• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som flyr vintern

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Jag försöker svara så konkret som jag kan, viktigt är att känna efter om man kan bo på så litet utrymme och att värme toalett och kök verkligen fungerar!
När man är här finns ju allt på en camping men det ska ju fungera ett antal veckor till och från. Min gamla bil fungerar nog bättre än många andra därvidlag men som som bil lämnar den en del att önska.
Man måste nog upp i miljonklassen för att jag skulle vilja byta bort mitt boende mot det jag har.
Så hittar ni en gammalbil i fint skick och kan skruva lite så är det enligt mej ett bra val. Men se upp för fuktskador och tro inte ni kan laga dom som finns , lita inte på fuktkontroll, bara att sätta in en avfuktare så blir det bra värden men murket i väggarna.
Var på restaurang här hamnade bredvid en supersnygg kvinna som hade sin man med sej...
pratade med en annan som var jättetrevlig och skulle kolla mina fötter, hon lär få problem.
blev bjuden på vin av en skotte som var jättetrevlig.
Väldigt roligt och trevligt här inte bara för klimatet utan för att människor från kallare klimat öppnar upp sig och blir mer sydländska.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Roligt om Bengt.L kommer hit du har ju numret så ring så du hittar oss, jag byter plats 50 meter bort på måndag men annars står vi tillsammans, finns en järnväg här men den låter inte mycket eller ofta.
Campingen ligger i olhao och man kan fylla gas 2km härifrån Jappe har rekomenderat den och han har rätt som vanligt.
Ska man stå länge kan man stå här!!
 
C

chiva

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Hej Bengtic! Beundrar din förmåga att charma omgivningen!
Att få en skotte att bjuda på vin är ju en oslagbar framgång, men att få en kvinna till att vilja kolla ens fötter på en restaurang gränsar ju nästan till det otroliga!
Är du säker på att det inte berodde på nån form av språkförbistring?

Kanske jag ska bryta med mina principer och börja gå på restaurang?

(Jappe vaknade till, han kommer väl att tokköra genom Europa för att komma till din restaurang:twitcy:)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Jag är fullständigt säker på att kvinnan ifråga ska spå min framtid i eller på mina fötter, måste ju klippa naglarna först eller så fixar hon det också?
Jag har också svårt att förstå intresset runt mej som jag märkt finns, funderat på det men inte hittat några svar.
Det började med att katter och hundar blev väldigt kärvänliga trots att jag inte gjorde något.
Jag kan ju få med 3 passagerare så det blir väl 3 jättetjusiga kvinnor som följer med hem och gör allt för att passa upp eller vad tror ni?
Skämt åsido sverige är ju lite exotiskt och man tycker nog helt enkelt det är roligt att prata med en svensk, vi har nog bra rykte trots vissa politiker.
Bengt L anslöt idag med en tjusig kvinna.
Trevligt att prata och vi trivdes bra med varandra vi båda bengtar har ju ett bilintresse.
Börjar bo in mej här och trivs ganska bra men har svårt för mornar då gör det ont och är allmänt deppigt.
Träffade ett norskt par som körde hit med en camper på en nissan blir ju liten bobil men lätt att köra.
 

Bilagor

  • SAM_0304.JPG
    SAM_0304.JPG
    4,8 MB · Visningar: 80
  • SAM_0303.JPG
    SAM_0303.JPG
    4,8 MB · Visningar: 79
  • SAM_0301.JPG
    SAM_0301.JPG
    6 MB · Visningar: 69

BengtL

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
10016
Medlemskap
2024
Sv: Vi som flyr vintern.

Pelle och Bengt verkar ha funnit en bra plats för att tillbringa sin tid på, roligt att träffa personer man läst inlägg från och få en stund tillsammans med. Nu drar vi vidare österut mot Spanien och lämnar plats åt Jappe som enligt rapport har tagit en bit in i Frankrike. Synd att vi inte är kvar när han anländer men vi ses säkert nån annan gång. Tack för trevligt sällskap och på återseende.
Bengt o Elisabet
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Har haft lite bekymmer med magen men är nu på G igen.
Har bestämt mej att åka hemåt av flera orsaker har en far som vill jag kommer hem och jag känner mej ganska trött på campinglivet.
Klimatet här känns också konstigt med en het sol från molnfri himmel men när man är i skuggan är det ganska svalt, torr luft med klara nätter gör att termometern dyker direkt vid solnedgång. 5grader på natten och sitta i solen i bara shorts på dagarna känns konstigt, man får ta på sej ordentligt när solen gått ner.
Börjar köra uppåt Valencia i morgon, tycker det verkar som medelhavsklimatet passar mej bättre, jag har nästan 400mils körning med en gammal husbil och för mej helt okända vägar.
Kommer nog mest använda google maps med lite stöd av IGO för tydligheten hur man ska ta sig genom rondeller osv.
Maps försökte få mej att köra in genom glasdörrarna till ett stort köpcenter så den kan göra riktiga tokerier ibland.
 
