• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Racechip på fiaten

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Har idag monterat en typ ala KCR chip som heter Racechip
detta på en fiat 2.8jtd
monterade deras Pro2 som kostade 2495:-

Det var spännande idag när det var monterat och dax för test, gosse vilken skillnad, bilen drar som en oxe och den upplevda seghet som det varit är som bortblåst, körde en provsträcka efter E4:an här där jag bor som har 2 duktiga backar där jag förrut fått växla till 4:an. där råmade jag nu upp på 5:an, är supernöjd, det känns som motorn andas obehindrat och går på lätten, imorgon blir det en bränsletörst test, få se om den drar mindre nu..=)

https://www.racechip.com/?gclid=Cj0...hzItstbbH64KSfZCp3CD_yi6uDTVgIN6dQaAtJd8P8HAQ
 
Senast ändrad:

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Racechip på fiaten

Det får du nog fråga tillverkarna, har tyvärr inget svar förrutom att bilen går så mycket bättre och blev riktigt trevlig att köra, man fick en helt ny bil känns det som, hur soppaförbrukningen blev vet jag imorgon..:)
 
F

F.d. 55616

Guest
Sv: Racechip på fiaten

Håller med att Racechippet fungerar.
Hade en Tec 2008 med fordmotor 2,3 som jag köpte ett lika chip till från tyskland. När vi bytte husbil 2014 köptes en ny likadant chip till min nya husbil 2014 med fiat dukato 2,3 motor, för eventuellt att anslutningskabeln kunde vara annorlunda.
Körde kanske 500 mil med forden och har nu kört ca1800 mil med nuvarande fiat och det fungerar perfekt med min nya 4250kg på 6an i uppförsbackarna. Med tanke på priset så finns det liknande chip till mångdubbelt mera pengar. Det är ju också så lätt att installera eller koppla bort om det inte behövs.
 

hellstrand

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Linköping
HBK-Nr
5022
Medlemskap
2022
Sv: Racechip på fiaten

Samma upplevelse för mig, men bränslet upp minst 10%. Tagit bort den och förbrukningen minskade dessa procent. Upplevde efter några år med KCR att även kopplingen påverkades, men det kanske var mer en känsla.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Racechip på fiaten

Detta är väl ett vanlig fenomen när man lurar motorn med en trim box. Själv har jag BSR optimering och detta ger inga andra bieffekter annat än de som BSR lovade, mer Power och ett bättre vridmoment. bränsleförbrukningen sjönk något men det är marginellt så det är inget att ta i beaktan (ökade i alla fall inte). Kan sätta på och stänga av när jag vill och kan till och med flytta programvaran till annan bil om BSR uppdaterar mjukvaran. Nackdel= något dyr.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Racechip på fiaten

Visst har en box en påverkan på både effekt och vridmoment.

Bifogade kurvor, uppmätta i en Rototest-anläggning ("rullande landsväg") visar effekten av montering av en KCR-box i en Fiat Ducato med 2.0 JTD-motor med närmare tio tusen mil på mätaren.

Att monteringen av en box skulle påverka kopplingen har jag svårt att tro, möjligen som en sekundäreffekt beroende på förändrat körsätt.

Pålle
 

Bilagor

  • Effekt.pdf
    511,9 KB · Visningar: 114

hellstrand

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Linköping
HBK-Nr
5022
Medlemskap
2022
Sv: Racechip på fiaten

Det kan vara körsätt. Det är vid back som jag upplever att "hackandet" minskat betydligt. Att den dragit mer med boxen i är helt klart. Jag har haft boxen i under två sesonger. Under denna sesong har den varit ur. Pratat med KCR som säger att den måste vara feljusterad.
Jag saknar effektförlusten, men kan växla ned om det behövs.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Racechip på fiaten

Visst har en box en påverkan på både effekt och vridmoment.

Bifogade kurvor, uppmätta i en Rototest-anläggning ("rullande landsväg") visar effekten av montering av en KCR-box i en Fiat Ducato med 2.0 JTD-motor med närmare tio tusen mil på mätaren.

Att monteringen av en box skulle påverka kopplingen har jag svårt att tro, möjligen som en sekundäreffekt beroende på förändrat körsätt.

