• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fruktansvärt irriterande

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Fruktansvärt irriterande

Hmm... Tror faktiskt att TV-kanalerna har väldigt klart för sig vad folk vill titta på. Ett överlevnadskrav för de reklamfinansierade kanalerna.

Deras tablåer speglar nog precis vad en majoritet av oss svenskar vill se.

Lovar, du kan väcka vilken programdirektör som helst, mitt i natten och hen kan direkt ge dig tittarsiffrorna på förra veckans 10 populäraste program. Sina egna som sina konkurrenters program.

Vi skall inte heller underskatta att val av program även är en generationsfråga, ungdomen av idag ser ju inte alls på TV som vi äldre.

Men visst finns det reklaminslag som gör en fundersam. Kommer direkt på ett inslag från ELON som de just nu sänder. Man möter 2 larviga "stekare" som köper tvättmaskin med orden "pappa betalar" och man ser en rödbrusig kapitalist tränga sig fram mellan killarna med en sedelbunt. Måste erkänna att det inte alls infinner sig någon omedelbar känsla av vilja sticka över till ELON och köpa tvättmaskiner. ELON, hur tänkte ni när reklambyrån presenterade idén med "stekare" som nytt varumärke?

Tror att TV-tittandet kommer att med ny teknik förändras radikalt och göra det enkelt så att vi, var och en, skapar sin egen tablå, både vad gäller programinnehåll och tider.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fruktansvärt irriterande

Jag brukar använda time shift på TV-boxen. Då låter jag den spela in i en kvart eller mer, sedan börjar jag titta på programmet och spolar förbi reklamen.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fruktansvärt irriterande

Hej. Är inte heller förtjust i reklam på TV, men man måste förstå att t.e.x TV4 lever helt på intäckter från reklamen! Vore inte så bra om SVT tvingades dela med sig till TV4, de har det tufft nog ändå. Man kan ju också välja att inte titta på reklam kanaler. Mvh Ingemar

Om man kollar upp postkodslotteriet märker man att de stora pengarna går till arrangören, ägarna och till viss del "administrativ personal". Den minsta delen går till det som framhålls i marknadsföringen.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fruktansvärt irriterande

Den som håvar in dom stora pengarna är det holländska moderbolaget Novamedia som har licensen för programkonceptet.

Bennie
 

Solrosen44

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västerås
HBK-Nr
16619
Medlemskap
2026
Sv: Fruktansvärt irriterande

Tja, I-landsproblem de luxe! Utan reklam - ingen mångfald när det gäller TV-kanaler och TV-program.
Vad är egentligen problemet? Är väl bara att byta kanal när de visar en reklam du inte vill se?!

Jag ser sällan på SVT - inte särskilt många bra program trots att de är licensfinansierade och inte reklamfinansierade. Möjligtvis Kunskapskanalen ibland.
Håller mig främst till t ex National Geographic etc. Bra program som finansieras med reklam.

//Ika
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.567
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Fruktansvärt irriterande

Håller mig främst till t ex National Geographic etc. Bra program som finansieras med reklam.

//Ika

Ser TV via parabol och har valt det minsta programpaketet. Vill vi ha National Geographic får vi allt betala lite extra. Vet i och för sig inte var de pengarna hamnar.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Fruktansvärt irriterande

Idag så är mycket utstuderat och finurligt. Det är näst intill omöjligt att freda sig. Om ni har en t.ex. Samsung TV som är ansluten till internet via WiFi eller en kabel för att kunna surfa av olika anledning som kan vara trevligt. Då kan Samsung använda mikrofonen för att ta upp ljudet i rummet, för t.ex. veta vilken kanal man tittar på. Och det kan ju givetvis användas på många andra sätt.
 

Solrosen44

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västerås
HBK-Nr
16619
Medlemskap
2026
Sv: Fruktansvärt irriterande

Ser TV via parabol och har valt det minsta programpaketet. Vill vi ha National Geographic får vi allt betala lite extra. Vet i och för sig inte var de pengarna hamnar.

Vi har National Geographic i vårt grundutbud och betalar inget extra för det. Jag antar att naturprogrammen kan vara dyra att göra - och att det är mestadels reklamen som finansierar kanalen :). Är inte helt säker men tror att det funkar så.

//Ika
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Fruktansvärt irriterande

Jag kanske räknas som ungdom då, hmmpff...

Jag undviker all tablå-tv, förutom nyhetsmorgon på tv4.

Däremot tittar jag när JAG vill/kan, på serier, film, dokumentärer, m.m. på
HBO-Nordic.
ViaPlay.
och Netflix.
inte gratis, men noll reklam. :D
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Fruktansvärt irriterande

SVT:s kanaler inklusive Kunskapskanalen samt TV4 play premium.
Denna palett med kanaler ger reklamfri TV var man än befinner sig så länge man har internet
 
Toppen