• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rekommendation - Bodelsbatterier?!

F

F.d. 2128

Guest
Bodelsbatterierna i husbilen är helt slut, så det är bara att ge sig ut på jakt efter nya... Jag har 2 st Varta (90 A (20h) L170xB350) som står bredvid varandra på en plåt.

Jag har tittat runt lite och hittar billigaste batterierna på Biltema och dyrast är väl KAMA Fritid. Vad har ni för erfarenheter och vad rekommenderar ni? Märke? Kapacitet? Återförsäljare? Köpa från Tyskland? Alla synpunkter mottages tacksamt!

/Henrik
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Rekommendation - Bodelsbatterier?!

Kolla Batteripoolens egna märke Nord Power.

Svenska Batteripoolen AB

Köpte sådana till ett riktigt bra pris och av döma av de tester jag tagit del av spöar de Biltemas batterier med hästlängder.

Av de råd jag fick skulle man även titta på hur mycket bly det faktiskt är i batteriet (jag har vanliga öppna syrabatterier). Det är mycket där livslängd och prestanda sitter.

Men smaken är som baken =)
 
F

F.d. 4018

Guest
Sv: Rekommendation - Bodelsbatterier?!

Skulle välja Biltema. Dom har billiga, underhållsfria batterier med två eller tre års garanti (minns inte exakt).

Janne
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Rekommendation - Bodelsbatterier?!

Biltema! Vi klarar inte av att ge våra batterier de bästa förutsättningarna. Därför förkortar vi ofta livslängden på dem hur vi än försöker. Jag brukar ha mina Biltema batterier 3 - 4 år. De kostar ungefär hälften av de "riktigt bra". De "riktigt bra" håller oftast inte längre för den genomsnittlige husbilisten!
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Rekommendation - Bodelsbatterier?!

Hej Henrik.
Jag hade också samma problem i höstas.Mina 2 st100Ah Varta batterier var i princip slut.Jag hittade batterier med rejäl kapacitet från Startbatterier | gelbatterier | marinbatterier | båtbatterier | truckbatterier - Batteriexpressen AB - Batterier och laddare på nätet!. på blocket
Visst var de dyrare,jag tror jag betalade strax under 5000kr för 2x 150Ah
Jag mätte noga och fick plats med 150Ah maringelbatterier.Det enda som behövdes var att såga av plåttrågets kant på ena sidan och flytta electroblocket lite bakåt.
De ger en betydligt bättre kapacitet än tidigare.
//Lars
:yes:
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Rekommendation - Bodelsbatterier?!

Kör ett ca 100Ah BTema batteri som startbatteri i en Volvo valp, funakde jättebra i drygt ett år, sedan helt plötsligt "tappade det klippet" dvs de driver på med lägre spänning och segar på ganska länge men ingen ordentlig fart.

Har mätt och alla celler verkar vara med.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Rekommendation - Bodelsbatterier?!

Den siste høres ut som et tilfelle av sulfatering. Tappes batteriet helt ned og det tar en dag eller to før det lades opp igjen så kan dette skje fort.
Ikke unormalt at totalkapasitet faller fra 100% til 30% i løpet av en dag.
 
F

F.d. 53011

Guest
Sv: Rekommendation - Bodelsbatterier?!

Jag skulle fundera på Tudor Marin 80 Ah från Hjertmans (båttillbehörsfirma med butiker på ett antal platser) för 890:-/st. Har använt sådana i ett antal år i båtar , husbilar och sommarstuga med solcellsel och har väldigt bra erfarenhet av dessa. Jag instämmer helt med kommentaren ovan att de "dyra" batterierna har som regel inte bättre livslängd (läser man olika trådar här i ämnet kan man få uppfattningen att det är tvärtom om man pratar om gelbatterier) och väger man sen in priset tycker jag inte det är självklart med de "dyra". Bästa alt. till dessa är i mitt tycke batterier från preVent i Tyskland (AGM-batterier , alltså med glasfiberplattor som binder syran) som nämns här ovan , jag har köpt solcell därifrån och de verkar ha bra grejor och vara seriösa.

/Bengt
 
F

F.d. 3426

Guest
Sv: Rekommendation - Bodelsbatterier?!

Använder ingen truckbatterier? Dom är tillverkade för att hålla för ordentliga och upprepade urladdningar. Har man bara utrymme för dom (det måste ju vara två eftersom dom är på 6V och så är dom rätt höga också) har nog här ett välfungerande alternativ.
 
F

F.d. 2128

Guest
Sv: Rekommendation - Bodelsbatterier?!

Tack för alla snabba svar!

Som vanligt möts jag av idel hjälpsamma HBK:are, så nu har jag flera intressanta spår att följa upp!

/Henrik
 
R

Roffe T

Guest
Sv: Rekommendation - Bodelsbatterier?!

