggar, en del går motsols andra medsols vissa har tydligen en växel innbyggd, jag liter inte på de tyska firmorna som finns under en massa olika namn på nätet lätt att få fel delar.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Den sidan har jag bokmärkt bra att allting till värmen finns att köpa,
Brottas med problemet att handla baklysen och startmotor till min bil, lika bra att beställa så det finns hemma när vädret är ok.
Finns så många olika en del är billiga och har 9kuggar, en del går motsols andra medsols vissa har tydligen en växel innbyggd, jag liter inte på de tyska firmorna som finns under en massa olika namn på nätet lätt att få fel delar.
Vad spelar det för roll om tanken är på 90 liter egentligen, du har en tank och den väger nog inte mycket mindre om den vore på 45 liter!

Beträffande reservdelar så handlar jag nästan allt från antingen adbilder(jättebra) eller skruvat.se, har ingen erfarenhet av att handla direkt från tex tyskland sådant, tycker det är för mycket strul med fel delar och handlar man på postorder så blir det jobbigt om det strular.

Man får som alltid se upp dock även på tex adbildar speciellt map att bilen är en 280L i mitt fall men många saker är förstärkta, bromsar, stötdämpare, fjädring, hjullager, koppling mm mm då bilen går maxlastad hela tiden dvs ej som en pickup!!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Jag kanske kapat tråden här och det är ju reseberättelser det ska handla om. Ska nog skriva på den andra i fortsättningen.
Men återkommer på detta forumet, vill nog resa lite till när bilen är lagad.
Vi är väl inte så många kvar med gamla bilar.
 
Toppen