• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Behöver lite hjälp, vred sönder vredet på kranen på toaletten, den hade kärvat men det är fixat med hjälp av polygrip och sprayolja.Letar med ljus och lykta efter ett nytt vred. Låset på kylen en plastbit gick också sönder, gammal plast.
Har inte hittat något på nätet.
Annars har jag fått igång spisel och värmare på gasol ikväll började eltillsatsen på trumavärmaren fungera med fläkt.
Ska koppla in solpanelen och laddningsregulatorn.
 

Bilagor

  • SAM_0173.JPG
    SAM_0173.JPG
    4,3 MB · Visningar: 19
  • SAM_0175.JPG
    SAM_0175.JPG
    4,7 MB · Visningar: 18
  • SAM_0176.JPG
    SAM_0176.JPG
    4,4 MB · Visningar: 21
  • SAM_0174.JPG
    SAM_0174.JPG
    4,2 MB · Visningar: 21

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hejsan, vreden till äldre kranar och liknande kan vara svårt att hitta som reservdel, men man kan ha tur på firmor som funnits länge och har lite gammal skåpmat liggandes på hyllorna :p:.
I vissa lägen kan det vara enklast att lätta på lädret :D och köpa en ny komplett kran och montera.

Låsen till kylskåpsdörrar brukar däremot finnas att köpa i de vanliga små tillbehörspåsarna på husbil/husvagnsfirmor. De finns i lite olika varianter beroende på årsmodell, men det brukar gå att fixa på ett bra sätt.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ska titta på en annan firma i Norrköping annars blir det lim och kolfiber.
Har ett annat problem på trumaboilern så finns det en T- koppling på övre delen där det ser ut att ha suttit en slang som tagits bort men har inte sett någon slangstump.
På kranen vid handfatet ska det sitta två slangar men en är lossad helt.
Undrar om det har något med varmvattnet att göra?
Roligt när man löser ett problem i taget men långsamt går det. Fast jag börjar se ljuset i tunneln nu. Det är mest småsaker kvar i inredningen.
Satt dit en riktigt stark ledlampa till baklyset 20Watt så det lär lysa bra när man backar.
 
F

F.d. 15918

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hej Bengtic, jag håller på att renovera en Ciao och är intresserad av eventuellt överblivna delar. PM:a om det är något du vill bli av med.
Mvh Nisse
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag kommer nog behålla det som jag plockat bort ifall jag vill ha den som den var. Finns ju rätt mycket delar på nätet tradera och blocket när jag letade i vintras.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Har hittat en slang som ska kopplas tiil trumaboliern ska koppla på och fylla med vatten och testa, minusgrader om nätterna vill vänta tills det är säkert för frysning.
Provkörde el och gasolvärmaren på full effekt, efter några minuter fick jag stänga av blev väldigt varmt speciellt med den goda isoleringen som finns.
Är ju bara småsaker som gör att man inte kan köra iväg men inte kul och campa i sverige just nu man vet ju aldrig vilka kläder som gäller shorts eller vinterkläder.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jaha nu fungerar vattnet fick byta dusch handtaget det var sprucket, har väl stått med vatten när det frusit, men jag hade handtaget från caddyn som kommer från en båtfirma och det blev perfekt eftersom den sparar vatten väldigt bra och det går att ha på den utan att hålla in handtaget hela tiden.
Bytte bordskivan i husbilen till ett något större mycket finare i bokfaner, nackdelen är att det kan välta eftersom skivan är mycket tyngre så det är nog bäst att lägga omkull det när man kör eller säkra.
Tog bort en onödig strömkabel som var inkopplad från elpanelen via ett kretskort, förmodligen till någon gammal extrautrustning.
Ska koppla i solpanelen med regulator, men det är inte alldeles lätt om jag inte ska vara tvungen att dra nya kablar direkt från batteriet man vill ju inte få bakström. Plus finns annars överallt till säkringar men minus är det värre att hitta något bra ställe till men får väl göra en fuskkoppling direkt på en svart kabel. Plus är ibland röd ibland blå, kabeln från batteriet är gulgrön jordkabel och svart förmodligen från en el firma de har ju inte röd eftersom man inte använder det i grova kablar, för att inte förväxla med gamla installationer.
 

Bilagor

  • WP_20160531_18_49_55_Pro.jpg
    WP_20160531_18_49_55_Pro.jpg
    1,3 MB · Visningar: 33
  • WP_20160531_18_52_04_Pro.jpg
    WP_20160531_18_52_04_Pro.jpg
    1 MB · Visningar: 37
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Behöver lite råd om kopplingen. Problemet började vid avställningen över vintern, kopplingen frikopplade inte utan jag fick lägga i en växel trampa ner kopplingen och starta.
Då lossnade kopplingen efter en smäll då bilen hoppade till, men nu har jag ju kört en del men problemet återkommer bara den stått still ett par veckor.
Verkar som om lamellerna fastnar mot tryckplattan, annars fungerar kopplingen bra tar lite högt upp bara.
Brukar inte förstöra kopplingen på bilar.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Är lamellen väldigt hårt sliten kan den ha en förmåga att fastna mot tryckplattan.
Detta upplevde jag när jag var bilmek på mina ungdomsår. Lamellen är då blankare och hårdare då mot en ny. Centrum på lamellen är ju också lite fjädrande men blir den sliten eller gammal så försvinner svikten lite i den.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Trodde också det var rost men eftersom det uppstår efter så kort tid verkar det inte så, om den är sliten borde den väl hellre slira än fastna.
Kan det ha runnit ut något på kopplingen som gör att den klibbar fast, det rann ju glykol lite överallt när jag bytte kylare och lossade slangar, eller kan det ha kommit bromsolja från någon dålig påfyllare som spillt?
Att det funnits en elektriker bland tidigare ägare har jag förstått när jag sett ledningsdragningen dock en färgblind sådan, svart till plus på batterikabeln och brun till minus. Själv vill jag gärna ha röda pluskablar och svarta minuskablar när det är likström.
Har monterat en mugghållare för båtar av trä från biltema och ett dubbelt uttag för gps och laddning av mobil och surfplatta också från samma ställe.
En liten tygklädd plywoodbit satt jag dit för att kunna stödja högerbenet när man är tvungen att hålla gaspedalen stilla under lång tid, har ju en farthållare som är bortkopplad vajer saknas och den har jag inte forskat i än.
Monterade en ny belysning över diskbänken den gamla med lysrör kastade jag har aldrig tyckt om dem, den nya har LED lampor som lyser bra på halva läget och väldigt mycket på högsta.
Har kopplat in laddningsregulatorn mellan solpanelen och direktkabel till batteriet.
Har beställt en 12v kabel till min andersson tv hittade en för halva priset av vad andra butiker tar på ICA de har tydligen webbaffär så 99kr plus 19kr i frakt kan jag hämta den hos icas postavd.
Nu sitter det ju en cigarettändar kontakt på kabeln antingen får jag byta kontakt till den 12 v som sitter på panelen eller montera ett nytt uttag.
Man kan ju också klippa sladden och ansluta till samma plint som jag satte dit till solpanelens laddningsregulator men då blir den ju fast inkopplad och man slipper ha 2 meter kabel hängande.
 

Bilagor

  • WP_20160626_21_34_06_Pro[1].jpg
    WP_20160626_21_34_06_Pro[1].jpg
    1,5 MB · Visningar: 42
  • WP_20160626_21_37_20_Pro[1].jpg
    WP_20160626_21_37_20_Pro[1].jpg
    1 MB · Visningar: 38
  • WP_20160626_21_33_29_Pro[1].jpg
    WP_20160626_21_33_29_Pro[1].jpg
    1,7 MB · Visningar: 41

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Har varit med om att den splinsade axeln som lamellen är trädd över. (växellådans ingående axel) var rostig och det gjorde att lamellen gled trögt o ofta inte ville koppla ur helt.

Detta var på en gammal Vauxhall men kan väl kunna hända även med andra bilar. Den bilen använde jag dagligen och problemet kom o gick tills jag tog isär o putsade bort rosten o har för mig att jag även la på nåt lämpligt smörjmedel.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ja det skulle kunna vara så eftersom den känns lite knepig i dragläget man får en känsla av att man inte har direktkontakt med kopplingen.
Men knappast nått som jag skruvar isär den för, kunde man komma åt med lite spray på axeln skulle det kunna bli bra.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Det är inte omöjligt för en vig kille som du.
Det brukar finnas en gummidamask där kopplingskaffeln går in i lådan. Via den kan man spruta in något smörjmedel, men helst då via en tunn slang så du inte smörjer själva kopplingslamellen. Jag tror Mekonomen/Feltema/Autopart har en kit som man sprutar rostskyddsmedel in i balkarna. Den har en tunn och böjlig slang. Kräver kanske spegel och stark ficklampa så man inte jobbar i blindå....
I det här läget passar jag på och gör lite reklam för en sådan manick som man kan se in i trånga utrymmen. Endoskop heter den visst. Köpte en från Lidl för ett år sedan för 500kr. Fantastiskt maskin och bra hjälpmedel. Den har lampa och gripklo också.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Gammal och skröplig snarare än vig, men jag ska forska i det har en väldigt tunn slang till insulinpump som man kanske kan lirka in.
Men det får vänta lite just omplåstrad efter att ha öppnat en förpackning med en keramsk supervass kniv och det som jag sagt mej själv inte får hända, hände för en stund sedan.
stort jack i tummen men omplåstrat bättre än sjukvården tror jag, läker ju på halva tiden jämfört med de flesta som tur är.
Var ju nån här... som borrat hål i svepet för att komma åt , kanske man skulle borra ett litet hål och spraya lite.
Har tagit bort lite plast runt lyktorna och målat lite, ska skruva fast ett galler på grillen av aluminiumnät som jag gjorde på caddyn.
Kylaren är ju helt oskyddad för stenskott och dagens aluminiumkylare är ju väldigt sköra och tittar man inte på tempmätaren kan man ju lätt ha en skuren motor. Blir lite snyggare och lite egen stil också så man blir igenkänd av HBK-folket. Men vart tar slangarna vägen som går till sprutmunstyckena?
Det är en gåta, tänker inte koppla in dom, munstyckena har jag tagit bort.
 

