• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nybörjare

Chocho7

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
22889
Medlemskap
2024
Hej!
Vi bokade en Elnagh Baron 22 på Elmia. Det blir första husbilen för oss, då vi tidigare alltid tältat (jättestort tält), men i somras blev vi plötsligt sugna på att skaffa HB i stället. Nu till min fråga; vi valde att skriva upp den till 3650kg (från 3500), de tillägg vi gjorde skulle enligt säljaren ta ca 75kg av lastvikten, kvar blir då drygt 660 kg. Ni som har erfarenhet, räcker det (två vuxna+2 tonåringar, vill också ha med 4 cyklar)? Är det bättre att betala ca 20000kr för att få upp totalvikten till 4250kg? Finns det några nackdelar? Eller skulle det rent av vara bättre att backa tillbaka till 3500kg (och väga all packning på guldvåg), med tanke på hastighets- och viktbegränsningar, plus mycket dyrare tullar och bro/väg/färje-avgifter?
Tacksam för råd.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare

Grattis till husbil!!! Hoppas ni får många fina resor framöver.

Vad gäller lastvikt så kommer säkert svaren att skilja sig åt beroende på vad man prioriterar. Men min syn på det hela är enkelt, 4250. Är ni ändå över 3500 kg se till att inte behöva väga allt och välja på vad som ska med. 660 kg är på pappret, bilen kan väga mer i verkligheten, får diffa på plus/minus 5% om jag kommer ihåg rätt ( finns säkert nån som vet exakt) och då minskar det redan där. Fyra personer, packning och fyra cyklar drar snabbt iväg...

Men hur mycket tror ni tonåringarna åker med? Det kan mäjligtvis vara så att de snabbt "växer ifrån" beroende på var i tonåren de är... Finns risken att ni snart blir färre kanske man kan överväga annat. 500 kg kan ju räcka till 2 så då skulle teoretiskt 3500 funka...

Men som sagt, mina tankar och vi prioriterar att ha god marginal på lastvikten före ev bro/färjeavgifter eller andra begränsningar. Andra gör en annan prioritering.

Lycka till!!!
 

Chocho7

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
22889
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare

Tack för ditt svar, Bengt. Tonåringarna är i nedre och mittersta intervallet och nej, jag tror inte de följer med under så många år, men då byter vi till en annan modell (våningssängen är för deras skull).
Finns det några andra nackdelar med ett så pass tungt fordon? Vi valde 150hk motor, räcker den til 4250kg?
Vilka är de vanligaste nybörjarfällorna?
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare

4250 kg chassit väger bara några kilo mer än 3500 som ni valt. Skulle valt 4200. Det brukar ju gå att väga ner till 3500 om man vill i framtiden.
 
F

F.d. 53528

Guest
Sv: Nybörjare

Min erfarenhet är att man nästan inte kan ha för stor lastvikt.

Detta ska man sedan sätta i relation till olika hinder som finns för tunga husbilar, har själv en tung husbil sedan förra sommaren. Ett är körkortsbehörighet. Om ni bara har B kort så är mitt tips att skaffa C1 kort om ni ska ut i Europa. I Norge är det tveksamt om B kort gäller, Schweiz godtar det inte. En annan sak är vägavgifter. T ex Österrike kräver en Bizz att sätta i rutan som registrerar motorvägskörning. Tyskland har väldigt mycket omkörningsförbud på motorvägar för lastbilar inkl tunga husbilar. Då måste man hålla sig i högerfilen och hastigheten är maximerad till 80 km/h. Många länder har en lägre hastighet för tunga husbilar både på landsväg och motorväg. Något som vi upptäckte i somras var att det har poppat upp en mängd förbudsskyltar för fordon över 3,5 ton i framförallt Frankrike. Till slut fick vi bara blunda för dessa skyltar annars kom vi inte fram till våra slutmål.

Så svar på din fråga, inte lätt. Lastvikt är viktigt, men du har mycket begränsningar om du kör utanför Sverige som är bra att känna till för att se helheten.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare

Tyskland har väldigt mycket omkörningsförbud på motorvägar för lastbilar inkl tunga husbilar. Då måste man hålla sig i högerfilen och hastigheten är maximerad till 80 km/h. .

Tung husbil har 100km/h som begränsning på autobahn. 80 på Bundesstrasse. Däremot i Österrike så är det 80 som gäller.

Vägde upp vår förra husbil från 3500kg till 3850 och med tonåringar i bilen + full semesterpackning inkl 3 cyklar så var det precis att det räckte med 755kg lastvikt då vår husbil var rätt välutrustad.
Nästa husbil är inreggad som 4 tons bil i tyskland, men fick välja om jag ville ha 4000, 4250 eller 4500kg totalvikt. Tar 4500kg så behöver vi inte fundera på vikten :D. Nackdelen är att Motormännen som är billigast inte försäkrar tyngre bilar än 4250, men det får jag leva med.

Så mitt råd är att ta så hög lastvikt ni kan få.
 
F

F.d. 53528

Guest
Sv: Nybörjare

Tung husbil har 100km/h som begränsning på autobahn. 80 på Bundesstrasse. Däremot i Österrike så är det 80 som gäller

Vill bara förtydliga, när det skyltas omkörningsförbud för lastbilar så gäller 80 km/h även för tunga husbilar i Tyskland.

Lägger in texten från Motormännens sida om ni tvivlar på mig

** Skyltade omkörningsförbud för tung lastbil gäller också husbilar över 3,5 t. Husbilen måste byta till körfältet längst till höger och sänka hastigheten - See more at: https://www.motormannen.se/resan/bi...a-land-for-land/tyskland#sthash.zTo5uFxK.dpuf
 
Senast redigerad av en moderator:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare

Helt rätt att när det är omkörningsförbud för tung lastbil så gäller det även tung husbil och då är det bara till att ligga i högerfilen och följa lastbilsrytmen 85-88km/h gps fart.
Det jag ville förtydliga var att det är 100km/h på autobahn som är max hastighet då ditt inlägg kunde tolkas som att det är 80km generellt i tyskland för tunga husbilar vilket inte stämmer.
 
Toppen