• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Krånglande kylskåp.

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Vår bil är uttagen 2013. Innan semestern slutade den blå lampan på kyl/frys att lysa. Skåpet fungerade ändå utan problem både på el och gasol. Under semestern slutade manöverpanelen att fungera på allt utom el. Var väldigt trögt att t.om. stänga av. Gick inte att slå över till gasol överhuvudtaget. Fick tipset att "nollställa med knappen som har en röd varningstriangel. Ingen respons över huvudtaget. När vi sen stod med el började skåpet att "pipa" oregelbundet. Det lutade åt "fel håll" så jag vände bilen. Samma resultat. På hemväg i Sverige åkte vi in till husbilsverkstad. När mekanikern tittade och testade skåpet fungerade det direkt, dock utan den blå lampan. Väl hemma återgick skåpet med att vägra gå på annat än el.
Förmodligen styrkortetet som har tackat får sig.
Om nu detta är problemet, är det något man kan byta själv utan att sabba något?
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,6 MB · Visningar: 7

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Krånglande kylskåp.

Jag har bytt styrkort två gånger i mitt kylskåp. Jag gjorde det inte själv men såg på och det var en väldigt enkel procedur.

Själva styrkortet var dyrt. 1000-1500kr om jag minns rätt. Själva jobbet var gick på 5 minuter. Antar att alla Dometic är väldigt lika i konstruktionen.

Jag misstänker att det första styrkortet jag fick monterat i Tyskland inte var ett nytt utan ett som de bytt ut tidigare men inte hittat något fel på. Jag var på mängder av verkstäder och ingen hade det i lager men så plötsligt var det en verkstad som hade en liggande.

På min kyl kommer man åt styrkortet genom en av ventilationsgallren på utsidan av bilen. Ett par skruv och ett par kontakter.
 
Senast ändrad:

lyttge

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
1176
Medlemskap
2024
Sv: Krånglande kylskåp.

Hejsan Vi har haft problem med skåpet, fick tips att det kunde vara fukt bakom
panelen, sitter med två skruvar underifrån, det sitter ett kort bakom listen
blåste rent och tort återmonterade skåpet fungerar sedan dess.
 
Toppen