Bilagor

  • SAM_0216.JPG
    SAM_0216.JPG
    6,1 MB · Visningar: 38
  • SAM_0218.JPG
    SAM_0218.JPG
    5,3 MB · Visningar: 37
  • SAM_0217.JPG
    SAM_0217.JPG
    5,1 MB · Visningar: 43
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ja så här blev det lite snyggare enligt mej själv och passade på att skarva i och täta det fula hålet som går rakt in i kylaren.
Ett enda stenskott kan lätt förstöra semestern, kan för mitt liv inte begripa varför det ser ut så där, vill man ha bättre kylning kunde jag lätt tagit bort en stor plastskiva och monterat den större kylaren som förmodligen sitter på turbovarianten.
Sitter bara direkt i plasgrillen med ett antal självborrande plåtskruvar så ett 5 min jobb att ta bort om man skulle ångra sej, kanske sätter dit några bokstäver på vad bilen heter knappast någon som vet finns säkert bara någon enstaka i sverige men det gäller ju inte fiaten med citroen motor från pegueot utan enbart plastkarossen.
Hade en tanke på att spraymåla dit en svensk flagga över hela grillen, men är osäker på vad Margot kan ta sig till och då kan det bli stenkastning utomlands så jag fegade ur.
 

Bilagor

  • SAM_0221.JPG
    SAM_0221.JPG
    5,6 MB · Visningar: 43
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Det var länge sedan sist, jobbat en del med bilen och bott i den ett par dagar.
Fick oväntat sällskap så det blev till att fixa till en sovplats till.
Fixade en skiva att lägga mellan sätena dyna fanns redan, och en hopvikbar bäddmadrass syddes på Fåtöljverkstaden passade perfekt. En bädd på 125x200cm räckte bra. Tar bara ett par minuter att ta bort före frukostkaffet.
Som vanligt måste jag konsultera de sluge här på forumet med frågor.
Hittade en stång som leder till en avtappningskran på avloppstanken som jag inte kan rubba och den är stängd bifogar foto och undrar hur den manövreras är det en kulventil som ska vridas?
Den sitter fast. Nu finns det bara några liter färskvatten i efter test men den kommer ju bli full.
Kan jag i nödfall tömma genom att lossa någon slang på tanken och tömma genom hävert?

För sökte få en framvagnsinställning gjord på orten och största gummiverkstaden hade inte rätt utrustning att fästa de bakre speglarna, grabben som skulle göra jobbet hade heller inte gått kursen och kunde inte stänga av mätning för bakre hjulen så det blev att backa ut igen.
Han kunde ju gjort som jag när jag jobbade ta hem bruksanvisningen och pluggat och testat på ledig tid, kurser brukar ju inte ge så mycket.
En annan firma hade en äldre utrustning och kunde kolla framvagnen, det var inte mycket fel på toe in mot det jag ställt för hand, Caster däremot stod på noll grader och på fiat ducatochassi så är det undre gränsvärdet på korta chassiet och 14" hjulen därmot på peguot j5 som jag har är det för lite justeringen till högre värde skulle göras med att plocka bort brickor som inte fanns så den stod på max redan. 0 på caster innebär ju bilen inte har så mycket självstabilitet och att ratten inte strävar efter mittläget.
Funderar på om man gjort det för att få bilen mer lättstyrd i lågfart servo saknas ju?
Upplever bilen som vinglig när man på sämre sönderkörd väg inte kan köra fortare än 60-70.
På större vägar där man lätt håller 80-90 verklig fart är den betydligt stabilare.
Känns även som det finns ett mittglapp i styrningen som en sliten gummibussning men det är kollat, hjulen rör sig direkt utan glapp men vägkänslan är mycket dålig. Ska man försöka modifiera styrningen till mer Caster vinkel?
Ska iväg på en liten tur i morgon trots att dåligt väder är i faggorna, funderade att parkera i motala hamn om det går att stå där över natt numera. Annars får det väl bli varamon men där är det väl ganska öde så här års.
Många frågor hoppas på svar för det är ju här på forumet den riktiga kompetensen finns har jag lärt mej.
 

Bilagor

  • WP_20160814_16_14_55_Pro.jpg
    WP_20160814_16_14_55_Pro.jpg
    1,3 MB · Visningar: 45
  • WP_20160814_16_15_22_Pro.jpg
    WP_20160814_16_15_22_Pro.jpg
    1,7 MB · Visningar: 40
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Bra då vet jag det! försökte att vrida men den sitter fast, bilen har ju stått i åratal tänkte att det var någon annan sort men jag såg inget stoppade ner telefonen bredvid tanken och tog foton.
Problemet är om jag måste byta den tanken är inklädd med plywood med isolering i botten och en slang från värmaren kopplad till lådan.
 
Toppen