• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

När kommer första elhusbilen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Kör omkring i en Th!nk och förbrukningen är låg, på vintern går det åt nästan dubbelt så mycket som på sommaren och värmen är på 4 kW (elpanna). Observera att den väger som en mellanstor bil och vi kör i normal landsvägsfart, även 100 km/Tim som är toppfarten... kommer 15-16 mil på sommaren. Visst detta batteri går inte att snabbladda utan över natten...
En dieselmotor som har över 22% verkningsgrad då har man räknat in återvunnen avgasvärme och kylning.
Accelerationen är helt tillräcklig, är ingen bil som ligger i hasorna efter korsningar och stopp. Vi har denna för lokala resor till närmaste städerna annars blir det plåtisen. Vårt batteri i elbilen är ett Zebra-batteri som har smält salt som elektrolyt och måste hållas på 245 grader celcius för att fungera. (Ligger i en termoslåda). Nu är den 7 år och än märks ingen förlust i kapacitet. De nya bilarna drar ännu mindre kW/mil och värmer med ac:n så spar man mycket ström för uppvärmning.
Oljeindustrin jobbar givetvis för att få sälja bränsle, alla argument som man kan klura ut används i hopp om att överleva...
En hybrid med batteri och bränslemotor blir för dyr,tung och tekniskt komplicerad än en ren elbil.
Jag är ingen miljöpartist, men tycker om vår värld och framtiden och tror att man kommer med eldrivna husbilar, det finns ju ellastbilar i försökstrafik här i Sverige.
Husbilen går ju fortfarande på diesel tills jag lyckas med konvertering.hihi.
Båten är ombyggd till eldrift redan, en snipa med solpaneler...
Ursäkta utvikningar, men batteriteknik går framåt och snabbladdning skadar inte moderna batterier, man har tillochmed sett att batterierna håller längre då..
Kan vi köra 35-40 mil så är det ändå dags för paus, mat och vila.. ladda sig och bilen...
Mvh Conny J
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: När kommer första elhusbilen?

Kul Conny att du kör Think!!!!
Har för mig att kungen har en oxo.
Ja den var kul att köra och kom smygande helt ljudlöst.
Det var min som som jobbade på Think fabriken som körde en till låns.

Är det inte så att man har en vattenkylmantel på elmotorn och kan ta tillvara varmvattnet för uppvärmning av bilen????
Dvs elmotorns ringa förluster som blir värme.
Jag kan ha misstagit mig då det ju var en kort titt i motorrrummet bara, och vissa sladdar ser ut som orangea slangar..

Intressant att flytande salt-btterit håller så bra. Kanske inte salt att ha på äggen men ändå....

Vad gäller uppvärmning så borde de går att göra bättre isolation på bilen för att hålla värmen bättre, men det blir väl nästa steg, väger ju en del och kottar en del. Dessutom säljs ju flest elbilar i länder där det inte behövs uppvärmning.



Roy
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Jodå Roy, elmotorn är vattenkyld, så även elektronik/laddare och vätskan är gemensam med kupevärmen men dels blir det inte så mycket om man inte står på riktigt. Har varit uppe i 66 grader på motorn vid hård körning. Värmen cirkulerar inte till värmekretsen som visserligen delar expansionskärl men inte resten. De orangea är högspänningskablarna till motorn. Annars vanliga kylslangar. Vanligen kör vi och handlar och sånt till köpingen, blir lite över en mils runda och laddar upp i uttaget hemma på c:a en timme...
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: När kommer första elhusbilen?

Kinesiska Next EV har hastighetsrekordet för elbilar på Nürburgring med sin sportbil EP-9.

Fanns att läsa i DI.
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: När kommer första elhusbilen?

På Ny Tekniks hemsida, Alltid de senaste tekniknyheterna och trenderna | Ny Teknik kunde vi igår läsa om Jaguar:s nya elbil.
Tydligen måste de vara muskelbilar och, eller lyxbilar för att lansera elbilar, som Tesla etc. Ja nu kommer väl Tesla med en "folkbil".

Nej vad vi skall vänta på är självkörande elhusbilar.

Knappa in målet och sitt i husdelen och fika i lugn och ro, så kör bilen själv, tar hänsyn till vägrenar (djur) och laddstationer. Missar aldrig en laddstation om avståndet till nästa är för långt.
Glöm att som förare hitta nya intressanta vägar att utforska.....
Hur den självkörande bilen skall fixa parkering på den lilla villatomten bakom förrådet är en bra fråga då, eller köra upp på rampen i verkstaden.... för oljebyte.
Ja visst ja, oljebyte behövs inte med elbil ja just det....

