• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eftermontera elpatron

F

F.d. 53676

Guest
Har precis varit och hämtat min husbil och märkte då att den inte har elpatron. Hade helt förbisett detta när jag kollade på den. Såg det lite som en självklarhet antar jag. Frågan är därför hur svårt/jobbigt det är att eftermontera en elpatron? Bilen har Truma värmare.

Niklas
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Eftermontera elpatron

Min förra hade ingen, vad ska du ha den till? Vi står nästan aldrig på stolpe nu heller. Det funkar bra utan, se bara till att inte köpa gasol på macken så kostar det inte mycket heller. Utomlands är det mycket billigare med gasol än el.
 
F

F.d. 53676

Guest
Sv: Eftermontera elpatron

Har köpt ett 230V element från Jula med fläkt och en effekt på 2000W. Tror säkert detta räcker för att värma upp bilen, men vet inte hur väl värmen sprids i bilen. Tänkte längs väggar och i dubbelgolvet m.m. Har sett att Truma Ultraheat finns, men inget som passar just den Truma modellen som jag har.
 
K

KalleIAnkeborg

Guest
Sv: Eftermontera elpatron

Något som fungerar fantastiskt bra i vår delintegrerade bil är ett fläktelement från Adax. Har hört många fläktar men vår är nog den tystaste. Nästan ljudlös faktiskt. Truman låter betydligt högre.
En annan fördel är att det går att vintercampa i norrländsk vinterkyla utan problem. Vi kan utan problem stå i -25 grader.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Eftermontera elpatron

Är det en Truma combi 4 eller 6 så går det inte att komplettera med elpatron i efterhand.
I brorsans husvagn monterade jag in en Heat 1500 från kronings

Värmen kan så klart inte jämföras med 6kw gasol, men så länge det är plusgrader så räcker 1500 w och man får ut värmen i de vanliga slangarna
 
Senast ändrad:
K

KalleIAnkeborg

Guest
Sv: Eftermontera elpatron

Har precis varit och hämtat min husbil och märkte då att den inte har elpatron. Hade helt förbisett detta när jag kollade på den. Såg det lite som en självklarhet antar jag. Frågan är därför hur svårt/jobbigt det är att eftermontera en elpatron? Bilen har Truma värmare.

Niklas

Vad har du för bil och vilken modell av Trumavärmare?
 
K

KalleIAnkeborg

Guest
Sv: Eftermontera elpatron

Hej Ankeborg , har du nå artnr. På värmaren som ni köpte? MVH Örjan.

Vi hade tur och fick med den på köpet. Förra ägaren hade gjort samma upptäckt som trådskaparen.
Jag klistrar in en länk.så ser du hur den ser ut:

Adax Värmefläkt VV9T - Element och uppvärmning - Elgiganten

Vi ställer våran mitt mellan framstolarna och riktar den bakåt. Brukar köra den på 800 eller 1200w beroende på hur kallt det är ute för att precis som oskobe skriver inte vattnet ska frysa.
Man får balansera det lite så Truman också går så funkar det bra även uppe i Norrland.
 
Senast redigerad av en moderator:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Eftermontera elpatron

Har en Eura Mobil Contura från 2002. Värmare är en Truma C6002.

Citat från Truma:
"Är det möjligt att komplettera båda doppvärmarna i Trumatic C 6002 EH även i standardutförandet för Trumatic C 6002?
Nej. Doppvärmarna är fast integrerade i värmeväxlaren i Trumatic C 6002 EH. Värmeväxlaren i Trumatic C 6002 är inte anpassad för en komplettering av doppvärmare."

Så antingen ett fristående element som du fått tips om eller den modellen som vi använder ( vart fall strilskyddad IP21
Armatur nära kök eller annat tappställe (stänk- eller dropprisk). Badrum eller motsv. – ej helkroppsdusch.) https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/inomhusklimat/element/wilfa-fh-1b/161844.9407/?gclid=CjwKEAiA8dDEBRDf19yI97eO0UsSJAAY_yCSTGW3ImFggauX-YQSjCoP-FzAtcnCkz2t7M51xJeYihoCMbTw_wcB
alternativt Kronings som jag länkade till tidigare om du vill använda befintliga slangar
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Eftermontera elpatron

Har en Eura Mobil Contura från 2002. Värmare är en Truma C6002.

