• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kabe

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: kabe

Endast de som har eller har haft en husbil av fabrikatet kan rimligen avgöra kvalitén.

Upplever inte att just Kabe skulle ha sämre renommé i husbilsklubben än andra märken. :)

Det verkar snarare vara vissa husbilsägare av detta märke som känner sig obekväma med sitt val.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: kabe

trollrepellent.jpg


:aja:

Var det en seriös fråga, vv var mer specifik.
 
K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: kabe

Jag har ägt 3 Kabe 880 årsmodell 10 till 14.Bara strul.kopplingshaveri efter 1000 mil limsläpp på sidan bytt sida limsläpp igen vattenskada elfel samt en massa andra fel.En bil var borta 7 månader på reparation.Nu har jag bytt ner mej till en hymer 09 som är byggd på Iveco har ägt den i 2 år och inga problem.
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: kabe

När vi fick vår första Kabe Travelmaster WL 2006, sa vi spontant, detta är vår första riktiga husbil! Detta efter att ha ägt två nya tyska husbilar. Sedan dess har vi haft en Kabe 880 och nu en Kabe 910 QB. Vi är nog bland Sveriges mest nöjda husbilsägare. En spricka i en duschkabin är allt och den lagades dagen efter av Kabe.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: kabe

Jag tor spontant inte att Kabe är sämre än övriga,
möjligtvis på kvalitetskontrollen.

Hur många nya husbilar, oavsett märke har man inte hört utrycket att "husbilen är inte färdigbyggd första året" utan det är upp till förstaägaren att finna felen :(

Frågan är hur de hanterar fel o brister som upptäcks första året, verkar vara lite si och så med det, detta är minst lika viktigt som att kränga nya husbilar.

Hoppas att Kabe lägger tillräckligt krut på att få en majoritet av ägarna att bli nöjda, så statusen hålls uppe på denna svenska produkt.
 

Sirre

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
11766
Medlemskap
2024
Sv: kabe

Vi är inne på vår tredje Kabe, nu en 810 LGB sedan 2013. Vi har hela tiden varit mycket nöjda. Några småfel har det förekommit strax efter nyleverans men de har rättats till omgående. Såväl återförsäljaren som fabriken har varit tillmötesgående och angelägna om att allt skall fungera. Lite lång väntetid när jag beställde den senaste, 8 månader närmare bestämt, men då kom det också med en del förbättringar så det var väl värt att vänta på. Utmärkt kvalitet, mycket välutrustad bil som fungerar fint också i vinterklimat. Jag tittade på en hel del andra fabrikat men känner att vi kom fram till ett val som inte kunde vara bättre.
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Sv: kabe

Äger en Kabe TM 740T, 2015. Inga större problem.
Bra kvalité på bodelen. Värmen utmärkt med skön golvvärme, bra med skåp och förråd, bra kyl/frys, toa/dusch fungerar bra, uppvärmd garderob, takfläkt, bra ljusdiodramper och allmänbelysning, dörr med fönster, myggnät i dörr och fönster, mörkläggningsgardiner överallt, köksfläkt, brandlarm och rörelselarm, välplanerat kök, skärbräda, sköna sängar, tryckkänslig panel till bodelsdatorn för inställning av värme, belysning, köra pumpar, kolla vattennivåer m.m., isolerade vattentankar ....
Dessutom är kablage/rördragning och finsnickeri välgjort. Kolla gärna under husbilen så får man en bra uppfattning om kvalitén.
Så vad kan man klaga på? Priset kanske. Men det är jämförelsevis inte heller så högt för bilar med samma utrustning.

Det här är andra husbilen. Hade en annan bil förut som inte var så välbyggd. Ingen nämnd, ingen glömd!
Klart att det har varit en del mindre problem under året vi haft bilen. Bodelsdatorn har krånglat men det har gått att fixa snabbt. Nu är det problemet borta.
OBS: jag är inte Kabe-försäljare, bara en vanlig HB-åkare som råkar vara nöjd med ekipaget. Det finns säkert andra bilar som också är väldigt bra.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: kabe

Har en Kabe TM 750T 2012. Supernöjd, kanske lite dåliga lastutrymme och ett sprucket duschgolv nu under semestern. Lite småfel som Kabe fixat omg. Som sagt supernöjd.
 
Toppen