• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Så här går det till på Tjörn...! Sveriges husbilsovänligaste kommun?

F

F.d. 29775

Guest
Sv: Så här går det till på Tjörn...! Sveriges husbilsovänligaste kommun?

Det är ju fullständigt katastrofalt om regulering av husbilar eller camping
skal bestämmas av kommunfolk som inte har den blekaste aning om
vad det rör sig om:mad:
Verkar bli helt fel på Tjörn om det går igenom:swoon:
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Så här går det till på Tjörn...! Sveriges husbilsovänligaste kommun?

Om inte kommunfolket ska bestämma, vem ska då bestämma?? Kommunen äger frågan när det sker inom kommungränsen och de som slutligen bestämmer i kommunen är kommunfullmäktige.
Det är väl oss det är fel på som inte ger våra kommunpolitikerna kunskap och möjlighet att fatta rätt beslut.:wideeyed:
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Så här går det till på Tjörn...! Sveriges husbilsovänligaste kommun?

Trist att som Tjörnbo se hur politiker får allt om bakfoten och inte tar reda på vad man kan göra och inte.
Tjörn är ju en inte så stor och ganska typisk sommarkommun. Befolkningen ökar stort under sommaren och trycket blir ibland ganska stort på vissa orter.
På västra Tjörn har vi Skärhamn, Bleket, Klädesholmen och Rönnäng vilka alla är gamla trånga orter med få parkeringsmöjligheter. Det finns idag en större ställplats i Skärhamns utkant och en mindre i småbåtshamnen i Rönnäng.
Det finns också parkering vid kommunhus och apoteket i Skärhamn. Dessa platser ligger centralt och är avgiftsfria men avsedda för besök till den service som finns i dess anslutning.
Det som hänt denna sommar är att det uppstått spontana ställplatser dessa centrala parkeringar och de som försökt utnyttja servicen har fått åka någon annan stanns. Samtidigt har ställplatsen tidvis haft dålig beläggning då den ju inte är gratis.
Det vi nu ser är nog en reaktion på det stök och ökade tryck vi sett i sommar.
Gissar att vi kommer att få se samma utveckling som bla setts i Varberg där förbud mot nattparkering införts vilket också ger ordentliga böter om man inte bryr sig.
Tror inte vi kan förvänta oss att kunna använda kommunhusets gästparkering som ställplats utan att få en negativ reaktion.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Så här går det till på Tjörn...! Sveriges husbilsovänligaste kommun?

Vilken ställplats är det du syftar på?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Så här går det till på Tjörn...! Sveriges husbilsovänligaste kommun?

Hav och Logi tror jag den heter i Skärhamn. De har ett antal ställplatser samt camping och stugor litet längre in på området. Har varit vinteröppen men nu talas om att stänga pga dålig belägning.
https://www.google.com/maps/@57.970...qw_gyi8CF7fQJRerHryQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=se



Där det uppstod spontanställplats var vid kommunhusets parkering samt utanför apoteket

https://www.google.com/maps/@57.985...kh_yCnfypPPpNCrCW8rQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=se

https://www.google.com/maps/@57.985...OKzXPP_n_y7iIx1lLcIA!2e0!7i13312!8i6656?hl=se
 
Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Så här går det till på Tjörn...! Sveriges husbilsovänligaste kommun?

Bestliner, ett tips i all välmening är (tipset gäller nog till alla). Gå på fullmäktiges sammanträde och gör din röst hörd. Det går även att gå på kommunstyrelsens sammanträde men de är oftast på dagtid och lite mer virriga.
Jag lovar dig att det är roligare än det låter. Skriv ett medborgarförslag och var med när det behandlas och lyckas du beveka politikerna så kommer det att kännas GÖTT, jag lovar.
 
F

F.d. 55695

Guest
Sv: Så här går det till på Tjörn...! Sveriges husbilsovänligaste kommun?

Som fritidspolitiker sedan något år på såväl kommunal och regional nivå blir känner jag mig nödgad att påpeka att det är en tjänsteman, kommunjurist, om jag förstått saken rätt som berett ett ärende för kommunstyrelsen och i slutändan kommunfullmäktige att ta ställning till. Förslaget väcker självklart förstämning och ilska hos många husbilsåkare och borde även göra en och annan näringsidkare lätt fundersam över varför man från kommunens sida inte vill underlätta för husbilsturister.