Roy
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Frågan i början var "När kommer första elhusbilen"?
Mitt svar är att vi förhoppningsvis slipper se en sådan på många år.
Man måste se på helheten när man pratar om miljöpåverkan. Bränslet utgör bara en del av ekvationen och det är långt från säkert att en elhusbil skulle vara miljömässigt possitivt när man tar tillverkningens miljöbelastning, transporter av material med mera med i beräkningen. Det skulle åtgå mycket batteier som ofta är innehållande mineraraler mm som bryts och raffineras under miljömässigt mycket tveksamma omständigheter och transporteras långt.
Den globala uppvärminingen har olika genomslag och själv tycker jag att det är mycket för kallt här där jag är under riktigt många av årerts dagar.
Skulle gärna vilja ha minst 15 grader varmare just nu. Är säker på att det gäller minst fem månader framåt. :)
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: När kommer första elhusbilen?

Jag vet inte när första elhusbil kommer, men den kommer, det är säkert! Just nu i höstas köpta jag min 3 elbil, en BMW i3 med 30 mils räckvidd. Även med värmaren igång og frost ute, kommer jag 20 mil innan det är ladd-dags. Har sett på denna tråd och några av Er är kanske knäppet skeptisk! T.d. väger inte elbil mera än en motsvarande bensin/diesel bil. BMWen väger ca 1200 kg! Produktions-linjen är gjort maximalt miljövänlig med egen-producerad el og minimal vattenförbrukning. Jag vet at Tesla och Nissan Leaf går som taxi, och efter 30 000 mil är fortfarande kapaciteten på batteriet över 90%. Talet på rörliga deler i en elbil är +- 10% av en vanlig bil, betyr at det är lite som kan gå sönder. Utvecklingen går jätte-snabbt och en större bil som en husbil vill ha plats till et större batteri-paket, vill jag tro. Hur det blir med tiden til snabbladdning vet jag inte, men jag får 0- 80% på 15-20 minuter i min bil beroende på temperatur. Finns alternativer? Jag har tro på utvecklingen av hydrogen som drivmedel, men än är det alltför dyrt. Räckvidden är dubbelt av elbil och tiden för fyllning bara ett fåtal minuter. Kanske vi får en god hybrid lösning som första steget mot miljövänlig husbil?
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Re: När kommer första elhusbilen?

Frågan i början var "När kommer första elhusbilen"?
Mitt svar är att vi förhoppningsvis slipper se en sådan på många år.
Man måste se på helheten när man pratar om miljöpåverkan. Bränslet utgör bara en del av ekvationen och det är långt från säkert att en elhusbil skulle vara miljömässigt possitivt när man tar tillverkningens miljöbelastning, transporter av material med mera med i beräkningen. Det skulle åtgå mycket batteier som ofta är innehållande mineraraler mm som bryts och raffineras under miljömässigt mycket tveksamma omständigheter och transporteras långt.
Den globala uppvärminingen har olika genomslag och själv tycker jag att det är mycket för kallt här där jag är under riktigt många av årerts dagar.
Skulle gärna vilja ha minst 15 grader varmare just nu. Är säker på att det gäller minst fem månader framåt. :)[/QUOTE

Att transporter av material till Elbilar och dess utrustning utgör miljöbelastning är nog som Du påpekar riktig, men i jämförelse med belastningen av allt som transporteras i dag är den nog inte högre, på sikt med all säkerhet mycket lägre, ta bara bränsletransporterna som är en stor miljöpåverkan, så nog hoppas jag att det inte dröjer alltför länge innan El-husbilen ser dagens ljus hälsar
Hasse & Ingegerd
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Jag tror att el-bilar blir en parantes under några årtionden, om ens så länge.
Liksom Husbilsgolf tror jag mer på väte som drivmedel.
Med mer solenergi och speciellt om man lyckas få igång fusions-energi som man forskar mycket omkring så kommer vi att få all den energi vi kan drömma om.

Då blir kostnaden att framställa väte ur ex havsvatten väldigt låg.
Man räknar med att förse en människa med all det energi som den gör av med under sin livstid går det åt ca 25 gram bränsle i en fusionsreaktor.

Att avfallet från en sådan har låg radioaktivt (jämfört med fissionsenergi) och att halveringstiden är kort är ju bara grädde på moset.
:)
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: När kommer första elhusbilen?

Kan hålla med om att väte kanske kommer att bli ett bra sätt att ackumulera energi, från exvis Vindkraft.
Men att köra ut väte i tankbilar i hela landet för att tanka bilar och kanske villapannor är ju som att köra ut bensin och diesel med tankbilar.
Då är vi ju där igen.
Nej vätet hör hemma i stora anläggningar, och vi får effekter liknande den om pumpkraftverk jag nämnde tidigare.
Att köra bilar på vätgas med bränsleceller blir tungt bökigt dyrt och rent opraktiskt, förmodligen är det få som kan sköta en sådan anläggning. Förbränningsmotorer för vätgas vet jag inte ens om det finns eller har talats om.
Att elda vätet i stora kraftverk är bättre.
Att leverera kraften i form av el via ledningar ut till konsumenterna, som då kan vara elbilar som laddas må ju vara bäst.
Elledningar är ett bra sätt att distribuera energi. Möjligt att få låga förluster, och att sänka förlusterna i befintliga nät är möjligt.

