• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorbyte

F

F.d. 29569

Guest
Hej!
Har planer på att byta motor i min gamla Peugeot J5 -89 bensin XN1.
Den är lite trött och lådan låter lite skumt vid belastning på alla växlar.
Har en Mercedes 108 cdi liggande, helt komplett med framvagn och avgassystem. problemet med den är att vridmomentet överstiger 10% mer än den gamla och enda möjligheten verkar vara att registrera bilen som ombyggt fordon, men då måste också bromssystemet bytas ut. Eller få ett intyg från Peugeot att bilen klarar 200 N.m :twitcy:. Men det finns väl inga större bromsar till J5. Har kollat på 2.5 TD men det verkar vara samma som på min gamla.
Tacksam för tips på hur ni skulle gå till väga.
M.v.h. Tomas
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Motorbyte

Enklast är nog att leta upp en Fiat 280/290 2,5 TD donatorbil och flytta över hela drivpaketet med bromsar och allt. :)
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
256
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Motorbyte

Du kan oxå använda en turbodiesel från en Citroen CX (om det nu fortfarande går att hitta några). Den motorn passar rakt av i din bil.....du får bara vända fästet för oljefiltret.

//Janne
 
F

F.d. 29569

Guest
Sv: Motorbyte

Tack för svar! men problemet är väl detsamma vilken motor jag än sätter i, det är ju inte större bromsar på en 280/290 2,5 TD vad jag kan se i reservdelslistorna och effekten är samma i dessa 2,5 dieslar som den jag tänkte sätta i. och för att sätta i en sådan lite kraftigare motor än den som sitter i idag måste man tydligen registrera bilen som ombyggt fordon. Om jag haft en diesel i bilen från början kanske det varit lite lättare.
Tomas
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Motorbyte

280 bensin har 14" hjul och 256mm skivor, 290TD har 16" hjul och 290mm skivor. 290 2,5 TD har 95Hk. :)
 
F

F.d. 29569

Guest
Sv: Motorbyte

Hej!
Min har 195/75 16" hjul som standard men, jag har hittat de större skivorna nu som tydligen sitter på 290 från år 1990. så dom kan jag byta till men bak har jag inte funnit någon skillnad på ännu.
Tomas
 
Senast redigerad av en moderator:

janne A

HBK Medlem
Inlägg
256
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Motorbyte

Tack för svar! men problemet är väl detsamma vilken motor jag än sätter i, det är ju inte större bromsar på en 280/290 2,5 TD vad jag kan se i reservdelslistorna och effekten är samma i dessa 2,5 dieslar som den jag tänkte sätta i. och för att sätta i en sådan lite kraftigare motor än den som sitter i idag måste man tydligen registrera bilen som ombyggt fordon. Om jag haft en diesel i bilen från början kanske det varit lite lättare.
Tomas

När jag bytte motor... det var en Kabe på samma chassi som du har (dock med Fiat-märke i snoken)...behövde jag inte göra nåt mer än en registreringsbesiktning efteråt. Det enda som behövdes var ett färskt viktintyg. Lätt som en plätt.....

//Janne
 
F

F.d. 29569

Guest
Sv: Motorbyte

Oj det lät smidigt men bytte du från bensin till diesel? och behövde du inte ändra bromsar för det ökade vridmomentet?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Motorbyte

Hej!
Min har 195/75 16" hjul som standard men, jag har hittat de större skivorna nu som tydligen sitter på 290 från år 1990. så dom kan jag byta till men bak har jag inte funnit någon skillnad på ännu.

Tomas

Heavychassiet Typ 18 har bromscylindrar med större kolvdiameter bak.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Motorbyte

Hejsan, det är inte bara skivornas storlek som skiljer fram, det är även andra ok och belägg med större yta. (Men det kanske du redan vet :.)

Bromscylindrar bak som Montreal skriver.
pkmm.JPG
älkömokj.JPG

Men även huvudcylindern kan skilja och servoklockan (lite luddigt). Jag tror du måste ha den rätta även där för att det större bromssystemet skall funka bra.

M.v.h. JANKRO.

Ps. till det tyngre chassit så hör även kraftigare hjullager, men det har ju mera med vikten att göra än med bromskraften.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29569

Guest
Sv: Motorbyte

Hej!
Tack för svaren, det är kul att se att det finns mycket kunskap på forumet.
Då ska det nog lösa sej med bromsarna men det skulle ju vara enklare om det bara är att åka och reg.besikta utan att byta allt som har med bromsarna att göra, det kanske var några år sen det gick att göra så.

M.v.h. Tomas
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Motorbyte

Hej igen, även om motorstyrkan påverkar hur starka bromsar man skall ha så borde väl vikten vara ännu mer avgörande. Första generationen Ducato med det klenare chassit hade ju ofta en totalvikt på 3100kg eller ev. 3200kg och det kraftigare chassit 3500kg så det var nog ofta grunden till bromsar kontra bil.

M.v.h. JANKRO.
 

matmdat

FD HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
7897
Medlemskap
2022
Sv: Motorbyte

Hallå
Jag har gjort denna operation på min bensinare och det var inga problem med vridmoment gäller att åka till rätt bilprovning i min närhet är det Köping eller Sandviken som gäller

Krav är att du har stora bromsar och 16 tums hjul och det hade jag för jag hade stora bensinaren i min bil
Jag skrotade en Fiat Ducato.

Mats M
 
Toppen