• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Strandvägen Sthlm, väntat men trist...

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Strandvägen Sthlm, väntat men trist...

Man blir ju inte förvånad med de bilder man sett med bilar som sticker ut långt över cykelbanan och ibland ett par meter ut på parkeringens körbana, ännu ett resultat av
en del husbilsförares dåliga omdöme.:mad:
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Strandvägen Sthlm, väntat men trist...

Campare som campar på parkering. Har de blanda i hop äppel o päron.
Jag har trott man campar på en camping, parkerar på parkering.

Leif
Tror nog att de flesta som inte är så insatta i husbilslivet anser nog att man campar så fort man använder husbilen som bostad
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Strandvägen Sthlm, väntat men trist...

Jo säker år det så, men camping på parkering skär nog i mina öron campingen har ju dusch bastu mm. Har märkt också att vissa tidningar kallar ställplats i Tyskland för husbilscamping. Men det är ju olika i olika länder. Kanske nån skulle upplysa tidnings reportern om vad det heter.

Leif
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Strandvägen Sthlm, väntat men trist...

Man ska faktiskt kunna parkera UTAN att bo i husbilen (vi öppnar alla fönsterjalusiner och viker ner handskfacket utan innehåll så klart) och sover i byggnaden intill. Är vi då parkerings-kampare? Skitsnack säger jag bara! Det ÄR bara löjligt att kalla det för "camping" när man parkerar en PB2-personbil med markis mitt i sta'n någonstans i Sverige.
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Strandvägen Sthlm, väntat men trist...

För information så vill jag bara upplysa om att vi har ett trafikborgarråd (MP) som prioriterar cykelbanor i alla lägen. T ex så skottas cykelbanorna före gator och trottoarer, så håll in "ändan" när ni parkerar på Strandvägen annars blir det andra bullar!
Elisabeth
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Strandvägen Sthlm, väntat men trist...

Man ska faktiskt kunna parkera UTAN att bo i husbilen (vi öppnar alla fönsterjalusiner och viker ner handskfacket utan innehåll så klart) och sover i byggnaden intill. Är vi då parkerings-kampare? Skitsnack säger jag bara! Det ÄR bara löjligt att kalla det för "camping" när man parkerar en PB2-personbil med markis mitt i sta'n någonstans i Sverige.

Du sparkar in öppna dörrar.
Jag tror ingen påstår, kallar det för eller tycker att det är att campa när man uppenbart bara har parkerat en tom husbil och inte använder den som ett campingfordon genom att t.ex. vistas i den.
Tyvärr åker ren parkering av tom husbil ofta med i parkeringsförbudet när man egentligen bara vill åt "parkeringscamparna".
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Strandvägen Sthlm, väntat men trist...

Du sparkar in öppna dörrar.
Jag tror ingen påstår, kallar det för eller tycker att det är att campa när man uppenbart bara har parkerat en tom husbil och inte använder den som ett campingfordon genom att t.ex. vistas i den.
Tyvärr åker ren parkering av tom husbil ofta med i parkeringsförbudet när man egentligen bara vill åt "parkeringscamparna".

Som vanligt en klockren analys,kalla det vad ni vill men jag stod där en helg i somras och vad det kallas vetifan men ren parkering är det väl inte.
Detta som sker på stranvägen är det inte samma sak som sker bla i Spanien på plats efter plats? där semestrande svenskar parkerat vecka efter vecka på samma plats.

lars
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Strandvägen Sthlm, väntat men trist...

Sedan kan man väl vända på saken och se det från en annan vinkling, Varför skall man inte kunna åka till något trevligt ställe eller intressant plats och som trevlig och ansvarskännande EU medborgare kunna få parkera och njuta av tillvaron utan att behöva bli betraktat som inte önskvärd besökare.
Varför skall man bli betraktat som en oönskad inkräktare. Det är väl på gränsen till förnedrande och diskriminerande vilket är väldigt viktigt att undvika nu för tiden.

M.v.h. JANKRO.
 

