• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta till plåtis

majsan332

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
714
Medlemskap
2024
Vi funderar att köpa en plåtis. Någon som har erfarenhet av den duschen som finns i gången mellan köket och toaletten???
Något annat man bör tänka på vid köp av en plåtis?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Byta till plåtis

Kanske lite irrelevant att jag svarar.

Men vi såg den här duschlösningen i några plåtisar, när vi var ute och letade plåtis. Vi tog snabbt ett beslut att den lösningen skulle vi i alla fall inte ha.

Vi fick för oss, rätt eller fel, att det blir rackligt, som vi säger i Norrland. Tror att konstruktionen blir sladdrig och skramlig efter ett tag. Men den egna erfarenheten av lösningen är bara några ryck och drag hos husbilsförsäljaren.

Vi accepterade när vi bytte till plåtis, att det här med duschen blir trång historia för en tjockis som undertecknad och valde en traditionell lösning.

TommyD
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Byta till plåtis

Hej,

Bytte i oktober till plåtis och har därmed inte så mycket erfarenhet. Men håller med Los Suecos om duschen. I mitten blockerade den allt vilket inte var ok för oss. Sen kan det vara en vanesak, men vi valde trångdusch och bättre boyta.

Saker som tilltalade oss var alla finurliga lösningar och att man tagit vara på de få förvaringsytor som finns.

När vi tittade på plåtisar (typ i 2 veckor) så hittade jag en intressant duschlösning i Pössl summit tror jag den hette. Man vek bort hela väggen på toa så det blev en helt ok duschkabin.

Lycka till med jakten // Per
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Byta till plåtis

Jag har en Globecar med mittdusch fungerar bra tycker vi. Inget skrammel från den delen av bilen. Summit har en konstruktion med vikvägg.
https://www.poessl-mobile.de/modelle/summit-640/
Det som är viktigt i alla duschkar är att det finns 2 avlopp så att inte vattnet står kvar om bilen inte står helt i våg, det gör min aldrig. I mittduschen får man torka av skjutväggen innan man "rullar ihop"den. Mittduschen är en bra lösning tycker jag, ger också möjlighet att skärma av bäddutrymmet dagtid.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Byta till plåtis

Vi valde medvetet "konventionell" dusch i vår senaste plåtis Knaus BoxStar -15. Detta då vi inte vill att besöken i duschen (eller i vissa bilar även besök "på tronen") skall dela av bilen och förhindra all rörelse mellan sovutrymme och resten av bilen.
Dessutom har duscharna sdan vår förra Knaus -08 utvecklats en hel del med dubbla avlopp, stadigare golv, duschförhänge med "inbyggd duschkomfortslang" som hindrar duschförhänget att "klistra sig" vid kroppen mm.
Men valet är nog högst individuellt. Och vi har då inga problem med storleken på duschytan - trots viss "airbag".
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Byta till plåtis

Jag har en Globecar med mittdusch fungerar bra tycker vi. Inget skrammel från den delen av bilen. Summit har en konstruktion med vikvägg.
https://www.poessl-mobile.de/modelle/summit-640/
Det som är viktigt i alla duschkar är att det finns 2 avlopp så att inte vattnet står kvar om bilen inte står helt i våg, det gör min aldrig. I mittduschen får man torka av skjutväggen innan man "rullar ihop"den. Mittduschen är en bra lösning tycker jag, ger också möjlighet att skärma av bäddutrymmet dagtid.

det var en smart lösning,rapido har en modell med separat dusch och cartago 640 flyttar man toan ,mvh håkan
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Byta till plåtis

Det enda problem jag upplever med duschen i min Globecar med mittdusch är att vattentrycket från den dränkbara pumpen är lite väl lågt. Skall byta till en som ger mer vatten/minut när den här går sönder eller när jag hittar en bättre med fler minutliter. Sommartid och när man är ensam på platsen går det att duscha utanför bilen med slangen genom fönstret, skönt.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Byta till plåtis

Det enda problem jag upplever med duschen i min Globecar med mittdusch är att vattentrycket från den dränkbara pumpen är lite väl lågt. Skall byta till en som ger mer vatten/minut när den här går sönder eller när jag hittar en bättre med fler minutliter. Sommartid och när man är ensam på platsen går det att duscha utanför bilen med slangen genom fönstret, skönt.

Vi fick en bättre när vi klagade på den svaga orginalpumpen. Nu fungerar det bra.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Byta till plåtis

För oss har det fungerat bra med duschen i mittgången. Inget rackel efter ca 700 nätter i den. Det som kan irritera mig ibland är golvet som man tar bort och ska förvara någonstans under tiden man duschar.

Finns ingen vettig förvaring ordnad så den hamnar på sängen eller förarstolen.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Byta till plåtis

jag blev väldigt intreserad av pössel summit 640 ,den bästa dusch o öppen planlösning lösningen hitintills mvh håkan
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Byta till plåtis

jag blev väldigt intreserad av pössel summit 640 ,den bästa dusch o öppen planlösning lösningen hitintills mvh håkan

Den har jag också titta på med längtan i blick. Var inne i en i Pukavik i november och var nära att slå till. Den enda naktdelen med den var som jag ser det lågt kylskåp. Skåpet stod dock på en hög sockel med en sockellåda i så skåpet kom upp några dm. En fin bil, jag gillar Pössl/Globecar. Mycket bil för pengarna.

Jo kom just på att dörrplaceringen till gasolutrymmet inte är optimalt, man kan behöva lasta ur vid dörren vid flaskbyte.

Tror det är kompressorkyl så ett extra batteri är nog lämpligt
 
Senast ändrad:

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Byta till plåtis

Pössl summit 640 trevlig bil och vi valde mellan den och La Stradan. Summa summarum med hela bilen som urval vann La Stradan. Men jag grämer mig lite på toalösningen i summiten , men bara lite......pyttelite.

Lycka till med (k)valet // Per
 
B

Bengt & Gunni

Guest
Sv: Byta till plåtis

Vi har en Knaus med mittdusch.Vid duschning har man en en väl fungerande duschkabin med 3 avlopp.Duschen är större än i vår förra husbil(ej plåtis).Inget skrammel från duschväggarna.En ytterligare fördel är att gången blir bredare eftersom duschen inte tar någon plats när den inte användes.Att man låser utrymmet till sovdelen upplever jag inte som nåt större problem.

//Bengt
 

61lilwil

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Sala
HBK-Nr
16762
Medlemskap
2024
Sv: Byta till plåtis

Vi har en Rapido V56. Trivs väldigt bra med den. Duschen är det inger speciellt med, ett avlopp, extra-golv som man får ta bort när man duschar,har ett vanligt duschdraperi, inga finesser där precis men den stora fördelen, tycker vi, är att det är en fransk säng. Man slipper klättra in i en tvärbädd. Bilen är bara 599 lång.Dessutom kan man bädda ner dinetten och få plats för två barn.
Lycka till i plåtis-djungeln
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Byta till plåtis

Vi har en Rapido V56. Trivs väldigt bra med den. Duschen är det inger speciellt med, ett avlopp, extra-golv som man får ta bort när man duschar,har ett vanligt duschdraperi, inga finesser där precis men den stora fördelen, tycker vi, är att det är en fransk säng. Man slipper klättra in i en tvärbädd. Bilen är bara 599 lång.Dessutom kan man bädda ner dinetten och få plats för två barn.
Lycka till i plåtis-djungeln

Det verkar som att den inte finns att köpa ny längre .

//Tommy
 
Senast ändrad:
Toppen