Visserligen noterade jag smileyn men att peka ut en hel kår av hårt arbetande och ofta dåligt arvoderade fritidspolitiker som ohederliga betraktar jag som ett utslag av okunnighet och oförståelse för vårt demokratiska system. Det är med politiker som med alla andra befattningshavare; det finns exemplar av alla sorter. Jag rekommenderar varmt ett samtal med berörda politiker i frågan, påfallande ofta går det faktiskt att påverka om argumenten är sakliga och fördelarna med den förda talan är uppenbara.

Jag tror det blir svårt för en kommun att försöka sig på att införa ett förbud om övernattning i fordon på annan plats än campingplats. Hur ska överträdelser kontrolleras? Kommer vi att se nattliga kontroller av parkerade fritidsfordon med värmekamera? I så fall tror jag att det blir svårt att få tillstånd för detta enligt kameraövervakningslagen. Andra relevanta frågor är de vanliga: hur definieras camping, övernattning och parkering?

All skriven kontakt med kommunala tjänstemän, kommunalråden och kommunfullmäktiges ordförande ska diarieföras. På denna länken finns information om hur du får kontakt med politikerna i Tjörns kommun: Kontakta din politiker - Tjörns kommun. Skriv ett kortfattat, hövligt och informativt mail till så många Tjörnpolitiker du finner lämpligt, ju fler desto större genomslagskraft. Berätta om vilka fördelar du ser för kommunen och dess invånare och förklara svårigheten i att tvina in alla fritidsfordon på just campingplatser. Informera om hur ställ- och övenattningsplatser bidrar till att främja turismen, det lokala näringslivet och föreningslivet i de fall hamn-, hembygds-, idrottsförningar eller liknande tillåts arrangera ställplatser. Berätta att vi gärna betalar en mindre summa för att parkera och sova. Utnyttja din demokratiska rättighet.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Så här går det till på Tjörn...! Sveriges husbilsovänligaste kommun?

Som fritidspolitiker sedan något år på såväl kommunal och regional nivå blir känner jag mig nödgad att påpeka att det är en tjänsteman, kommunjurist, om jag förstått saken rätt som berett ett ärende för kommunstyrelsen och i slutändan kommunfullmäktige att ta ställning till. Förslaget väcker självklart förstämning och ilska hos många husbilsåkare och borde även göra en och annan näringsidkare lätt fundersam över varför man från kommunens sida inte vill underlätta för husbilsturister.

Visserligen noterade jag smileyn men att peka ut en hel kår av hårt arbetande och ofta dåligt arvoderade fritidspolitiker som ohederliga betraktar jag som ett utslag av okunnighet och oförståelse för vårt demokratiska system. Det är med politiker som med alla andra befattningshavare; det finns exemplar av alla sorter. Jag rekommenderar varmt ett samtal med berörda politiker i frågan, påfallande ofta går det faktiskt att påverka om argumenten är sakliga och fördelarna med den förda talan är uppenbara.

Jag tror det blir svårt för en kommun att försöka sig på att införa ett förbud om övernattning i fordon på annan plats än campingplats. Hur ska överträdelser kontrolleras? Kommer vi att se nattliga kontroller av parkerade fritidsfordon med värmekamera? I så fall tror jag att det blir svårt att få tillstånd för detta enligt kameraövervakningslagen. Andra relevanta frågor är de vanliga: hur definieras camping, övernattning och parkering?

All skriven kontakt med kommunala tjänstemän, kommunalråden och kommunfullmäktiges ordförande ska diarieföras. På denna länken finns information om hur du får kontakt med politikerna i Tjörns kommun: Kontakta din politiker - Tjörns kommun. Skriv ett kortfattat, hövligt och informativt mail till så många Tjörnpolitiker du finner lämpligt, ju fler desto större genomslagskraft. Berätta om vilka fördelar du ser för kommunen och dess invånare och förklara svårigheten i att tvina in alla fritidsfordon på just campingplatser. Informera om hur ställ- och övenattningsplatser bidrar till att främja turismen, det lokala näringslivet och föreningslivet i de fall hamn-, hembygds-, idrottsförningar eller liknande tillåts arrangera ställplatser. Berätta att vi gärna betalar en mindre summa för att parkera och sova. Utnyttja din demokratiska rättighet.

