• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Orange Surf i Frankrike

F

F.d. 30064

Guest
Hej

Har igår varit in på en affär som säljer Orange.fr sim och surfkort kontant här i Saint-Jean-de-luz räcker med svenskt körkort som ID, de hjälper gärna till att få igång det, kallas; votre pochette Prêt-à-surfer 4G , EUR14.90 för en månad. OBS detta är bara ett surfkort, att använda i plattan eller olåst router. Går att fylla på via hemsida eller på olika affärer.

/Sylvia
 

Bilagor

  • DSC_0022.JPG
    DSC_0022.JPG
    2,8 MB · Visningar: 3
  • DSC_0026.JPG
    DSC_0026.JPG
    3,3 MB · Visningar: 0
  • DSC_0020.JPG
    DSC_0020.JPG
    4,4 MB · Visningar: 1
F

F.d. 53528

Guest
Sv: Orange Surf i Frankrike

Vi har Orange surfkort. Fungerar utmärkt, tyvärr kan vi inte ladda via hemsidan eftersom Orange kräver ett franskt bankkort. Men i affärer går det utmärkt att fylla på potten.
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Orange Surf i Frankrike

Vi har Orange surfkort. Fungerar utmärkt, tyvärr kan vi inte ladda via hemsidan eftersom Orange kräver ett franskt bankkort. Men i affärer går det utmärkt att fylla på potten.

Mnja stämmer inte, jag laddade lite xtra igår med mitt nordeakort för att se att det fungerade o det gick alldeles utmärkt. Ett mastercard inte visa är det.

Sylvia
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Orange Surf i Frankrike

Intressant. Hur mycket surf får man för pengarna?

Haha har inte lyckats lista ut det eftersom det säljs över tid, dvs en vecka, två tre osv. Hoppades att du som är en erkänd datawiz kanske kunde läsa dig till det. Please, snälla
:D Här på campingen betalar man om man vill per vecka o obegränsad mängd. EUR 9, ingår då till två datorer om man står Sju dagar. Vi tog orange istället. Mycket snabbt o 4 G.

Och för er som räds franskan, här i Baskien vill de gärna prata engelska, byter gärna till det när de märker att makens franska är oerhört liten, men han lär sig lite för varje år vi är här. Andra året vi är här i just Baskien o funderar på att sälja husbilen o skaffa oss ngt litet eget här. Efter 7 år i Frankrike har vi nog funnit "vårt" ställe. Drömma kan man ju.

Sylvia
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Orange Surf i Frankrike

Trodde ni visste...:confused::D

Kollade själv upp det på nätet med google översätt. Då ser det ut så här :):


Locket Redo att surfa 4G

För semester, för en helg, & nbsp; log & nbsp; någonstans utan engagemang.
För semester, för en helg, logga in var som helst utan engagemang.
Med 2 GB ingår, ansluter surföverallt eller AirBox i 4G och njuta av en Internet-upplevelse ännu snabbare.
- 2GB gäller för en månad (laddningsbara)
- tillgång till 4G-nätet Orange
- inget abonnemang, inget åtagande
- obegränsad tillgång till Orange wifi-hotspots
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Orange Surf i Frankrike

Har läst lite noggrannare idag och det är både tids samt mängd angivet dvs
1GB 10eur/2v,3GB /1mån 25eur, 5GB /6mån eur 40,

Finns några fler alternativ. Vi fick 2GB inklusive simkort för 14,90 1 månad. Ett erbjudande de hade nu i alla fall.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Orange Surf i Frankrike

Vad jag kan se på rak arm Sylvia & Ralph är att Telenor Frihet ger mer för pengarna än Orange i Frankrike. Hur det sen är med Spanien & Portugal i år är också en okänd faktor. Sen kommer överföring (hastighetsfrågan) + bindningstid (24 månader hos Telenor) in i bilden. Än håller jag på och har svårt att bestämma mig medan tiden knappar in. Om 6 veckor är vi på väg med eller utan ny(a) abonnemang, skulle helst vilja ha det klart redan nu...

Gäller Frankrike, Spanien & Portugal:
- Marianne vill prata & SMS:a (använder minst 1 - 3 000 SMS/mån)
- Jag vill bara surfa, dvs. surfa mycket (minst 40 GB/mån), även utanför EU, t.ex. Norge! Telia.se & Telia.no fungerade klockrent i Norden dock inte alls inom övriga EU.

Hjälp! Några förslag?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Orange Surf i Frankrike

Själv tror jag att jag kör på Telenor frihet 12 GB och när det tar slut köper till 10 GB för 199 kr.

Testade det i augusti från Sverige ner till Spanien. Och det funkade bra överallt. Det konstiga var bara att ibland var 3G bättre än 4G.
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Orange Surf i Frankrike

Vad jag kan se på rak arm Sylvia & Ralph är att Telenor Frihet ger mer för pengarna än Orange i Frankrike.Sen kommer överföring (hastighetsfrågan) + bindningstid (24 månader hos Telenor) in i bilden. Än håller jag på och har svårt att bestämma mig medan tiden knappar in.

Ska du också ha ny telefon? Om du enbart tar abonnemang så bör du kunna kringgå / slippa en bindningstid.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Orange Surf i Frankrike

Låter intressant Ralph! En annan grej är att 12 GB kostar 329 kr/mån och "bara" 399 kr/mån utan bindningstid. Alltså för bara 70:-/mån slipper man bindningen och kan säga upp abonnemanget på studsen (blir väl en månad). Får kolla upp det här med Telenor(!).

Hittar inget om laddning 10 GB 199:-
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Orange Surf i Frankrike

Av princip tar jag obundet och hoppar mellan bolagen efter olika erbjudanden. Just nu tycker jag Telenor Frihet är oslagbar. Fastnade på 12 GB eftersom ibland när man tutar runt kommer man åt fritt wifi. Men gör jag inte det så är det inte hela världen med 199kr/10GB att beställa via hemsidan på en sek.

Skärmklipp 2016-09-18 19.42.35.png
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Orange Surf i Frankrike

Nu har jag skickat mejl till Telenor med en hel del frågor och hoppas på ett positivt svar (bl.a. ingen 24 mån-bindning). Det blir lätt för mig att lämna Telia.se (40 GB i Norden för 299:) eftersom jag undviker allt som heter "bindning" förutom när det gäller Marianne. Den bindning vill jag gärna ha kvar resten av livet. Som jag tidigare nämnde i en annan tråd, hon är allt det som jag inte är men borde vara. Hon är bättre många gånger om på det mesta av oss 2, och dessutom bra mycket vackrare :wub::wideeyed::yes:!
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Orange Surf i Frankrike

Ok Nu har vi spårat ut tråden lite.:oops: Den handlar ju om Orange Frankrike. Den som inte har med sig surf från Sverige, så är det faktiskt inte så dumt med 2 GB för 140 spänn. Bra av trådskaparen då vi har haft problem tidigare med Internet i Frankrike.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Orange Surf i Frankrike

Förlåt att det gick lite snett med ämnet... Vi var mycket nöjda med Orange under ca 2 månader i Frankrike (förra vintern). 5 GB kostade omkring 30 € med påfyllningsmöjlighet precis som beskrivs ovan. Det roliga var att vi fyllde på i en gatukrog där man kunde beställa ett glas vin + betala för Orange surf, mitt på gatan. Kyparen hjälpte t.o.m. påfyllningkoden som skulle knappas direkt efter det egna telefonnumret.

OBS! förväxla inte Internet surf med mobilsurf, det är 2 helt skilda saker som kostar olika och fungerar olika. Detta vista inte vi när vi passerade gränsen till Frankrike!
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Orange Surf i Frankrike

Förlåt att det gick lite snett med ämnet... Vi var mycket nöjda med Orange under ca 2 månader i Frankrike (förra vintern). 5 GB kostade omkring 30 € med påfyllningsmöjlighet precis som beskrivs ovan. Det roliga var att vi fyllde på i en gatukrog där man kunde beställa ett glas vin + betala för Orange surf, mitt på gatan. Kyparen hjälpte t.o.m. påfyllningkoden som skulle knappas direkt efter det egna telefonnumret.

OBS! förväxla inte Internet surf med mobilsurf, det är 2 helt skilda saker som kostar olika och fungerar olika. Detta vista inte vi när vi passerade gränsen till Frankrike!

Det roliga med internet är ju att kreativitet kan flöda, tankar leder åt än det ena än det andra hållet och ofta lär man sig nya saker. Inför nästa år kan ju helt andra premisser råda när roamingen ska släppas fri (återstår väl att se). Nästan helt säkert är dock att även nästa års semester för oss spenderas i Franska Baskien. Ha det bra var en ni befinner er.
:yes:

/Sylvia
 
Toppen