Hej Dreams.
Efter att undersökt på dom flesta håll ang.Bodelsbatterier
samt frågat experter på området. Har jag kommit fram till
följande.Två stycken Tudor Endurance 135AH.Dom är helt
nya, angående livslängd och kapicatitet, och enl.alla jag pratat
med.Jag har parallelkopplat två stycken sådana,samt beställt
en stycken självsökande solcell på 100amp.som skall återge
sju gånger så mycket som en solpanel som ligger fast på taket.
Hoppas på en bekymmerfri sommar och likaså i Spanien till vintern.
m.v.h. Roffe T.:spinny:
 
F

F.d. 2128

Guest
Sv: Rekommendation - Bodelsbatterier?!

Nu har mitt batteribekymmer löst sig.

Härom veckan fricampade vi för första gången sedan vi köpte husbilen (Bürstner 747-2 -03) i september av ML Husbilar i Umeå. Batterierna tog slut efter bara ett par timmar och vi vaknade mitt i natten av att det var svinkallt i husbilen. Jag skickade ett mail till Mats (ML-Hubilar) om detta och frågade om han kunde göra ett bra pris på nya bodelsbatterier. Igår hämtade jag ut 2 st nya Global 110Ah batterier från Mekonomen i Västerås på Mats bekostnad. Mats har även tidigare gjort allt för att vi ska vara nöjda med köpet (ny kofångare, ny klädsel på stolar mm) och jag kan verkligen rekommendera ML-Husbilar till andra spekulanter.

/Henrik
 
F

F.d. 29586

Guest
Sv: Rekommendation - Bodelsbatterier?!

Hej Henrik.
Jag hade också samma problem i höstas.Mina 2 st100Ah Varta batterier var i princip slut.Jag hittade batterier med rejäl kapacitet från Startbatterier | gelbatterier | marinbatterier | båtbatterier | truckbatterier - Batteriexpressen AB - Batterier och laddare på nätet!. på blocket
Visst var de dyrare,jag tror jag betalade strax under 5000kr för 2x 150Ah
Jag mätte noga och fick plats med 150Ah maringelbatterier.Det enda som behövdes var att såga av plåttrågets kant på ena sidan och flytta electroblocket lite bakåt.
De ger en betydligt bättre kapacitet än tidigare.
//Lars
:yes:

välkommen åter om du får problem
 
F

F.d. 29586

Guest
Sv: Rekommendation - Bodelsbatterier?!

Jag skulle fundera på Tudor Marin 80 Ah från Hjertmans (båttillbehörsfirma med butiker på ett antal platser) för 890:-/st. Har använt sådana i ett antal år i båtar , husbilar och sommarstuga med solcellsel och har väldigt bra erfarenhet av dessa. Jag instämmer helt med kommentaren ovan att de "dyra" batterierna har som regel inte bättre livslängd (läser man olika trådar här i ämnet kan man få uppfattningen att det är tvärtom om man pratar om gelbatterier) och väger man sen in priset tycker jag inte det är självklart med de "dyra". Bästa alt. till dessa är i mitt tycke batterier från preVent i Tyskland (AGM-batterier , alltså med glasfiberplattor som binder syran) som nämns här ovan , jag har köpt solcell därifrån och de verkar ha bra grejor och vara seriösa.

/Bengt

ex har du en tank på 10 liter kommer du 10 mil har du en tank på 100 liter kommer du hundra mil samma sak med batterier större batterier klarar mer agm och gel klarar att laddas ur till 11.6 v 300-600 gånger ett rörbatteri klarar att laddas ur 1300 gånger ner till 11.6v lite dyrare lite större men det bästa man kan ha idag om man räknar till vikt och storlek 230 ah
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2024
Sv: Rekommendation - Bodelsbatterier?!

ex har du en tank på 10 liter kommer du 10 mil har du en tank på 100 liter kommer du hundra mil samma sak med batterier större batterier klarar mer agm och gel klarar att laddas ur till 11.6 v 300-600 gånger ett rörbatteri klarar att laddas ur 1300 gånger ner till 11.6v lite dyrare lite större men det bästa man kan ha idag om man räknar till vikt och storlek 230 ah

Kan du lägga in en länk till dessa batterier?
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Rekommendation - Bodelsbatterier?!

Ska man inte sträva efter att ha batterikapacitet så att batterierna klarar ett dygn med råge ungefär, har man då solceller med rätt kapacitet så kan man ju fricampa i evigheter, behöver gemene man mer än 2x100ah?, normalförbrukningen är väl ungefär 50ah dygnet om man ser på tv har värme och lite lampor på

själv så har jag en extra kompressorfrys på 50l för att frysa in fisk, den går dygnet runt och jag hamnar runt 100ah dygnet och då snålar jag inte med belysning och tv står på som bakgrundsällskap hela kvällarna

så varför fläskar folk på med extremt dyr överkapacitet, en del har ju 500ah, ofattbart i mina öron?,varför?
 
Senast ändrad:
Toppen