Skulle tro att de köpare, konsumeter och bilförare som en gång vant sig vid elbilar knappat vill tillbaka till förbränningsmotorer.

Ang global uppvärmning så talas om 1 grad på 100 år.
Det är en så låg temperturökningstakt att en människa inte kan fatta, märka av eller förstå. Däremot är det den största ändringstakt som jorden någonsin har varit med om.
Naturen däremot känner, mycket väl och naturen kommer att slå tillbaka avsevärt värre.
Att tro att det blir varmt så vi slipper frysa om fötterna får vi vänta många generationer på och innan dess lär vi som art för länge sedan vara utdöda.
Det har alltid slagit tillbaka om människan försöker påverka naturen.

Ser verkligen fram emot att få uppleva elbilens framtid.

Roy
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: När kommer första elhusbilen?

Kan ikke være enig i miljøbomb!

Batteripakkene er 100% resirkulerbare. Bruk av resirkulert lithium er meget kosteffektivt og det blir ingen skadelige kjemikalier ut av prosessen.

Lithium finnes egentlig overalt i bakken, men i meget lave konsentrasjoner slik at de steder det er høyere konsentrasjon foretrekkes av økonomiske grunner. Nærmeste lithium gruve er en i Finland.

Effektive ladestasjoner av neste generasjon må inneholde lokalt buffebatteri for å kunne klare rask nok ladning. Teoretisk grense for dagens beste batterier er full ladning på mindre enn 10 minutter, dette forutsetter stort batteri i ladestasjonen korte kabler med kjøling og rett spenning.

Fordelen med en slik distribuert mellomlagring av energi er at en kan kjøre vindkraftverk på maks produksjon - ikke slik som det er i dag at en må stoppe en del møller når det blåser for markedet klarer ikke å ta i mot. Solkraft har samme problem som vind - ujamn produksjon. Batterilager kan ta i mot når det er produksjon av billig ren kraft.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Miljöbomb? Man planerar redan att återanvända bilens batteri i husen som strömbuffert och dessutom kommer man säkert producera batterier i Norden, vi lär ha allt som behövs för att bygga en batterifabrik. Framtidens elsystem kommer troligen inte vara 230/400V utan lågspänning med intelligenta strömomvandlare till förbrukare. Genom utrustningar med hög verkningsgrad och energisnål teknik kommer energiförbrukningen vara mycket lägre. Ett återanvänt batteripaket tar upp stora energibehov och vi kan mata hemmen med klena kablar. Fönster täcks av tunn solcellsfilm som ger mycket energi utan att ta utsikt, kanske täcker hela sidor på husbilarna och stödladdar...
Grafen och annan ny teknik.
Vi får se!
Mvh Conny J
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

"
Ang global uppvärmning så talas om 1 grad på 100 år.
Det är en så låg temperturökningstakt att en människa inte kan fatta, märka av eller förstå. Däremot är det den största ändringstakt som jorden någonsin har varit med om. "

Nej, det är inte den största i Jordens historia !
Under den senaste istiden kunde temperaturen hoppa upp 10 - 15 grader bara på 40 - 50 år !

" Many northern hemisphere climate records, particularly those from around the North Atlantic, show a series of rapid climate changes that recurred on centennial to millennial timescales throughout most of the last glacial period. These Dansgaard-Oeschger (D-O) sequences are observed most prominently in Greenland ice cores, although they have a global signature, including an out of phase Antarctic signal. They consist of warming jumps of order 10°C, occurring in typically 40 years, followed generally by a slow cooling (Greenland Interstadial, GI) lasting between a few centuries and a few millennia, and then a final rapid temperature drop into a cold Greenland Stadial (GS) that lasts for a similar period "
Ice sheet runoff and Dansgaard-Oeschger Cycles

" There are twenty-five of these distinct warming-cooling oscillations (Dansgaard 1984) which are now commonly referred to as Dansgaard-Oeschger cycles, or D-O cycles. One of the most surprising findings was that the shifts from cold stadials to the warm interstadial intervals occurred in a matter of decades, with air temperatures over Greenland rapidly warming 8 to 15°C (Huber et al. 2006)."
Abrupt Climate Change During the Last Ice Age | Learn Science at Scitable

" Extreme climate changes in the past Ice core records show that Greenland went through 25 extreme and abrupt climate changes during the last ice age some 20,000 to 70,000 years ago. In less than 50 years the air temperatures over Greenland could increase by 10 to 15 °C. However the warm periods were short; within a few centuries the frigid temperatures of the ice age returned. That kind of climate change would have been catastrophic for us today. "
https://www.sciencedaily.com/releases/2016/02/160219134816.htm

Finns fler forskningspapper som visar de snabba uppvärmningarna på bara några tiotals år.

