• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vilka bodelsbatterier har ni?

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: vilka bodelsbatterier har ni?

- Efoy är både dyr och svår att hitta bränsle till, liksom andra liknande kemiska lösningar. Det bästa med EFOY är buller-frånvaro!
- GASOL GENERATOR ECOENERGY kräver gasol och "bullrar" vid 7 m 51 dBA, väger 19 kg och kostar ca 30 000:-
- Honda, Kipor och liknade 2000W, lättillgänglig bensin, bullrar 53-60 dB vid 7 m (trist för omgivning), väger 21 kg och kostar från 4 000 - 12 000:- som billigast.

Nu kommer frågan: hur ofta behöver man el-tillskott och hur mycket är man beredd att betala för?

Trots att vi har gott om solcellskraft, vi köpte ändå inför vinterns gråa period, en Honda 20i pga det låga kampanjpriset, kunde helt enkelt inte motstå frestelsen. Förhoppningen är att aldrig behöva använda elverket, men det känns tryggt att det finns.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: vilka bodelsbatterier har ni?

Montreal, du har helt rätt men 10i kostade mer än 20i, vägde mer än hälften (16 kg) och levererade "bara" 900W.
20i har 2 x 230 V uttag som kan vara till nytta även för en nödställd granne. Jag fick faktiskt låna el från vår Skotske vän som hade 2x230V på sin Kipor i ett fuktigt moln på Nordkap.
...eller tänk att kunna polera bilen med 2 polermaskiner, Marianne på den ena sida och jag på den andra :swoon: (undrar hur den polering skulle se ut efteråt, haha)
vaxa-bil.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: vilka bodelsbatterier har ni?

Nu kommer det roliga. Jag lovade Marianne att gå ner 15 kg (hon bidrar med 5) vilket kommer att jämna ut dagens differens, mycket riktigt, i vår lilla bil. Nu gäller det att nyttja vinterperioden för promenader istället för Franska baguetter med feta brie-ostar (öl & vin ska vi inte ens tala om)... Med lite tur och mycket återhållsamhet kommer det att fungera : )
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: vilka bodelsbatterier har ni?

Våra DETA 3x85Ah originalmonterade GEL-batterier höll ut i över 11år :)

Bytte ut dem i våras mot 3x95Ah AGM Biltema.

Märkte en avsevärd viktskillnad på dessa vid bytet,
verkar vara betydligt mindre bly i Biltema's AGM,
får se hur länge de orkar leverera ordentligt med kräm :rolleyes:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: vilka bodelsbatterier har ni?

3st 160 ah + 3st 150 ah agm
batterier + solceller på 250 w aldrig några problem med ström vi behöver aldrig stå på el.

Ujujuj

Vad har du för 230V-laddare till detta "energiberg" ?

Jag kan ladda med 33A när jag har 230V, eller kör, och upplever att det tar lång tid att fylla upp mina 3x95Ah agm :(
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: vilka bodelsbatterier har ni?

Hur bra tycker ni solpanelerna laddar i slutet av oktober, jag har 200w på taket och denna tid på året så ger dom noll/nada/njet/zero till batteribanken, oavsett hur stor batteribank ni har så måste det på något sätt laddas upp... annars tar det slut.
Så då solpanelerna inte ger något återstår Elverk/E-foy/230v landström/vindkraftverk...
Eller lyser solen starkare , står högre, ger väsentligt fler soltimmar i Söderhamn än i Göteborg? :D
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.920
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: vilka bodelsbatterier har ni?

Hur bra tycker ni solpanelerna laddar i slutet av oktober, jag har 200w på taket och denna tid på året så ger dom noll/nada/njet/zero till batteribanken, oavsett hur stor batteribank ni har så måste det på något sätt laddas upp... annars tar det slut.
Så då solpanelerna inte ger något återstår Elverk/E-foy/230v landström/vindkraftverk...
Eller lyser solen starkare , står högre, ger väsentligt fler soltimmar i Söderhamn än i Göteborg? :D

:wub:Då bör man kanske skaffa en kompass , och köra åt det hållet där det står S:yes:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: vilka bodelsbatterier har ni?

Hur bra tycker ni solpanelerna laddar i slutet av oktober, jag har 200w på taket och denna tid på året så ger dom noll/nada/njet/zero till batteribanken, oavsett hur stor batteribank ni har så måste det på något sätt laddas upp... annars tar det slut.
Så då solpanelerna inte ger något återstår Elverk/E-foy/230v landström/vindkraftverk...
Eller lyser solen starkare , står högre, ger väsentligt fler soltimmar i Söderhamn än i Göteborg? :D

Det är just det här som är så intressant när nejsägarna till elverk talar. Det finns inte något alternativ innom rimligt pris för att lösa energibehovet under den mörka tiden på året.
Körde själv 4 timmar igår.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: vilka bodelsbatterier har ni?

