• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterfixa husbil

F

F.d. 31036

Guest
Hej !

Jag har en Burstner 821 från 2010 som jag skulle behöva lite tips vad man ska tänka på inför vintern !
Tömma vattentank har jag gjort men är det mer saker att göra så inget fryser sönder !
Finns det någon varmvatten beredare som ska tömmas ?

Tacksam för tips !

Hälsningar Peter
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Vinterfixa husbil

Öppna frystömmnings ventilen och alla andra eventuella vattenavtappnings ställen. Öppna tappkranar i kök toa dusch och ställ i läge mellan varmt och kallt. Blås eller sug ur systemet. Jag suger med vatten dammsugare. Allt ärbart skall bort, möss. Om bilen ställs av och inte kan laddas under avställning lyft minus kabel på batteri. Kolla kylarvätska. Sängkläder madrasser läggs luftigt, mögelrisk. Kanske en torkbjörn. http://www.schelinkryssarklubben.se/mogelibat.pdf
Lufttryck i däck kollas, om det går rulla bilen lite under avställning.
Kylskåpsdörren på glänt, brukar finnas ett sådant läge på låsningen men lägg emellan en trasa eller annat så att inte magneterna stänger. Kylen självklart tom och urtorkad, mögelrisk
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vinterfixa husbil

Utöver föregående tips så häll även en skvätt spolarvätska i alla avlopp så inte vattenlåsen fryser sönder. Alternativt kan man ta av locken, skall sitta på undersidan, på alla vattenlåsen.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vinterfixa husbil

Ordentligt med glykol i värmesystemet och i bilen. Sprit i spolarvätskan.
Det hotas med vargavinter så allt bör ha låg fryspunkt.
 
F

F.d. 31036

Guest
Sv: Vinterfixa husbil

Tack för tips och råd !
Fick tipset att man skall ha värmen på ca 6-8 grader i bilen under vintern !
Jag har el utanför husbilen så det kanske är det enklaste att ha det på !
Får väl lägga i några ruskor med enris bara så inte mössen dras dit !

Har monterat vinterhjul och tänkte ta en tur till Sälen i vinter och prova vintercamping !

Har waeco diesel värmare i så jag hoppas det fungerar !

:spinny:
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: Vinterfixa husbil

Tack för tips och råd !
Fick tipset att man skall ha värmen på ca 6-8 grader i bilen under vintern !
Jag har el utanför husbilen så det kanske är det enklaste att ha det på !
Får väl lägga i några ruskor med enris bara så inte mössen dras dit !

Har monterat vinterhjul och tänkte ta en tur till Sälen i vinter och prova vintercamping !

Har waeco diesel värmare i så jag hoppas det fungerar !

:spinny:

Ska du ha värme så upp över 15grader.
6-8grader ger bara fukt
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Vinterfixa husbil

Ska inte bilen användas på en tid, ställ av den. Både skatt o försäkring blir betydligt billigare. Jag har Länsförsäkringar och när jag ställer av den, går försäkringen över till garageförsäkring. Vet inte hur det är med andra försäkringsbolag.
Jag tvättar ur vattentanken, är lite vårt, men det går.
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Vinterfixa husbil

Varm luft (6-8 grader) innehåller mer fukt än kall luft.Jag låter bilen stå utan värme och har gjort så i 15 år utan fuktproblem.
Anders
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vinterfixa husbil

Bilarna hos handlarna står ju ute året runt
Växling mellan plusgrader och minusgrader kan skapa kondens i ytterväggarna
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Vinterfixa husbil

Tack för tips och råd !
Fick tipset att man skall ha värmen på ca 6-8 grader i bilen under vintern !
Jag har el utanför husbilen så det kanske är det enklaste att ha det på !
Får väl lägga i några ruskor med enris bara så inte mössen dras dit !

Har monterat vinterhjul och tänkte ta en tur till Sälen i vinter och prova vintercamping !

Har waeco diesel värmare i så jag hoppas det fungerar !

:spinny:

Klart du ska komma till Sälen i vinter. Själva bor vi i Kläppen så jag är väl lite jävig men kommer du hit blir du inte besviken, Dom håller som bäst på att färdigställa Sälens första Gondolbana.
 
F

F.d. 31036

Guest
Sv: Vinterfixa husbil

Hej !

Har bekanta som är i Kläppen varje år och är väldigt nöjda !
När det gäller husbil är det väl Kläppen eller Tandådalen som gäller ?
Ska bara övertyga frugan att det fungerar att campa med 2 barn o skidkläder o pjäxor i en husbil !
Tänkte försöka utnyttja garaget att ha pjäxor o skidkläder i !
Är lite orolig för att inte få till bra värme i bilen bara !
Har Alde vattenburen som går på el o gasol och en Waeco diesel värmare !
Får jag inte fix på värmen tar frun tåget hem direkt !
:swoon:
 

Stagil

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
21045
Medlemskap
2024
Sv: Vinterfixa husbil

Hej Peter!
Boka i tid om du ska till en camping som är öppen på vintern, de har inte många platser att hyra ut för husbil.
Se till att de har 13 eller 16 ampere uttag på stolpen, är det endast 10A kommer du att få köra gasol tillsammans med elpatronen, redan vid nollan ute. Se också till att cirkulationspunpen står på en fyra, det är max du får ha vid normal drift enligt Alde.
Akta dig för branta backar, du kör fast hur lätt som helst trots nya dubbdäck.
Ta med många galjar till att torka kläder i garaget, några klädlinor funkar också bra men är skrymmande, galjar är bäst.
Jo en sak till.....smörj alla lås, då dröjer det längre innan de fryser ihop för dig.

Nu har du lite bra tips.
Lycka till i vinter! Mvh Staffan G
 
F

F.d. 53528

Guest
Sv: Vinterfixa husbil

Att vintercampa med husbil är helt underbart. Vi kör till Tandådalen några ströveckor varje säsong. Eftersom vi bor i Skåne och även kör till Tyskland under vintern så har vi dubbfria vinterdäck. Har funkat för oss i alla år.

Vi har varit 2 vuxna och 3 tonårsgrabbar i husbilen. Trångt men tar alla hänsyn så funkar det, målet är ju den underbara skidåkningen.

När det gäller värme så har vi luftvärme. Just nu kör vi på bara el 10 ampere och det är -11 grader ute och 19 grader i husbilen. När det går nedåt -15 och därunder stöttar vi med gasol. Har dock aldrig använt mer än en gasolflaska under 7 dygn och då har vi varit under veckor där kylan krypet ned till -30 grader.

Tandådalens camping har ett stort torkhus där man kan torka blöt utrustning. Vi har aldrig blivit av med varken pjäxor eller utrustning. Men för säkerhets skull tar vi hem den dyrare utrustningen över natten. Däremot kan man bli av med skidor om man ställer dem olåsta utanför bilen. Bra att ta med någon form av låsanordning om ni inte kan ha skidor inne i bilen.

Så sammanfattningsvis, inga problem med barn i husbil om alla visar hänsyn.

Tips: ta med en kupévärmare att ta till om pannan skulle sluta fungera, då behöver ni inte frysa så farligt.
 
Toppen