• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montage av solcell /erfarenhet?

Lantvallen

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Umeå
HBK-Nr
14396
Medlemskap
2023
Har en Burstner nexxo T720 2015
Funderar på att montera solcell (tunnfilm) som jag tänker limma på taket. Är det någon som har erfarenhet av takgenomföringen för kabeln? Är det något särskilt man skall tänka på?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Montage av solcell /erfarenhet?

Hejsan, ja det finns rätt många varianter på takgenomföringar.
Den här sorten limmas på taket med Sika eller liknande och funkar jättebra.
Finns för en eller två kabelgenomföringar. Finns på solcellsfirmor och även hos campinghandlare.
Två kabelingångar kan vara lämpligt om det finns förmonterade dubbla kablar på solcellen, eller om man kanske vill ha ett extra hål för ev. senare behov.

ladda nedmb.jpg
ladda nedi0j.jpg
ladda nedg.jpg

Det kan vara lämpligast att dra så lite synlig kabel som möjligt uppe på taket, och i stället använda garderober och överskåp inne i bilen för att hamna på rätt ställe.
Sedan blir det för det mesta bäst om man kopplar in solcellsregulatorn i elektroblocket, så solcellsladdningen kommer med i panelens beräkning av in och utgående ström ur batteribanken.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Montage av solcell /erfarenhet?

Jag har monterat två tunna hundrawattare genom att limma dem på kanalplast. På så sätt fick jag till en luftning under dem samtidigt som vikten blev låg.

Kabelgenomföringen löste jag med en sådan här:

Kopplingsbox-2.jpg

Den är lätt att montera, lätt att komplettera med fler kabelförskruvningar om behov skulle uppstå och inte särskilt dyr. Kan exempelvis köpas här: MULTIPLE ENTRY ROOF GLAND CABLE SOLAR SATELLITE AERIAL AIRCON MOTORHOME CARAVAN | eBay

Hela mitt montage med solceller 2 x 100W, kablar och takgenomföring kom att väga mindre än hälften jämfört med motsvarande hårda paneler.
 

Boalor

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
11553
Medlemskap
2024
Sv: Montage av solcell /erfarenhet?

Hej!
Limmade du även fast kanalplasten på taket?
Har du någon bild på montaget?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Montage av solcell /erfarenhet?

Jag limmade kanalplasten på taket, lät limmer härda och limmade sedan solcellen på detta. Har ingen bild men det ser ut som en solcell limmad på kanalplast som i sin tur är limmad på taket.

Eftersom kanalplasten tycks vara känslig för UV-strålning och endast skyddad mot sådan på en yta så spraymålade jag ett par centimeter längs kanten samt själva kanten med vit färg. Resten är täckt av solcellerna. Jag använde den tunnaste kanalplasten som jag köpte från Willab Garden. De har ganska bra mått som gav näst intill obefintligt spill.
 
Toppen