• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GRÖNT KORT

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har flera undran angående grönt kort.... Varje år befinner jag mig utomlands med H-bilen vilket innebär att Folksam har skickat mitt gröna kort till min vistelseadress.... så lång så väl.... men i år verkar allt gå fel, de skickade ett till min mantaladress därifrån skickades det vidare till min vistelseadress (för tillfället Kreta) ...... efter flera månader och inget grönt kort, så beställde jag ett nytt via mail..... inget kom och det värsta av allt folksam inte ens svarade på mitt mail.... för ca 10 dagar sedan beställde jag ett nytt grönt kort på Folksams hemsida, och till min glädje så fanns där en ruta om jag ville har det gröna kortet sänt till en annan adress....så jag fyllde i en annan adress än min hemadress.... så långt allt ok.....
Men än en gång lyser det gröna kortet med sin frånvaro.... så i dag ringde jag Folksam från min mobil... jag pratade med Johan Johansson.... och undrade hur det går med mitt gröna kort som jag beställde via Folksams hemsida.... nä nä sa han vi skickar inte ett grönt kort utomlands.... men på eran hemsida står ju klart och tydligt att jag kan beställa ett grönt kort till annan adress.... Ja men inte utomlands säger Johan.... stopp nu, nu lägger du till något som inte står på er hemsida, där står bl.a annan adress säger jag.... och så ältar vi om och om information om även det gäller utlandet.... efter ca 10 min så vill han prata med en med högre befattning.... och väl tillbaka så säger han vad han tidigare sagt.... jag nu är jag ganska irriterad över att "vårt" försäkringbolag skapar nya regler för deras eget bästa... Jag undrar nu hur andrar H-bilsägare gör och hur åkerier gör för inte skall väl ett grönt kort sitta i en pärm på kontoret medan bilen är i Europa, ett grönt kort är ju till för att visa polisen om en olycka är framme, och nu kommer jag att göra såhär om en olycka skulle hända och om polisen kräver för fortsatt körning att jag visar upp det gröna kortet, och om Folksam nu vägrar skicka mig det gröna kort så kommer jag att kräva Folksam på alla extra kostnader som kan drabba mig om jag inte kan visa upp mitt gröna kort.... än en gång vill Johan prata med en med högre befattning.... nu har det gått ca 30min samtal med mobilen... än en gång så vägrar Folksam att skicka mig ett grönt kort till annan adress.... Vi gör aldrig detta sa Johan... då ber jag dig kontrollera tidigare år i min försäkring där kan du se att de senaste fem åren så har Folksam sänt mig ett grönt kort till utlandet.... Ok ok var skall jag skicka det gröna kort?....
Min försäkring upphör i juni månad och varje år i juni månad börjar en "strid" med Folksam om att sända ett grönt kort till min tillfälliga utomlands adress....
Så nu undrar jag hur ni andra gör när er gröna kort går ut under tiden ni befinner er utomlands..... sen vet jag att det gröna kortet inte behövs i hela eu men det är ju en annan diskussion....
Nä jag är ganska trött på att FOLKSAM behandlar kunder illa

Kram från Wovi & Bianco & Peter
 

Bilagor

  • Grönt kort folksam no1.jpg
    Grönt kort folksam no1.jpg
    110,9 KB · Visningar: 19
  • Folksam grönt kort no2.jpg
    Folksam grönt kort no2.jpg
    132,2 KB · Visningar: 14

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: GRÖNT KORT

Vi har en nära bekant som är i samma situation som vad Du är i och det är löst som så att kortet skickas hem till oss och sen skickar vi det med DHL till en av deras för tillfället vald servicepoint.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: GRÖNT KORT

Hej Eva&Hasse och tack för informationen.... nu är ju tyvärr verkligheten lite annorlunda, för i flera av de länder där du inte behöver ett grönt kort så frågar polisen fortfarande efter ditt gröna kort, då kan det vara bra att ha det med sig så man inte blir uppehållen timmar/dagar av en nitisk polis :twitcy: .....

Kram Wovi & Bianco & Peter


https://tff.se/sv/Utland/Resa-utomlands-med-egen-bil/

Här kan du se vilka länder som kräver "grönt kort".
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: GRÖNT KORT

Hej Bo och alla andra här på HB.... Tusen tack för att du undrar.... Jag et inte om där är så mycket just nu att skriva om.... litet rullar sakta på här nere på kreta så det blir inte många km under 1 år.... jag försöker också att aklimatisera mig gentemot mottsatta könet, så nu har jag varit i en relation med en grekisk kvinna sen april i år.... men som några säkert vet så är det inte alltid så lätt :twitcy:..... så jag har lite planer framöver att köra vidare, kanske det blir Turkiet.... eller så blir det Marocko..... hon vill att vi åker till Kina :swoon: så nu kanske ni förstår att det inte är så lätt.... det sägs att "han där uppe" ger oss/en inte mer än vad vi mäktar med för stunden.... men just nu tycker jag "han" har varit lite väl hård mot mig när han gav mig en grekisk kvinna..... För Wovi har det varit lättare hon är ju Grekisk och har fått många fina hund vänner här, så nu klagar grekerna på alla lösa hundar som springer på gatan när de skall besöka henne......men det är ju inte mitt problem så just nu bryr jag mig inte..... Fisket är sen också under all kritik även om jag tog 3 fiskar häromdagen..... En annan dag var jag i Aten för att skaffa ett nytt pass, då det gamla går ut nu den 14:de det blev inte billigt totalt med allt så gick det på över 350.-€ varav Ambassaden skulle ha 158.-€ och resten blev för att transportera mig.... en nödvändig lunch blev det också en omelett en kopp the och ett glas juice för totalt 16.-€, men fy fan säger jag att leva i "detta" liv inte konstigt att vi blir sjuka.... nä nu skall jag äta sen blir det en siesta....
Kram Wovi & Bianco & Peter

Trevligt att höra från Dig, har Du inga vardagshistorier till dina läsare.
Bo
 

Bilagor

  • P1040525.JPG
    P1040525.JPG
    433,5 KB · Visningar: 10
  • P1040526.JPG
    P1040526.JPG
    474,2 KB · Visningar: 10
Senast ändrad:
F

F.d. 55736

Guest
Sv: GRÖNT KORT

Hej Grönt kort vad tråkigt att du tydligen fått en kundtjänstpersonal som ej var så trevlig att prata med. Men jag tycker inte att man kan döma ut hela Folksam för detta. Jag har mycket positiva erfarenheter speciellt av utlandsavdelningen. De sköter kundkontakten på ett utmärkt sätt och skall ha eloge för detta
AKESAN
:):)
 
Toppen