För övrigt så var det mindre havsis i Arktis under Holocene Climate Optimum för c:a 6 000 - 10 000 år sedan då temperaturen var 2 - 4 grader högre än nu på Norra Halvklotet.
Large variations in Arctic sea ice – University of Copenhagen

Skandinavien hade temperaturer högre än nu i det som kallas Boreal och Atlantisk tid 8 500 - 3 800 f.kr.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Holocen#Boreal_tid

Så 1 grad på 100 år är ingenting.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: När kommer första elhusbilen?

Selv i fossilbiler tror jeg vi får en høyere spenning enn 12V, mye for å spare vekt på kabling. Batteripakker for husbruk med innebygget inverter for levering av 230/400 AC er allerede hyllevare fra mange produsenter. Dette sammen med solpaneler med innebygget microinverter og en har hva mange installerer i dag. Problemet er om en fortsatt er gridconnected, en må da isolere fra nettet om nettet faller ut. Kontrollere for dette finnes og.

Batteripakken i elbiler har en høy systemspenning, fra 70V og opp til 1000V i ekstrembiler. Volumet ligger i 300 til 500V området, men det vurderes standard på 700V for nye hurtigladere. Samme kabel kan da levere dobbel effekt i forhold til 350V ladere. 70 kWh med 350V krever 200Ah, men kun 100 Ah ved 700A. Graphen LiFe tåler 5 min hurtigladning om en har rett lademijø, men 1500A og 700V krever mye batteri i ladestasjonen og grov vannkjølt kabel så blir det mulig.
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: När kommer första elhusbilen?

Stort Tack Knut för att Du kommer med fakta för
här skrivs en en hel del som visar hur stor okunnigheten är
i detta ämne.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Svar; aldrig! Inte intressant för tillräckligt många av oss HB-användare av personliga- och samhällsekonomiska skäl!

Uppenbara orsaker till "aldrig" bla;
1) HB-användning enligt "vår "behovsmodell" kräver lika mycket energi oavsett om man nyttjar el- eller fossil energi ... (varifrån och hur = konsekvenser?) ... Nä ett helt annat samhälle med ekonomiska och andra begränsningar att nyttja HB väntar oss med stor sannolikhet ...

2) Ev laddningsstationer för annat än "vanliga personbilar" skulle bli betydligt mycket dyrare om de skulle anpassas också för tyngre fordon ....

3) Vilka camping/ställplatser skulle ha intresse/ekonomisk kapacitet att skapa dessa dyra/för HB unika "laddstationerna" = en t.ex camping skulle momentant kräva mer effekt än större tillverkningsindustrier + helt nya ledningsdragningar från helt nya energikällor(?) i stället för dagens ...

4) HB och dess användning inkl medföljande konsekvenser tillhör knappast samhällets mest prioriterade problem att lösa under i varje fall vår livstid ...

5) Någon typ av förbränningsmotor för spec tyngre fordon (t.ex HB) måste säkert nyttjas för hybriddrift om nu någon HB-tillverkare skulle satsa på el för kortare förflyttningar ... men det löser ändå inte el-laddproblem och energiladdning/lagring i dagens konventionella batteribanker ... För att öppna upp något för dessa ev lösningar(?) måste vikten för HB fordon/liksom för andra fordon lättas radikalt! Extremt dyrt och hur också med avseende på medhavt typ; kyl/frys, värme/kyla (AC), spis/ugn, mmm förutom själva chassiet, påbyggnaden och allt annat som hör till.
Vem kan betala detta och har råd med ett så trots allt extrem särintresse i en framtid utan dagens trots allt billiga och för många av oss åtkomliga befintliga husbilskonstruktioner.

6) Batteriutveckling för fordon är ju inte historiskt särskilt imponerande;
¤ i slutet av 1800-talet kunde en personbil köras ca 7 mil på en laddning i dag ca 15-20 mil/beroende på fordonets vikt. De fordon med batterilösningar som i dag kan köras längre faller på följande
¤ batteribanken oftast lika dyr som bilen och med begränsad livslängd (kanske ca 10 år)
¤ de superbatterier som hittills forskats på, innehåller oftast material som endast finns i små ändliga kvantiteter och eller dessutom är extremt dyrt om vikten också ska passa i framtidens lättare fordon ...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen