• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dåligt flöde i avlopp

F

F.d. 50279

Guest
Hej alla.
Hoppas att nån kan hjälpa mej med detta problem, har en knaus 2012 när ja spolar vatten i diskhon, så blir det som en pöl i hon, o rinner väldigt väldigt sakta, näst intill att de är stopp i avloppet.
När ja häller vatten i handfatet på toa, så stiger vattnet i diskhon i köket.
Hoppas att de finns någon som kan hjälpa mej med problemet.
Tackar på förhand.
Thomas:wub::wub:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Dåligt flöde i avlopp

Det låter som att det saknas avluftning, eller att avluftningen är tilltäppt, från gråvattentanken. När vatten rinner ner blir det övertryck som trycker tillbaka vattnet in diskhon när det spolas i handfatet.
 
F

F.d. 50279

Guest
Sv: Dåligt flöde i avlopp

Ok tack så mycket för snabbt svar, kan de vara nån slang som är ansluten till gråvatten tanken, som kan vara en typ av avluftning tänkte krypa under imorrn o titta.
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Dåligt flöde i avlopp

Fenomenet som beskrivs kan också uppstå på grund av att bilen lutar. Slangarna lutar helt enkelt inte tillräkligt mycket hela vägen mot tanken. Lutningen på bilen gör ibland att lutningen på slangarna upphör helt.

/Leif
 

Julle o Gunvor

FD HBK Medlem
Inlägg
232
Kommun
Motala
HBK-Nr
567
Medlemskap
2021
Sv: Dåligt flöde i avlopp

Har haft samma problem med vår Knaus
Fungerade dåligt under lång tid tills det blev stopp
Tror att det kan vara någon form av fett propp
jag smulade sönder maskindiskmedel( 4-5 st ) som petades ned i diskhon
Sen bara väntade så släppte proppen
Avloppet har sedan fungerat perfekt
 

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
348
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: Dåligt flöde i avlopp

Kom ihåg att avlöp i badrum och diskho är kopplat ihop så du skall blockera avlöp där annars får du inte tryck på så du kan pressa ut skiten. Tyvärr tror jag du må ned under bilen ta ut vannlåsen.
Jag har en skyTI från 2015.
vi testade alla alternativ som är förslag som är kommit upp här och det fungerade inte. Men om jag var dig ville jag testa dom innan det är inte ett det bästa jobb som finns :swoon:
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Dåligt flöde i avlopp

Tjena,
Även om vi försöker att inte få ner avfall i avloppen så kommer det ner lik förbaskat. Någon gång per säsong så tar jag in trädgårdsslangen och sätter ner i vaskar o dusch och spolar rent. Funkat varje gång.
//Per
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Dåligt flöde i avlopp

Hade jag varit frisk (håller just nu på att dö i kraftig förkylning), då hade jag också köpt en så'n vaskrensare på Biltema. Kan man ta det postvägen, mest för att jag inte ska glömma ärendet, när och "om" förkylningen är över? Måste kolla med Biltemas hemsida...
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Dåligt flöde i avlopp

Stoppa ner en vattenslang och sätta på högtryck försökte vi på vår hyrbil i Island. Det slutade med att ledningen från vasken hoppade av ledningen som gick under golvet och det blev översvämning och svårt att få ihop allt igen.
Lagom tryck är bäst. Vaskrens är bra men vattenlåset behöver en rensning nu och då i alla fall.

Det slutade med att vi inte kunde använda diskhon och fick en gratis städning av bilen (2000:) som plåster på såren
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Dåligt flöde i avlopp

Jag skulle inte välja att sätta högt tryck med vatten i mina avloppsrör. Jag har gjort förbättringar med rörens lutning. Skarvarna är små och klena och ser absolut inte ut att vara avsedda för trycksatt vatten.
En vattenläcka kan dröja länge innan man ser det. Rören går ju inte precis synligt.

/Leif
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Dåligt flöde i avlopp

När vi köpte vår husbil,helt ny,hade vi samma problem,,,vi åkte till husbilsföretaget där vi köpt bilen,,,visade sig att avloppslangarna var felkopplade,och luftningen på slangarna inte fungerade,,,,,hoppas det ordnar sig för Er,jag tyckte det var väldigt irriterande på en ny bil,men det ordnade upp sig.
Vänligen Ingrid o Stig:confused:
 
Toppen