Challe68

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Arboga
HBK-Nr
15547
Medlemskap
2024
Sv: Strandvägen Sthlm, väntat men trist...

Stod där torsdag kv. Nokia kommer och säger att de satt upp ny skyltning och från imorgon blir det böter för alla hb. Endast pb klass 1 tillåten se bifogad bild.
Undrar om det är riktigt skyltat för att kunna bötfälla hb klass 2. Och hur blir det med utländska hb? De är väl inte klass 2, räknas de då som klass 1?
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    106,1 KB · Visningar: 108
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Strandvägen Sthlm, väntat men trist...

Obegripligt att man sätter upp skyltar med P1 oP11, hur många utanför husbilslivet vet vad dom betyder, tack vare detta forum vet jag vad dom
betyder.
Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Strandvägen Sthlm, väntat men trist...

Det finns ju en definition av vad som är personbil klass 1 respektive klass 2. Utländska bilister får väl se till att informera sig om vad som gäller och rätta sig efter detta. Så gör ju vi när vi åker till andra länder, eller..?
Inte kan vi försöka hävda att vi t.ex. kör en vanlig personbil när vi kommer till Tyskland med en tung PB2

För närvarande så är denna skyltning den enda som står till buds om man inte tillåter parkering av husbilar

/TommyQ
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
804
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Strandvägen Sthlm, väntat men trist...

I Mariestad vid ställplatsen är det skyltat med PB1 och PB2 (gratis för PB1 dyrt för PB2). Vid infarten finns en förklarande skylt där PB1 illustreras med bild av personbil och PB2 med bild av husbil. Alla borde förstå vad som gäller
 

Jens N

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Upplands-Väsby
HBK-Nr
23529
Medlemskap
2025
Sv: Strandvägen Sthlm, väntat men trist...

Go kväll,

Har ingen husbil än, men går och funderar på att byta ut husvagnen.

Jag slänger ut en fråga:
- Varför är man så avigt inställd, i vissa städer, till campingfordon?

Campare lär väl också handla och bidra med några kronor till staten?
Personligen skulle jag tycka det vara trevligt att stå på tex. Riddarholmen, Stockholm, en varm sommarkväll med nära till allt.
Som det är idag så finns det mig veterligt endast 2 st. platser man får stå innanför tull i Stockholm med sin husbil, och båda är placerade på Södermalm.

Gäller det endast Strandvägen, eller hela stan?

Mvh.
Jens
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Strandvägen Sthlm, väntat men trist...

Det finns ju en definition av vad som är personbil klass 1 respektive klass 2. Utländska bilister får väl se till att informera sig om vad som gäller och rätta sig efter detta. Så gör ju vi när vi åker till andra länder, eller..?
Inte kan vi försöka hävda att vi t.ex. kör en vanlig personbil när vi kommer till Tyskland med en tung PB2

För närvarande så är denna skyltning den enda som står till buds om man inte tillåter parkering av husbilar

/TommyQ

Varför införa något som nästan ingen vet var det betyder, om jag skulle fråga
10 st bekanta som inte har husbil är det kanske 1 som vet var det betyder.
Känner en som har husbil som garanterat inte har hört talas om varken PB 1 EL,11
Tommy R
 

Jens N

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Upplands-Väsby
HBK-Nr
23529
Medlemskap
2025
Sv: Strandvägen Sthlm, väntat men trist...

....varför införa p-förbud på husbilar överhuvudtaget?
Får dom plats i rutan, och betalar avgift som övriga fordon, så är det väl inget problem anser jag.

Mvh.
Jens
 
F

F.d. 51015

Guest
Sv: Strandvägen Sthlm, väntat men trist...

....varför införa p-förbud på husbilar överhuvudtaget?
Får dom plats i rutan, och betalar avgift som övriga fordon, så är det väl inget problem anser jag.

Mvh.
Jens

....husbilar får oftast inte plats i rutan....möjligen hjulen, men inte överhängen....ovh därmed är behovet av selektering i stadskärnor igång
 
Toppen