Att förhindra övernattning på kommunens parkeringar är mycket enkelt. Man gör som man gjort i Varberg och inför parkeringsbegränsning till 6 timmar och parkeringsförbud mellan 02 och 06 alla nätter. Kan göras i den lokala ordningsstadgan och sedan ger man ett vaktbolag jakträtten.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Så här går det till på Tjörn...! Sveriges husbilsovänligaste kommun?

Hav och Logi tror jag den heter i Skärhamn. De har ett antal ställplatser samt camping och stugor litet längre in på området. Har varit vinteröppen men nu talas om att stänga pga dålig belägning.
https://www.google.com/maps/@57.970...qw_gyi8CF7fQJRerHryQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=se



Där det uppstod spontanställplats var vid kommunhusets parkering samt utanför apoteket

https://www.google.com/maps/@57.985...kh_yCnfypPPpNCrCW8rQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=se

https://www.google.com/maps/@57.985...OKzXPP_n_y7iIx1lLcIA!2e0!7i13312!8i6656?hl=se

Platserna på Hav och Logi ligger ju inte särskilt kul, en bit ut från samhället och i övrigt ganska tråkigt med hög avgift. Där finns nog ett behov av prisanpassning, undra om dom vet?
Men hade det inte tillkommit en ställplats vid hamnen också?
 
F

F.d. 55695

Guest
Sv: Så här går det till på Tjörn...! Sveriges husbilsovänligaste kommun?

Att förhindra övernattning på kommunens parkeringar är mycket enkelt. Man gör som man gjort i Varberg och inför parkeringsbegränsning till 6 timmar och parkeringsförbud mellan 02 och 06 alla nätter. Kan göras i den lokala ordningsstadgan och sedan ger man ett vaktbolag jakträtten.

Det innebär alltså att man förbjuder all slags parkering, oavsett fordonsslag, nattetid? Verkar oerhört kontraproduktivt och medborgarfientligt.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Så här går det till på Tjörn...! Sveriges husbilsovänligaste kommun?

I småbåtshamnen/Gästhamnen i Rönnäng bakom Q8 tappen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Så här går det till på Tjörn...! Sveriges husbilsovänligaste kommun?

Det är väl bara för PBII?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Så här går det till på Tjörn...! Sveriges husbilsovänligaste kommun?

Det innebär alltså att man förbjuder all slags parkering, oavsett fordonsslag, nattetid? Verkar oerhört kontraproduktivt och medborgarfientligt.

Så funkar det på Getterön i Varberg. De boende har oftast privata parkeringar.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Så här går det till på Tjörn...! Sveriges husbilsovänligaste kommun?

Platserna på Hav och Logi ligger ju inte särskilt kul, en bit ut från samhället och i övrigt ganska tråkigt med hög avgift. Där finns nog ett behov av prisanpassning, undra om dom vet?
Men hade det inte tillkommit en ställplats vid hamnen också?

Dom har troligen fattat att man inte kan ta vad som helst för en plats. Det är oftast gott om lediga platser där. Ganska bra gång och cykelväg in till centrum och ca 3km till torget. Stänger man andra val blir det nog fullt nästa år.
Rönnäng har bara 4 platser och på Mossholmen bygger man hus för fullt så där försvinner ett antal platser som var fina tyvärr. Blir nog svårt att hitta något centralt inne i skärhamn då kommunen letar byggbar mark med ljus och lykta.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Så här går det till på Tjörn...! Sveriges husbilsovänligaste kommun?


Om det är vid gästhamnen blir det nog bara tre bilar för där är det ganska trångt. Kan man få bort alla båttrailers som sommartid står där borde det gå att få till flera platser. Service borde gå att dela med gästhamnen. Lär nog dock inte bli gratis för gästhamnen tar marknadspris.
 
Toppen