Håkan, det enda raka är att ge sig iväg söderut. Ingen kan ha så många batterier & laddnigs-tiraljer i den kalla och mörka Norden. Antingen får man sol så det räcker med en vinklad panel, annars är det stolpe som gäller (10A ca 3€/dygn). Förra vintern var det rätt soligt söderut (vi har bra solcells-backup) men vi valde ändå elstolpe eftersom jag ville tillaga fisk i alla former (bl.a. på induktionshäll) eftersom detta inte går att göra inne i husbilen. Inte i vår lilla bil utan fläkt i alla fall. Jag höll på att fritera bläckfiskringar i husbilen och åkte nästan på skilsmässa!

Allt handlar om balansgång mellan tillgång och efterfrågan. Förr i tiden hade man inte så höga krav, det räckte med ett bly-batteri, stearinljus, spritkök och mycket kärlek. Idag ska det vara minst 200-300Ah batterier, parabolantenn och- eller internet som ger bl.a. senaste nytt hemifrån trotts att man valt att inte vara hemma... ...och ALLA mejl dessutom, tänk om man skulle missa något, ha...!

bläckfisk.JPG
Källa: internet
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: vilka bodelsbatterier har ni?

:wub:Då bör man kanske skaffa en kompass , och köra åt det hållet där det står S:yes:

Det var ju det vi gjorde när vi flyttade ner från Härnösand (körde mot syd), inget jag ångrar men då vi måste arbeta ca 25år till innan vi kan ta pension och eftersom vi vill leva här & nu...vi använder vår bil hela året så vi får helt enkelt anpassa oss till den verklighet som råder...och den kräver ett tillskott av el ibland.

Bild från i torsdags... på sommaren är här proppfullt med husbilar och ett elverk skulle reta gallfeber på alla (vart är ni nu?) ... men på sommaren så fungerar det med solpaneler... Oktober, November, December, Januari, Februari, Mars dvs 6 månader om året så ger dom i bästa fall tillräckligt för att ladda en mobiltelefon...

(Mjölkekilen, Marstrand)
 

Bilagor

  • 20161020_163911.jpg
    20161020_163911.jpg
    136,5 KB · Visningar: 10

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: vilka bodelsbatterier har ni?

Håkan, det enda raka är att ge sig iväg söderut. Ingen kan ha så många batterier & laddnigs-tiraljer i den kalla och mörka Norden. Antingen får man sol så det räcker med en vinklad panel, annars är det stolpe som gäller (10A ca 3€/dygn). Förra vintern var det rätt soligt söderut (vi har bra solcells-backup) men vi valde ändå elstolpe eftersom jag ville tillaga fisk i alla former (bl.a. på induktionshäll) eftersom detta inte går att göra inne i husbilen. Inte i vår lilla bil utan fläkt i alla fall. Jag höll på att fritera bläckfiskringar i husbilen och åkte nästan på skilsmässa!

Allt handlar om balansgång mellan tillgång och efterfrågan. Förr i tiden hade man inte så höga krav, det räckte med ett bly-batteri, stearinljus, spritkök och mycket kärlek. Idag ska det vara minst 200-300Ah batterier, parabolantenn och- eller internet som ger bl.a. senaste nytt hemifrån trotts att man valt att inte vara hemma... ...och ALLA mejl dessutom, tänk om man skulle missa något, ha...!

Visa bilaga 117899
Källa: internet

Toppen då kan vi köra våra elverk under den mörka årstiden vi som harcett arbete att sköta;)

Calamarin ser riktigt god ut:)
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: vilka bodelsbatterier har ni?

Citat......."vi behöver aldrig stå på el."

Vad drivs era 2x25ah laddare av?:yes:.
:D


Joooo. Just det jag beställde ett Kipor ig2000, 4,4KKr inkl frakt, det ligger hos postnord sedan några dagar och väntar på mig, det företaget (postnord) har ännu en gång bevisat att dom är SKIT!
Man har försökt "leverera paketet" kl 14,24... då jag vet att det var 2 personer hemma vid tidpunkten.... och ringklockan har jag kollat att den fungerar... Det va bättre förr...
Nåväl...

Konverterings-kit till lpg/gasol har ännu inte beställts, sitter ni och håller på ett kit att sälja eller en länk till någon bra säljare så lyssnar jag, annars blir det som vanligt att fråga ebay/google efter bästa pris/säljare.
Enligt tidigare trådar så kan man gissa sig till att ljudnivån blir något lägre vid gasoldrift så bortsett från fördelen med att slippa ytterligare ett bränsle så är ju det en anledning att konvertera det.

Någon som lyckats bra med ljuddämpare för att ytterligare få ner ljudnivån?
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: vilka bodelsbatterier har ni?

Kolla på en ljuddämpare till en eberspächer den är ca 80cm lång svart och kan med reduceringar sättas på avgasröret. Hade en sådan som enda dämpare på mitt Elux Tec29 och det som hördes utanför bilen var fläkten till elverket och inte avgasljud.
 
Toppen