C

chiva

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Gomorron Bengtic! Ja jag förstår hur du känner det, jag har också en smula hemlängtan nu. De spelar ingen roll hur skönt vädret är, hur mysigt campinglivet är, till slut längtar jag hem till det blåsiga och regniga Sverige! Det är ju din första resa, (men säkert inte din sista).

Men jag tänkte på ditt vägval, Valencia hmm..
Förra gången jag var här och tröttnade o bara ville hem, då åkte jag närmsta vägen - förbi Sevilla - norrut - Caceres - Salamanca - Valladolid - Burgos fina gratismotorvägar, - Kanske en bit betalväg vid gränsen om du inte vill vrida axlarna ur led i rondellerna vid Biaritz, In i Frankrike- Bordeaux - Luxemburg osv.

Finns en liten camping innan Salamanca "Hervas" heter byn, kan va skönt att slappa en stund.

Du väljer naturligtvis väg efter din smak, finns säkert många som kan råda dig, du kanske vill göra strandhugg längs Medelhavet på hemvägen.

Finns ju koordinater till ställplatser på vägen men du har ju nåt ålderdomligt navigationssystem som jag inte vet vad är, kanske bättre att du kör på nätterna och navigerar efter stjärnorna..:spinny:

OCH minst en vecka utan alkohol innan en sån resa så man är fräsch o alert!
Förhasta dig nu inte efter stundens ingivelse utan invänta råd och kommentarer! //IBE.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Stort tack till Ibemax som gav mej råd om färdvägen den sparar både mil och bränsle men framförallt en lugn körning med vacker natur.
Så här års är det i alla fall inte badväder.
Kom inte mer än några mil norr om sevilla kom iväg sent och hamnade i rusningstrafiken i sevilla med felkörning som följd.
Står nu bakom en mack och en restaurang i en liten fin spansk idyll, att det bara är inhemsk befolkning förstår man av att de inte pratar engelska men vänliga och hjälpsamma, får stå här över natten gratis.
El får jag av solceller och laddning och gasolen räcker till värme och kylskåp.
toalett har jag själv och duscha med varmvatten går också bra, använde ju inte campingens faciliteter alls.
Det var skönt att få komma ut på vägen igen men kommer inte stressa hem utan ta det i lagom etapper, i övermorgon borde jag komma upp i frankrike men det är inget tvång, slapp ju barcelona och andra otrevligheter.
Kör på en hittills fin väg med böljande landskap ganska vackert om man jämför med en del mer ökenliknande områden söderut, klimatet känns bättre här också det är 400m.ö.h.
Bilen har också gått bra men startvägrat ett par ggr efter lång körning, helt klart ett värmeproblem efter de långa backarna, funderar på att plocka bort resten av min eleganta grill för att få mer kylning i backarna tar bara 5 minuter men var ska jag göra av den? kanske överge iden med egen grill utan bara lacka den.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Gick upp i ottan och tänkte nu ska jag köra en massa mil, startade i mörkret 2 timmar innan det började bli ljust.
Det knallade på rätt bra på 3 timmar had jag kört 25 mil och det var dags att tanka, där började problemen som gör att det bara blev 30mil.
När jag betalat och skulle åka klickade det bara i startmotorn, stod vid tappen men det lutade en aning bakåt och knuffade bilen bakåt och försökte starta på backväxeln men då valde en spanjor att backa ut så den tände bara till och sedan fick jag stanna.
Det var en tradarmack där lastbilar körde lite hursomhelst på spanskt maner och jag stod mitt i där alla skulle ut och in så det var svårt läge, skruvade bort grillen vilket jag skulle gjort på morgonen men det var kolsvart och kallt.
fick efter en lång stund hjälp av en kvinna som övertalade en man att knuffa bakåt och fick igång den med backväxeln.
Sen vågade jag inte stänga av motorn utan körde mot Herva där jag fått tips av Ibemax att det fanns en bra camping, på vägen dit i utförsbackar provade jag att lägga i friläget och stänga av motorn och starta igen ett par gånger och det gick bra.
När jag kom in på campingen så testade jag att starta och det gick bra, funderade på hur det var med batteriet eftersom spänningen sjönk till 11volt när jag försökte starta.
Nu har jag skiftat bobatteriet som jag köpte nytt förra året mot startbatteriet och när man vrider om nyckeln finns det ingen tvekan alls, till saken hör att det gamla bobatteriet var samma sort som satt vid motorn och det var totalslut så det fick jag byta ut.
Misstänker att de var köpta samtidigt så det kan mycket väl bero på gammalt batteri, hemma startade den bra mitt i vintern men jag lät den stå på el med jämna mellan rum så det var alltid fulladdat, kanhända har värmen och långa körningar plus att stå med el och solpanel förstört batteriet med överladdning.
Hoppas det problemet är löst nu kör vidare i morgon står med el nu varmt och gott inte många här duschat länge i varmt vatten som jag behövde, sparar ju lite på vattnet när jag duschar i bilen.
Kallt på nätterna såg frost på gräset när jag körde idag, kallare än hemma alltså, om någon frågar mej idag om jag skulle gjort den här färden om jag vetat om problemen så skulle jag svara aldrig i livet!
Jag är bekväm av mej och den enda fördelen är väl att man tappat i vikt, när jag ser mej själv i spegeln ser jag mycket smalare ut än innan.
Ska man ha värme ska man inte vara i spanien det är bara varmt när solen skiner på nätterna är det bistert kallt, det är kanarieöarna som gäller som Mr Sir Maclean skriver.
Men vädret kan ju inte vara det viktigaste i livet eller hur?
Campingen här är fantastisk om än lite dyr för enstaka nätter, det är en kåkstad bestående av husvagnar förmodligen permanent uppställda i åratal, det finns en pool osv, det finns höga berg runt om men inte åt väster där solen går ner, snö på topparna.
Väldigt vacker natur och 3 km bort en liten fin stad med små gränder.
Skulle nästan kunna bo här faktiskt bästa jag sett i spanien hittills och bra för mina slitna nerver, skulle kunna stanna här några dagar men ingen att prata med alla pratar bara spanska, utom en man jag pratade med han var gift med en svensk kvinna från- ja just det min hemstad Norrköping mycket trevlig.
Skulle lärt honom att säja "Skene gate upp och gate ner och glane på skyltfönstrerna"
Jag kan bara rekomendera den här campingen just nu som höst i sverige och grönt och fint med kor som betar på andra sidan vägen, en liten fabrik vägg i vägg med restaurangen som tillverkar en massa fantastiska saker i läder, de sitter och syr i en avdelning inne i affären allt frächt och exklusivt priset också men jag skulle tro att det är värt pengarna.
Skulle tro att man kan få sina egna mått på en skinnjacka eller liknande om man stannar ett par dagar.
Varning! Släpp inte in era fruar hit då kommer de garanterat att köpa en massa, själv är jag inte så rik men det största problemet är min storlek som inte finns här speciellt mina skor, jo de gör verkligt fina skor här också inget kina skräp.
Ska återkomma till den här platsen när jag får mer tid.
 

Bilagor

  • SAM_0320.JPG
    SAM_0320.JPG
    4,8 MB · Visningar: 58
  • SAM_0317.JPG
    SAM_0317.JPG
    6,1 MB · Visningar: 68
  • SAM_0323.JPG
    SAM_0323.JPG
    5,2 MB · Visningar: 57
  • SAM_0322.JPG
    SAM_0322.JPG
    5,3 MB · Visningar: 66

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Vi som flyr vintern.

Hej Bengt ! Vad trist med Dina problem med HB:n, men som tidigare löser Du dom galant eller som den gamla skogshuggaren sa "det är väl ingen konst för en händig karl" när han kom till doktorn med yxan fast i rumpan

Men hur som haver jag hoppas inte min stöld av Din tråd med det lilla tillägget "inte" har påverkat Dig att börja hemfärden, Du kan ju trösta Dig med att det inte har kostat lika mycket som för en kollega inom skogsmaskinbranschen som var i Tyskland och Frankrike i stormfälld skog och arbetade och blev blåst på ca: 200.000:- sek. hans kommentar var att det var för j..vligt, men man fick ju i alla fall se lite av världen, och stort tack för Dina berättelser

Ett Gott Nytt År Bengt samt alla andra, och Bengt kör försiktigt hälsar
Hasse & Ingegerd
 

harryerik

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
17812
Medlemskap
2024
Sv: Vi som flyr vintern.

Hälsa Marianne att hon skall köpa speciella armband att ha på sig om det gungar på sjön. Finns på Apoteket och de fungerar, det har jag sett inom familjen, vi har Husvagn står på Åland och Eckerö färjan kan verkligen gunga, men hustrun klarar sig fint med banden runt handlederna, det gjorde hon inte tidigare. Kan vara bra att ha ligga i bilen, att använda för de som blir åksjuka om det blåser och bilen svajar.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Hjälp!
Skulle behöva lite akut hjälp, har ju problem med startmotorn vet inte om det är batteri eller något annat igår fick jag hjälp av lokalpolisen med startbatteri och då gick den igång körde någon timme och i morse var det minusgrader och då startade den fast det var trögt med en diesel i kylan.
jag står ensam på en automat ställplats i orcines mitt i södra delen av frankrike och ska upp antingen genom luxemburg eller mulhouse, men lär inte hinna ut från frankrike skulle behöva tips på bra campingar med elplats på vägen upp.
Det var ju plastpelle som skötte allt sånt förut och det är kallt jättekallt ute så jag måste ha el.
 
Senast redigerad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen