• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ta med souvenirer ?

F

F.d. 50741

Guest
Hur många är det som köper med sig souvenirer från ställen man besöker ? En del plockar stenar eller gräver upp plantor för att ta med något unikt från just den platsens natur.(vilket gör mig lite sur) Eftersom min semester resa (som började i Maj)börjar gå mot sitt slut så har tittat på hur mycket jag har fått med mig i bilen, och upptäckt att allt jag har är en massa foton och ett möss märke, och en affich från Heidelberg. Tycker själv det känns bra. Hur är det med er andra ? vad köper ni med er som minnen, om ni köper nåt alls ?
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: ta med souvenirer ?

Själv fotograferar jag en hel del medan min fru, förutom att fotografera i mindre omfattning, mest köper klistermärken, kylskåpsmagneter och (te)muggar, som är hennes stora samlande.

//Jan
 
F

F.d. 30629

Guest
Sv: ta med souvenirer ?

Ungarna brukar plocka stenar och snäckor som jag sedan får dras med i husbilen.
För egen del så blir det inget alls.
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: ta med souvenirer ?

Från Bornholm har det blivit lite glaskonst som skall sättas på en bit vrakgods vi hittade på stranden samt att vi köpt ett Bornholmsfikonträd och en massa bilder
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: ta med souvenirer ?

Mina ev "souvenirer" blir uteslutande nån smart pryl t husbilen o nåt gott att äta o dricka. Är barnsligt förtjust i det som kallades Jello när jag var barn. Portugal har många goda smaker, bla vattenmelon. Gissa om kompisarna garvade rått när jag packade ut mer "Jello" kartonger ur husbilen än vinflaskor när jag kom hem efter vintersejouren söderöver :D :D
 
F

F.d. 53528

Guest
Sv: ta med souvenirer ?

Vi handlar gärna i antikaffärer och marknader. Då köper vi vad vi kan använda i husbilen. T ex har vi slipade kristallglas för röd/vitvin och champagne. Inköpta i Tyskland och Frankrike, tror vi har betalat 20:-/glas. Diskhanddukar köpte vi i en antikaffär i Frankrike, helt oanvända linnehanddukar fran 30-talet. Så när vi sitter och dricker vin eller diskar får man en flashback från stället man köpte saken. Har även köpt ostrongafflar i silver, underbart vassa bestickknivar att skära kött med, allt gammalt, underbar kvalitet och otroligt billigt.
 
C

chiva

Guest
Sv: ta med souvenirer ?

Hej, jag är en riktig skräpsamlare när det gäller souvenirer! När jag övervintrade i Portugal 2013 gick jag en dag förbi gamla ruinrester av ett rivet hus.
Det var i Tavira, jag kunde inte låta bli att smyga in bland tegelhögarna och fick syn på en bit porslin som stack upp, en vackert målad djup tallrik grävde jag fram, hel och fin. Lokalbefolkningen sa att där legat en restaurang en gång.

Nu ligger tallriken här hemma och när jag ser på den och undrar vilka mänskor som ätit på den känner jag en närhet till Tavira.

När jag köpersouvenirer vill jag helst ha väl använda bruksföremål, de har en historia att berätta för mig och min fantasi. Mina bästa souvenirer bytte jag till mig i Iran för länge sen, en maläten gammal kelim som jag har på väggen och en bucklig, emaljerad, målad liten vas.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: ta med souvenirer ?

Vi försöker köpa något litet å speciellt, men i år blev det ingenting. Känns knäppt att köpa en fin fyr när det inte ens finns en fyr i närheten osv..

Förra årets höjdare en tegelsten från Auschwitz, den bästa souveniren någonsin och den var gratis:D

Den skapar alltid uppståndelse i vardagsrummet när folk får se den och hör vart ifrån den kommer, precis alla ska hålla i den!
 
Senast ändrad:

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: ta med souvenirer ?

hej ! ursäkta mig men hur kan man vilja ha en så kallad souvenir från den platsen ? har varit där ! säger inte mera ! :(
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: ta med souvenirer ?

Måste besvara då du ställer frågan.

Dom som varit med om det, om än barnbarn osv gör sitt yttersta för att aldrig glömma, om du bara visste hur många ggr jag hållit i stenen och blundat för att höra det stenen förmedlar. Har aldrig haft en mer betydelsefull sten i hela mitt liv och jag är ändå ingen Harry Potter typ...

Guiden var ytterst noga med att vi aldrig får glömma, är säker på att guiden vill att jag helst ska prata om den där stenen varje dag.

Sen är vi olika individer, jag orkar och jag berättar. Inlevelsen hos dom man berättar för blir betydligt starkare då dom både ser stenen och får hålla i den.

Hellre en betydelsefull souvenir om än hemsk än en menlös fyr som inte ens finns, du ser bara mitt inlägg gjorde att den berörde.

Och vi minns, nu är säkerligen både din och min guide glad det kan jag lova.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: ta med souvenirer ?

Att minnas är en sak, men att lära sig är en annan. Jag blir ofta förvånad över samma sak när man läser om historiska vedervärdiga handlingar som människan har gjort. Man skulle kunna rappla upp dem som Palme, men kontentan är ju att folk vill bara chokeras och sedan blir det mat och underhåll. Alltså locket på, och tillbaka till nonsens sysslorna, typ footboll. Ibland blir det fackeltåg i Norden för att öka dramakänslan något. Men de skyldiga går oftast fria, få av tredjerikets syndare fick något straff alls, precis som i Jugoslavien etc.. Man skäms som människa.
Vad gäller trådens ämne, så tar jag inte med mig något, inte ens bilder. Minns jag inte, så var det förmodligen inte värt att minnas. Skulle inte falla in mig att plåga mina gäster med timslånga reseberätttelsemonologer förstärkta med bildspel. Har överlevt några bröllopsvideor och otagliga dopbilder då garden varit nere och frugan insisterat om "social skicklighet", men numera avböjer jag direkt.
Annars skall man passa sig att erodera turistfällor. Läste precis - om det nu var i Sardinien - att man fick höga böter ifall man tog med sig sand från deras badstrand. Någon har räknat ut att turisterna stjäl deras strand om man inte sätter stopp på dem så de kollar på flygplatserna om du har sand med dig. Böterna var typ 10.000 tals kronor.
Svensk turist stal sand – får tiotusentals kronor i böter | SVT Nyheter

Det är kanske det enda de bötfäller, och man kan undra varför? Sardinien och Korsika fungerar som transit land för all knark till Europa och även till USA, förvånande nog. (Opiater) De vill nog krama ur det sista från turisterna innan de lämnar stället? Jag kommer härdanefter damsuga bort sanden mycket noga från husbilen när jag lämnar Frankrike och Spanien, Portugal, Italien, jaa, alla PIGS länder....;)
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: ta med souvenirer ?

Det är inte bara utomlands det är förbjudet utan även här hemma I Brottsbalkens 12 kap 2 är följande undantaget Allemansrätten

§”Den som i skog eller mark olovligen tager växande träd eller
gräs eller, av växande träd, ris, gren, näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller
kåda eller ock vindfälle, sten, grus, torv eller annat sådant som ej är berett till
bruk dömes för åverkan."
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: ta med souvenirer ?

Vi tar alltid med oss souvenirer, när vi åker ut.
Vi handlar 2:a sortering i Glasriket, ofta små lättpackade grejer som anknyter till Sverige. Från turistshoppen så blir det några Tshirts o nallar med text Made in Sweden. Roligt att ge bort när någon har gjort något bra! Ibland hamnar vi på oförberedda födelsedagar etc, då är det kul att ha något med sig. Hälsar Björn o Lena
 
F

F.d. 50741

Guest
Sv: ta med souvenirer ?

AHA, så ni tar med er souvenirer från Sverige att ge bort på färden ? Den iden gillar jag. Jag målar stenar och ger till människor som jag möter och hoppas dom vill följa mig på resan genom min hunds blogg..................tänkte lägga in en bild, men hur tusan bär man sig åt då ? URL för din bild ??? måste det vara så krångligt ?
 
Senast redigerad av en moderator:

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Sv: ta med souvenirer ?

Jag har börjat köpa pins som jag sedan sätter i kepsen. Börjar kännas som en rejäl baksmälla nu när jag sätter den på skallen.
 
Toppen