Pålle

Visst påverkas kopplingen vid ökat vridmoment då den skall överföra mer "kraft". Hur den kommer att klara sig beror på hur den är dimensionerad från början.
Det samma gäller för transmissionen som också utsätts för mer belastning.
Personligen skulle jag inte köpa en HB med monterad effektbox.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Racechip på fiaten

Håller med att Racechippet fungerar.
Hade en Tec 2008 med fordmotor 2,3 som jag köpte ett lika chip till från tyskland. När vi bytte husbil 2014 köptes en ny likadant chip till min nya husbil 2014 med fiat dukato 2,3 motor, för eventuellt att anslutningskabeln kunde vara annorlunda.
Körde kanske 500 mil med forden och har nu kört ca1800 mil med nuvarande fiat och det fungerar perfekt med min nya 4250kg på 6an i uppförsbackarna. Med tanke på priset så finns det liknande chip till mångdubbelt mera pengar. Det är ju också så lätt att installera eller koppla bort om det inte behövs.

Det här kan vara väldigt farligt för växellådan, hög växel och mycket vridmoment vid låga varv och mycket motstånd är det styggaste man kan göra mot en växellåda!
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Racechip på fiaten

Det låter som om det är än bättre om man köper en box som halverar effekten då håller ju garanterat alla ingående komponenter, skämt å sido

eftersom många bilar har olika motorer till samma drivlinor så borde ju drivlinan vara konstruerad för att tåla den minimala blygsamma effektökning som man nu talar om, ta mercedes e-klass som exempel där har man samma automatlåda från minsta 200 diesel till 350 motorn

Sen att nån haft en växellåda som pajjat?, 2 bilar jag haft har fått nya lådor och ingen av dom var chippade, jag tror hällre på att dålig service är boven i många fall, hur många byter växellådsoljan på sina automater exempelvis


När det gäller fiat 5 växlade låda så har då iallafall jag fått det klart för mig att det är inte effekten eller drivmomentet som knäcker 5 växeln utan det är "stänksmörjningen" som sätts ur spel när det blir för lite snurr på lådan under 70 km, jag har alltid sett till att undvika segdragning när farten närmar sig 70km, och det körsättet kommer jag fortsätta med, det jag fått ut av chippet är att motorn nu orkar hålla 90km i backarna utan att typ dö och det blir 4:an som gäller
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Racechip på fiaten

Har den senaste veckan stegat upp effekten på trimboxen och provkört, finns 4 steg, ikväll blir det högsta steget(4), sen får det bli en utvärdering vilket steg som fungerar bäst..=)
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Racechip på fiaten

Har nu kört på högsta steget på Racechip som är F4
finns som sagt 4 steg

steg 1 (B1) som boxen kom från tillverkaren, kännbar effektökning och på lägre varv/hastighet(80km) så knattrade motorn betänkligt och det var bra vrid och måttlig/bra effektökning på hela registret

steg2(D1) nu försvann knattret vid 80km och jag upplevde att vridet minskat något men något ökad effekt på hela registret.

steg3(E2) vridet på lägre varv påminner om steg 1 men inte lika mycke knatter
och nu blev det en typ av turboknuff vid 2400rpm, effekten har nu ökat speciellt 90km och över.

steg4(F4) Nu vaknade motorn till liv ordentligt, vid 80km är nu vridet imponerande och effekten är något sömnlös, dvs man märker inte av någon turboknuff vid 2400rpm längre, detta beror nog på att man med detta steg har fått mer effekt under dessa 2400rpm, bilen drar förvånadsvärt bra/hårt hela vägen och man rent av flinar i backarna när det till och med ökar när man trycker fullt,

Det knattrar rätt ordentligt när man trycker fullt, och det beror nog på att soppan nog sprutas in så att det blir förtändning, det ökar ju gasflödet(mer soppa sprutas in)
jag antar att det är detta steg 4 som boxen/bilen är bromsad/bänkad mot och det är därför allt verkar lira så bra?, dom övriga lägre stegen kanske är satta utifrån beräknad effekt?

Vad hände nu med bränsleförbrukningen?
min 318 höga vägg är definitivt ingen lättflyttad pjäs Eura Mobil 635ls
jag har kontrollerat bränsleförbrukningen på den genom åren och den har vid 90km tagit 1.23-1.25 ungefär.

Nu tankade jag på en specifik mack och åkte tillbaka till samma mack och försökte ställa mig exakt likadant vid samma pump, sedan toppfyllde jag tanken tills det skvalpade över i tankröret, gjorde samma procedur efter 10 mila resan
Nu hade den tagit 1.044..=))) och då har jag gasat typ full gas vid varje backe för att kunna observera skillnad mot dom övriga stegen, Sen kör jag ju med dubbade vinterdäck nu, så det borde gå att få även bättre siffror faktiskt..=)

Är riktigt nöjd med denna box även om den lurar givare eller vad den nu gör så minskar förbrukningen och bilen går riktigt bra, och det är ju det man är ute efter..=)

Med detta steg (F4) så skall jag nu ha 160Hk och 371Nm
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Racechip på fiaten

Det låter som om det är än bättre om man köper en box som halverar effekten då håller ju garanterat alla ingående komponenter, skämt å sido

eftersom många bilar har olika motorer till samma drivlinor så borde ju drivlinan vara konstruerad för att tåla den minimala blygsamma effektökning som man nu talar om, ta mercedes e-klass som exempel där har man samma automatlåda från minsta 200 diesel till 350 motorn

Sen att nån haft en växellåda som pajjat?, 2 bilar jag haft har fått nya lådor och ingen av dom var chippade, jag tror hällre på att dålig service är boven i många fall, hur många byter växellådsoljan på sina automater exempelvis


När det gäller fiat 5 växlade låda så har då iallafall jag fått det klart för mig att det är inte effekten eller drivmomentet som knäcker 5 växeln utan det är "stänksmörjningen" som sätts ur spel när det blir för lite snurr på lådan under 70 km, jag har alltid sett till att undvika segdragning när farten närmar sig 70km, och det körsättet kommer jag fortsätta med, det jag fått ut av chippet är att motorn nu orkar hålla 90km i backarna utan att typ dö och det blir 4:an som gäller

Visst, men om du höjer effekten och vridet snurra väl knappast kugghjulen snabbare utan tvärtom om du inte växlar ner.:confused:
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Racechip på fiaten

Nu förstår jag inte vad du menar?, som frågan är ställd så verkar det blivit någon form av missuppfattning av min text?
Allt snurrar ju likadant oavsett hur mycket effekt man har
man bör tydligen inte låta motorn segdra längre ner än till runt 70km av den anledningen att då snurrar dreven i lådan så lågt att det inte kastas tillräckligt med olja till 5:ans drevpaket, själv så växlar jag något tidigare än 70 faktiskt
och håller aldrig full gas på femman vid denna relativt låga hastighet.

full effekt/full gas tar jag bara ut vid kanske 85km och över, försöker köra så skonsamt som möjligt för att inte påfresta grejjerna i onödan.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Racechip på fiaten

Nu förstår jag inte vad du menar?, som frågan är ställd så verkar det blivit någon form av missuppfattning av min text?

OK, nog en aning fel formulerat, men vad jag menar är att man får knappast bättre "stänksmörjning" med högre effekt och vridmoment vid samma varvtal.
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Racechip på fiaten

OK, nog en aning fel formulerat, men vad jag menar är att man får knappast bättre "stänksmörjning" med högre effekt och vridmoment vid samma varvtal.

Nej stänksmörjningen är ju detsamma, och risken att fördärva lådan ökar ju i och med att man ökat effekten, så man måste ju köra med förstånd.=)

Men samtidigt så är jag inte direkt orolig, skulle 5:an haverera så är det ju inte nån hemmansaffär, jag kommer då göra bytet själv, ett par 1000 lappar..=)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Racechip på fiaten

Om motorer blir så mycket bättre - starkare, snabbare, snålare - varför "chippas" dom då inte av tillverkaren från början?

// Fredrik W
styrelektroniken
För att en fabriksmotor är alltid en kompromiss mellan kostnad och ekonomiska hänsynstagande. Fiat 120 hkr och 130 hkr är ren chippning i styrelektroniken. Även fabrikerna chippar. Kolla Volvo hur dom styr sina dieslar med olika hästkrafter men inte med boxar utan med datorn som alltid är svårare och det behövs deras egna programvara.
 
Toppen