Min HB är en Eura Mobil Integra från 2001 med samma värmare. Till denna värmare finns ingen elpatron men min är utrustad med en 230 volts värmematta på varmvattensberedaren. Ett knep för att markant förbättra värmen är att skilja av bodelen från hytten med något som isolerar bra, ett täcke eller liknande. När jag står på stolpe så använder jag en liten byggfläkt på 2000W & hyrren avskiljd med ett täcke. fungerar hur bra som helst. Skulle ute-tempen krypa ner under -10 grader så stöttar jag med Truman som är ställd på 20 grader.

Bennie
 
K

KalleIAnkeborg

Guest
Sv: Eftermontera elpatron

Då är du nog i ungefär samma situation som vi var när vi köpte.
Jag hade inte så bra koll på det här med husbil för 3år sedan men har "hängt" här på husbilsklubben något år nu och sugit åt mig information samt bildat mig en uppfattning om hur vi vill att det ska fungera.
Jag kör som sagt med adaxfläkten när vi står på 220v på vintern och balanserar den mot Truman. Fungerar bra.
Sen när vi fricampar så har jag snickrat ihop en Webastoläggning för att kunna få igång motorn samt få upp motortemp snabbt när vi inte har ström. Har även med mig ett lite dyrare Yamaha elverk som jag kopplar in mot husbilens strömintag. Men det kör jag bara när jag inte står bredvid andra av hänsyn. Alternativ så går jag och frågar först om det är ok att jag startar elverk en timme eller två samt brukar erbjuda den jag står bredvid att få ström av mig.
Brukar fungera bra :)
 

noynoy

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024
Sv: Eftermontera elpatron

Hej

Klart man ska ha eltillsats till truma värmaren . Vi har den större combipannan
6E . Vi var ute förra helgen det lågt runt minus 6 på natten och vi kunde utan problem hålla 21 grader i våran halvintegrerade Sunlight T68 . Men vi ser alltid till att lägga på masatäcket på framrutan . Som sagt har man tillgång till el då tycker jag att det är en självklarhet att köra värmaren på el .

Fördelen om man har el patron på pannan är att du kan köra blanddrift , då går gasolen in och stöttar i bland när tempen sjunker .

Ställplatserna ute i Europa kostar inta många euro extra om man vill ha el .

/Noy Noy
 
Senast ändrad:

Sander

HBK Medlem
Inlägg
804
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Eftermontera elpatron

Hej

Klart man ska ha eltillsats till truma värmaren . Vi har den större combipannan
6E . Vi var ute förra helgen det lågt runt minus 6 på natten och vi kunde utan problem hålla 21 grader i våran halvintegrerade Sunlight T68 . Men vi ser alltid till att lägga på masatäcket på framrutan . Som sagt har man tillgång till el då tycker jag att det är en självklarhet att köra värmaren på el .

Fördelen om man har el patron på pannan är att du kan köra blanddrift , då går gasolen in och stöttar i bland när tempen sjunker .

Ställplatserna ute i Europa kostar inta många euro extra om man vill ha el .

/Noy Noy


Om det är fast elpris på en ställplats ute i Europa så är det ofta max 4, ev 6 ampere, När det är rörligt pris kan säkringen vara större men kwkostnaden oftast 50 Eurocent eller mer.
Ute i Europa används gasol för uppvärmning och ström till belysning och batteriladdning. Gasol billigt och ström dyrt.
 

noynoy

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024
Sv: Eftermontera elpatron

Hej Sander

Jag håller inte med dig i det fallet , under alla år vi har åkt i Europa bla Tyskland , Österrike , Italien , Kroatien , Grekland har inte strömmen i vårat tycke varit dyrt . Har man tillgång till El så självklart använder man det . Ok ska du stanna för en natt då brukar vi också hoppa över , men stannar man på ett ställe en vecka eller mer då är det ström som gäller till kylskåp/frys och tv + div belysning om man har tillgång till det . Vi har solpanel men den driver inte kylskåp/frys . man får själv avgöra vad som passar en bäst .

Önskar alla en fortsatt trevlig helg och vi får hoppas att våren kommer snart :)

/Noy Noy
 
Senast ändrad:

Anette o Steve

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
MJÖLBY
HBK-Nr
9117
Medlemskap
2024
Sv: Eftermontera elpatron

Missade också kolla detta vid köp av vår första husbil. Frågade husbilsförsäljaren efter köpet var knapparna som startar elpatronen sitter. Han hittade ingen varför de bytte hela Trumapannan utan kostnad.
 
Toppen