• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campare tar över P platser...

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

Senaste varianten av detta med vad som menas med förbudsskylten "Förbjuden Camping"! Kan beskådas på trafikverkets rastplats Råby utanför Västerås! På denna rastplats råder det nu alltså Campingförbud! Står där Lastbilar som övernattar? Ja naturligtvis är det ingen av dessa som antar att förbudet gäller dem!Ska då en husbilsåkare förstå detta som att också han inte innefattas i förbudet? Varför har denna skylt kommit till?? Jo vid vissa tillfällen har rastplatsen förvandlats till Tältläger under en tid! Problemet har alltså i detta fall inget med oss att göra!

Ytterligare exempel: Vid vårt senaste besök i Åmål blev vi trakasserade av en ställplats "vakt" som påstod att "Camping förbjuden" innebär att ett camping fordon inte får parkera på parkeringsplats skyltad med denna skylt!

Se där några fall av den flora av definitioner som finns och de syften som ligger bakom tolkningarna och uppsättandet av skyltarna! :)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Campare tar över P platser...

Alla, utom vi husbilsåkare, anser att både husvagn och husbil är campingfordon. Enda skillnaden mellan dem är att det ena kopplas efter en bil och att det andra har egen motor.

:cool:
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
804
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

Senaste varianten av detta med vad som menas med förbudsskylten "Förbjuden Camping"! Kan beskådas på trafikverkets rastplats Råby utanför Västerås! På denna rastplats råder det nu alltså Campingförbud! Står där Lastbilar som övernattar? Ja naturligtvis är det ingen av dessa som antar att förbudet gäller dem!Ska då en husbilsåkare förstå detta som att också han inte innefattas i förbudet? Varför har denna skylt kommit till?? Jo vid vissa tillfällen har rastplatsen förvandlats till Tältläger under en tid! Problemet har alltså i detta fall inget med oss att göra!

Ytterligare exempel: Vid vårt senaste besök i Åmål blev vi trakasserade av en ställplats "vakt" som påstod att "Camping förbjuden" innebär att ett camping fordon inte får parkera på parkeringsplats skyltad med denna skylt!

Se där några fall av den flora av definitioner som finns och de syften som ligger bakom tolkningarna och uppsättandet av skyltarna! :)

Var i Grado, Italien för en vecka sedan. Där finns 2 ställplatser, en kostar 4€ per natt, möjligens går det att fylla vatten. Skyltat med camping förbjuden, polisen kör en vända då och då och kollar att man inte har ställt ut stolar och bord. Den andra platsen 100 meter längre bort kostar 16€ per natt inklusive ström, vatten och toatömning, inget campingförbud, ingen polis, man kunde lämna stolar och bord ute. Ändå var 4€ platsen näst intill full och 16€ platsen nästan tom. Vi stog på den dyra sidan då strömmen räckte till för att ha aircondition igång.

Så fort man har någonting utanför husbilen blir det camping, annars är det parkering om alla hjulen är inom parkeringsrutan om sådan finns. Det samma gäller nog trafikverkets parkeringsplatser
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

Har dom missat husvagn? Eller är det jag som missat något?
EssoJ:spinny:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Campare tar över P platser...

Hittar inte det förbudsmärket på Transportstyrelsens hemsida.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Vagmarken/Forbudsmarken/
Det är förmodligen ett "hemsnickrat" märke för att även den icke läskunnige skall förstå vad informationen handlar om.

Men budskapet är inte att ta miste på, ingen övernattning 00.00 - 06.00
 

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
348
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: Campare tar över P platser...

Det är en personbil som är på skyltat så ingen personbil må köra dit. Det skylt har bara ett påbuds skylt för inkörning inte för parkering.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Campare tar över P platser...

Hur reglementsenlig skyltar än är så finns det folk som har en egen tolkning av skyltar. Dvs hur man än gör så finns det människor som tolkar allt annorlunda.

Vad menar de som sätter upp skylten, jo att man inte får parkera här med husbil, glasklart enligt min tolkning
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

Hej.

Det är tydligen lätt att tolka skyltar olika. Jag tolkar det som att jag får stå med husbil där men ej mellan 00.00-06.00, det tycker jag är solklart :) Annars förstår jag inte varför man har lagt till texten med dessa klockslag.

Men det finns säkert flera tolkningar.

Hälsningar/Hike
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

Skylten är, som tidigare konstaterats, "hemmasnickrad".

Detta innebär att skylten i sig saknar giltighet.

Dock är den ett bra sätt att dra husbilsägarnas blickar till sig så att de, förhoppningsvis, läser den informativa texten under.

Märkligt är att man på den gula skylten även nämner "husvagn", men det har man glömt på den nya skylten.
 

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
348
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: Campare tar över P platser...

Skyltat har inget med parkring att göra bara infart.

Förbud mot parkering är runt med blå backgrund

Förbud mot trafik med ett specifik fordon har gul backgrund
 

Bilagor

  • Sweden_road_sign_C35.svg.png
    Sweden_road_sign_C35.svg.png
    48,4 KB · Visningar: 3
  • Sweden_road_sign_C8.svg.png
    Sweden_road_sign_C8.svg.png
    70,2 KB · Visningar: 3

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

Är lite kluven men tror ändå att det vore bra om man fotograferar/publicerar dylikt beteende så det åtminstone blir någon form av konsekvens. Om någon/några pga detta ändrar sitt beteende så är det positivt. Annars blir det att vi alla kommer få ett kollektiv bestraffning i form av allehanda olika förbud.
Ja håller med dig fullständigt vi kommer att bli portade om vi inte skärper tll oss
Ett foto vore inte fel men se bara till att inte nummerplåten syns.
2179:music-icon:
 

Morre

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
10576
Medlemskap
2022
Sv: Campare tar över P platser...

Vi har inte upplevt det likadant norrut. Ett tips till er är att åka vildmarksvägen. Starta i strömsund och åk mot geddede. Strax före stora blå sjön ligger brakkåfallet som är ett jätte mysigt vattenfall där det går att bada/duscha. Det finns gott om ställen att sova på längs hela vildmarksvägen. Missa inte Heller trappstegsforsen.
 

Bosse och Elsey

FD HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
7458
Medlemskap
2021
Sv: Campare tar över P platser...

Sorry, men släpvagn är ett fordon, dock inte ett "motordrivet fordon" utan ett släpfordon.

Definition av fordon:

En anordning på hjul, band, medar eller liknande som är inrättad huvudsakligen för färd på marken och inte löper på skenor. Fordon delas in i motordrivna fordon, släpfordon, efterfordon, sidvagnar, cyklar, hästfordon och övriga fordon.
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

OK! Där fick du mig! Det jag är ute efter är dock att det är skillnad på att parkera ett fordon och ställa ifrån sig en vagn! Det jag är ute efter är att när jag åker omkring med min Husbil så måste jag väl få parkera som andra motordrivna fordon får! Det kan ju inte vara någon skillnad om jag tar Husbilen till Varuhuset för att handla och på om andra tar sin personbil? Om en lastbilsförare får övernatta i sin bil på en rastplats så måste väl också jag få göra det i min husbil? Annars blir det ju parodi av det hela!
 
Toppen