• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkeringsböter i Göteborg - fordonsklass 2

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsböter i Göteborg - fordonsklass 2

Hej Peter.

Som jag tolkar det (via Körkortsportalen.se) så får du dra ett släp efter din husbil om släpet väger max. 750 kg.

"C 21 år* Tung lastbil och personbil med en totalvikt över 3,5 ton. Till ett sådant fordon får kopplas en släpvagn med en totalvikt av högst 750 kg."

Det orimliga är väl det att du har DE-behörighet men ändå inte får dra tungt släp efter husbilen.

Mvh / Roland
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Parkeringsböter i Göteborg - fordonsklass 2

Enligt Transportstyrelsen gäller följande övergångsregel till behörigheten BE!

" Körkort utfärdade före den 19 januari 2013 ger bibehållen rätt att koppla till släpfordon utan totalviktsbegränsning om behörigheten inte har varit återkallad (eller varit ogiltig av annat skäl) efter detta datum. När ett sådant körkort förnyas kommer kod 79.06 att anges på körkortets baksida. Koden står för denna utökade rättighet."

Stefan
 

lydde

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6666
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsböter i Göteborg - fordonsklass 2

Hej!
Det måste vara hela bilens chassie som ryms inom rutan, alltså inte bara hjulen.
Hälsn Roland
 

lydde

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6666
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsböter i Göteborg - fordonsklass 2

Hej!
Du kan alltid koppla till ett lätt släp, alltså upptill 750 kg totalvikt.
Hälsn Roland
 

lydde

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6666
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsböter i Göteborg - fordonsklass 2

Hej!
Ja, Du har ju BE.(Eftersom du har tagit Ditt kk före 960701, så får Du framföra bilen med B-behörighet) Vad Du skall tänka på är uppgifterna i bilens reg bevis, där står det vilka vikter som gäller, vad bilen får dra och vilken vikt som gäller för kombinationen, bruttovikt bil+ släp.
Hälsn Roland
 
F

F.d. 53277

Guest
Sv: Parkeringsböter i Göteborg - fordonsklass 2

Hahaha... det tror inte jag :rolleyes:

Som jag tolkar texten så för att få köra en tung pb2 (>3500kg) med tillkopplat släp, så krävs behörighet C1E eller CE.

Alltså jag får inte dra ett släp efter min husbil :confused:

Ett lätt släp (<750 kg) får man väl alltid dra! Eller?
 

lydde

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6666
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsböter i Göteborg - fordonsklass 2

Replik. Du får köra bilen med B behörighet enl undantagbestämmelsen.
Alltså, denna möjlighet att få framföra bilen med ett släp försvinner inte på grund av det tillkopplade släpet.

Lätt släp upptill 750 kg totalvikt kan man alltid koppla.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Parkeringsböter i Göteborg - fordonsklass 2

Hej!
Det måste vara hela bilens chassie som ryms inom rutan, alltså inte bara hjulen.
Hälsn Roland

Var har du fått detta ifrån? Mej veterligen är det hjulen inom rutan som gäller & att fordonet inte får hindra andra trafikanter.

Bennie
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsböter i Göteborg - fordonsklass 2

Hej!
Du kan alltid koppla till ett lätt släp, alltså upptill 750 kg totalvikt.
Hälsn Roland

Hej!
Ja, Du har ju BE.(Eftersom du har tagit Ditt kk före 960701, så får Du framföra bilen med B-behörighet) Vad Du skall tänka på är uppgifterna i bilens reg bevis, där står det vilka vikter som gäller, vad bilen får dra och vilken vikt som gäller för kombinationen, bruttovikt bil+ släp.
Hälsn Roland

Ett lätt släp (<750 kg) får man väl alltid dra! Eller?

Replik. Du får köra bilen med B behörighet enl undantagbestämmelsen.
Alltså, denna möjlighet att få framföra bilen med ett släp försvinner inte på grund av det tillkopplade släpet.

Lätt släp upptill 750 kg totalvikt kan man alltid koppla.

Det som fick mej att undra var den något luddiga texten i länken tidigare i tråden.

Ber om ursäkt för trådkapning och avslutar härmed min fråga :)
 

Bilagor

  • pb2.JPG
    pb2.JPG
    60,6 KB · Visningar: 7

lydde

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6666
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsböter i Göteborg - fordonsklass 2

Läs på!
Hur skulle det se ut om alla ställde bilar med delar av chassiet utanför linjerna.
En husbil är ju också bredare än en vanlig bil, jag har inte lyckats att få in min husbil på en vanlig p-ficka utan att göra intrång på rutan intill.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsböter i Göteborg - fordonsklass 2

Bifogade skrift innehåller värdefull information.

Där står bland annat: Du får inte parkera så att ditt fordon står
utanför en parkeringsruta med något hjul.
 

Bilagor

  • stanna-och-parkera-a5-webb.pdf
    3,1 MB · Visningar: 53
S

Sören-6830

Guest
Sv: Parkeringsböter i Göteborg - fordonsklass 2

Hej!
Det måste vara hela bilens chassie som ryms inom rutan, alltså inte bara hjulen.
Hälsn Roland

Det verkar inte vara någon samsyn om detta hos olika kommuner. I Malmö t ex måste hela bilen rymmas i rutan, något överhäng i bakomvarande ruta tolereras inte utan ger böter.
Det hjälper inte heller att betala två avgifter, det blir böter ändå, allt enligt Gill Arnehall på Malmö P.
Inkonsekvent nog går det bra att parkera bil+husvagn på två rutor och betala två avgifter....
 

lydde

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6666
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsböter i Göteborg - fordonsklass 2

Hej Roland!
Det finns generella regler för parkering i Riket. Sök "Parkeringsregler" så får Du fram data.
Det står då angivet två enkla huvudprinciper;
Du får inte stanna eller parkera så att fara uppstår.
Du får inte stanna eller parkera så att Du hindrar eller stör andra

Sedan måste man kolla av varje kommun man kommer till, för det finns lokala föreskrifter.

Sedan kommer det ett antal punkter,
som just den Du hänvisar till " Alla hjul måste vara innanför parkeringsrutans markering".
Den talar om att alla hjulen måste vara innanför, men den talar inte om att det räcker utan då måste Du gå tillbaka och läsa vad det står om att störa och hindra andra och det är nog så p-vakten tolkar det Hälsn Roland
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsböter i Göteborg - fordonsklass 2

Hej.

Jag är fullkomligt överens med dig utom i en sak. Det finns inget skrivet om att hela chassiet ska stå innanför markeringen, så länge jag inte stör eller hindrar någon annan så får bilen sticka utanför rutan.

Mvh / Roland
 

lydde

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6666
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsböter i Göteborg - fordonsklass 2

Hej!
Du behöver inte vara överens med mig, vill bara ge lite råd så Du och andra trevliga HBK:are slipper böter.

Tack för givande en dialog.

Hälsningar Roland (Lydde)
 

lydde

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6666
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsböter i Göteborg - fordonsklass 2

Hej igen Roland!
Du skall få ytterligare en uppgift att fundera över.

I Trafikförordningens 3 kapitel 49§ punkt 2, står det att "fordon" inte får ställas utanför ruta eller utanför en markering om var parkering får ske.

Om man analyserar ordet "fordon", så kan jag inte tyda det på annat sätt, än att det är hela fordonet man menar och inte bara hjulen.

Hälsningar
Roland (lydde)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Parkeringsböter i Göteborg - fordonsklass 2

Här är ett utdrag ur Transportstyrelsens broschyr gällande ämnet.

Du får inte parkera så att ditt fordon står utanför en parkeringsruta med något hjul.

Du får inte parkera så att du hindrar någon annan från att komma in i sitt fordon.

Du får inte parkera så att du hindrar andra fordon från att komma iväg.

I samma broschyr står också så här:
Om du parkerar fel där generella parkeringsregler eller lokala parkeringsföreskrifter gäller så kan du få betala en felparkeringsavgift.

Lokala trafikföreskrifter är i många fall omöjliga att följa om man inte läser på innan man besöker en kommun & vem gör detta? Om man parkerar med hela sitt fordon inom parkeringsrutan så hindrar man ju ändå andra från att komma in i sitt fordon pga. fordonsbredden så man kan ju undra hur man skall bära sig åt utan att göra fel.

Bennie
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsböter i Göteborg - fordonsklass 2

Hej.

Om man tolkar det som du säger så skulle ett antal vanliga men lite större personbilar diskvalificeras från att kunna parkera på många av de rutmarkerade
p-platserna och hänvisas till p-platser utan målade rutor. Jag har svårt att tänka mig det. Har du hjulen innanför rutan och inte stör eller hindrar någon annan så anser jag att det är en korrekt parkering.

Mvh / Roland
 

lydde

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6666
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsböter i Göteborg - fordonsklass 2

Hej Roland!

Nej tyvärr, du har fel, en trafikförordning väger tyngre än en regel. Ja, det är som du skriver, de fordon som inte ryms inom markerat område, får inte parkera och får således söka en annan plats.

Det är inte upp till var och en att för egen del avgöra om man är till hinder eller inte. Det är därför som vi har lagar i Sverige och vill man inte följa dom, så skall man inte gnälla om man får böter.

Hälsningar Roland (lydde)
 
Toppen