• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol i Kroatien

Chantell

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
21450
Medlemskap
2024
Hej!

Vi är rätt nyblivna Hb-ägare och skall i början på maj köra till Kroatien.
Försöker nu få så många goda tips och råd om resan som möjligt, men det som just nu ser svårast ut att få grepp på är gasolfyllningen. När vi kör ut har vi två fyllda svenska P 11 stål och planerar att vara borta 6 -7 veckor och dom räcker länge det vet vi, men vi behöver kanske fylla i Kroatien. Hur fungerar det att fylla där? Behöver vi skaffa någon typ av adapter, eller rent av andra typer av flaskor? Tacksam för svar som kan bringa klarhet i detta.

Mvh Hans/Siv
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Gasol i Kroatien

Hej
Grattis till husbilen och er reseplanering.
Det finns olika lösningar för ert gasolbehov.

Om ni planerar fler resor utanför Sverige så bör ni överväga att byta en av gasoltuberna till en LPG tub. Samma gasol men i en fast "tank".

Man tankar gasol lika enkelt som Diesel. Sök om LPG här på forumet, läs mer på mylpg.eu

Lättare, enklare och billigare hälsar Björn.
 

inbart11

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
18322
Medlemskap
2024
Sv: Gasol i Kroatien

Hej. Troligtvis behöver ni inte använda gasolen till värme, och då bör ni lätt klara er på två flaskor. Har två gånger varit iväg 6 veckor i sträck, och då inte ens gjort slut på en flaska! Trevlig resa
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Sv: Gasol i Kroatien

Du kan inte fylla en svensk gasolflaska i Kroatien. Enda alternativet om du behöver fylla utomlands är en tankkflaska. Då kan du fylla på i stort sett varannan tapp i Kroatien.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Gasol i Kroatien

Du kan inte fylla en svensk gasolflaska i Kroatien. Enda alternativet om du behöver fylla utomlands är en tankkflaska. Då kan du fylla på i stort sett varannan tapp i Kroatien.

Hur kan du påstå det?Kroatien vet jag inget om.
I Portugal/Spanien/ Tyskland har jag fyllt svenska tuber utan problem.
HaDe Hasse:mcride:
 
Senast ändrad:

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Gasol i Kroatien

Under årens lopp har jag fyllt på gasol i mina svenska flaskor i såväl Slovenien som Kroatien. Jag har då använt en adapter som finns att köpa hos de flesta större husbilshandlare här i landet.

Vad man måste tänka på är att du får butangas och inte propangas, alltså en gas som inte är speciellt bra att använda vid vintercamping eftersom den inte förgasas i lägre temperaturer. En annan nackdel kan var att det man får är en "hushållsgas" som normalt används i större brännare än de vi har i husbilarna och därför inte är lika ren som vår propangas och kan täppa munstycken. Personligen har jag dock aldrig upplevt några problem med detta.

Kan också säga att jag håller med om att två fyllda svenska gasolflaskor mer än väl räcker för en sådan resa som inledningsvis nämns.

Staffan
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Gasol i Kroatien

Du kan inte fylla en svensk gasolflaska i Kroatien. Enda alternativet om du behöver fylla utomlands är en tankkflaska. Då kan du fylla på i stort sett varannan tapp i Kroatien.

FEL!
Har fyllt svensk flaska på en gasfyllnadsstation utanför Rovinj.
Adapter fanns på stationen.
Dessa stationer finns lite överallt, gasol används ofta i både hem o restauranger.

Hejs
Claes 105
 
Toppen