• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

motorbyte j5 pilot 88 75hk

F

F.d. 27690

Guest
Vill ha en turbomotor till j 5an, finns det någon som passar direkt?
Vore kul att få lite ork i den blivande veteranaren.:spinny:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: motorbyte j5 pilot 88 75hk

Hejsan och välkommen, jag antar att du syftar på Peugeot's 75hk. 2L. bensinmotor, som sitter i alla bensinbilar -82 t.o.m. -94 oavsett om det står Peugeot, Cittroën, Fiat eller Talbot i nosen på bilen.
Jag har kollat lite själv på ev. varianter genom åren som man har hört talas om.

Till att börja med så fanns det en komplett turbosats att montera när bilarna var rätt nya. Den funkade visst bra, men var rätt dyr för den var helt komplett med ny förgasare för turbotryck, nytt avgassystem m.m.
Jag kollade för några år sedan men de var inte säkra på att de hade delar kvar på lager.
Klicka på bilden så blir den lite större.
Skärmklipp-TURBO..JPG

Den enda konvertering till annan motor som jag vet har funnits var en engelsk firma som stoppade dit en (tror jag) Renaultmotor på 2,3L. och ca. 130hk.
Mer än så vet jag inte tyvärr. Firman blev nedlagd för några år sedan och jag har forskat, men det finns inget alls kvar.
Jag vet inte ens om det behövdes en adapterplatta mellan motor och låda eller om det passade ändå. Så där finns tyvärr inget att hämta längre, inte ens info.
Det jag själv har tittat lite lätt på än så länge är något så vanligt som en VOLVO B230 motor. Varianten på ca. 130hk. och med en snäll lättrycksturbo blir det uppåt 170hk. utan att plåga motorn.
Om man vill slippa insprut så går det ju att få bra kraft i dem med en förgasare även om bränsleekonomin säkert blir lite lidande då.
Volvomotorn lutar åt samma håll som originalmotorn och går även att luta lite annorlunda om man gör om tråget, om det skulle behövas, och insugsida och avgas kommer också åt rätt håll.
Jag har inte kommit längre (än :p:) i mätningarna att tyvärr så verkar bulcirkeln på lådans svep och bultcirkeln på volvomotorn vara rätt lika i storlek. Oftast är det bättre om det är olika storlek, då det är det lättare att få till en adapterplatta om det är olika bulcirklar på motor och låda.
Sedan är det ju att få till rätt avstånd för lådans ingående axel och koppling som funkar. tryckplattor finns ju i flera av varianter och styrkor till bensinbilarna och massor av varianter och styrkor om man behöver en volvotryckplatta till kanske en husbilslamell.
Volvomotorn får plats på längden men problemet är att volvos vattenpump som i det vanliga bilutförandet är så lång att den inte får plats vid höger innerskärm, men det går nog att ordna med en annan pump eller ev. med en elektrisk vattenpump som ju också börjar finnas i flera varianter som man kan lita på.
I en husbil får det ju inte strula och alla motor och växellådsdelar skall ju helst vara i originalskick så man lätt kan byta delar utan att göra om dem även om delarna kommer från olika bilar.
Att svetsa dit en bit av ett volvosvep på fiatlådan går ju, men då är det ju genast special som inte går att få fram snabbt om något går sönder, för svepet är i samma gjutning som resten av fiatlådan, och ingen lös del tyvärr.

Peugeot's bensinmotor fanns ju i massor av utföranden i personbilar men de är ju så gamla nu och var monterade i annan vinkel, så förgasare m.m. hamnar inte horisontellt, så det är nog inte ens värt att bråka med.

Men som kort svar på din fråga :D, så är jag 95% säker på att det inte finns något modernt som nästan passar direkt.

Man kan ju få en hel del mer ut från motorn med extraktorgrenrör, ändra luftrenare, ändra tändning, borra om munstycken m.m. Som det finns massor att läsa om här på forumet, men en starkare modernare motor skulle ju inte sitta fel.

M.v.h. JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: motorbyte j5 pilot 88 75hk

Et annet alternativ er en komplett drivlina fra en diesel fra samme tidsrom, 2.5 liter sugediesel som kan økes med en turbo. Men det er ikke mange slike tilgjengelig lengre.
 
F

F.d. 27690

Guest
Sv: motorbyte j5 pilot 88 75hk

Fel av mig det är en55.0 Din Diesel jag har i j5 an nts555
 
F

F.d. 27690

Guest
Sv: motorbyte j5 pilot 88 75hk

Fel av mig det är en55.0 Din Diesel jag har i j5 an nts555


Lillskrutten
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: motorbyte j5 pilot 88 75hk

Aha, det var ju en helt annan femma med diesel utan turbo som original :p:.
Ja det finns ju flera olika turbomotorer som sitter i din modell.

Det är samma växellåda i alla bilar men tyvärr så vet jag ändå inte om vilken motor som helst passar direkt på din låda för det finns lite olika infästningar för servopumpar m.m. Det kan också vara lite olika utväxlingar på växlarna beroende på motorstyrka, hjulstorlek m.m. (Det är möjligt att Bror Axelson har lite mer kläm på det om han ser det här.)
Den kanske bästa motorn sägs vara Fiats s.k. SOFIM-motor 2,5L med turbo.
I den (och även i andra turbomotorer med mekanisk insprutning) kan man också byta ut en kolv som sitter i insprutningspumpen som ger mera bränsle, och även justera lite annat, så hittar man ännu mera kraft.
Men som sagt, du kanske även behöver växellådan från donatorbilen.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: motorbyte j5 pilot 88 75hk

Tror inte att det är någon bra ide att byta enbart motorn. Jag antar att du vill ha mer fart och ork samt någonlunda modern gång i det hela?

Du får leta en donator bil, en skåpbil med Sofim motor. Årsmodell upptill 1999 tror jag blir bäst. Välj någon som rosten har käkat upp så vet du varför den säljs. Milen skall du inte vara rädd om. Upptill 20.000 mil är har de rullat halvvägs. Vid bytet skall du ändå byta koppling, rem, vattenpump, alla slangar och vissa packningar samt justera spridare.

Sofim motorn känner du igen av den svarta ventilkåpan. Kollar du beteckningarna så är S9U den bästa. S = Sofim, 9 = direktinsprutat = Slagvolym upp till 2.5L. 8 betyder förkammardiesel. Ex. S8U.
Finns en massa Citroen och Peugeot varianter av samma maskin, och gillar du problem så väljer du en sådan.

Själva bytet är inte så konstigt. Det är möjligt att du får skarva drivaxlar, men det är inget raketforskning, utan snarare en smedgöra. De flesta bitarna får du ju från donatorbilen, så dyrt blir det inte, men en vinter går nog åt. Jag satte ju en 2.8 HDI driveline i min C25, och där fick man klia sig i håret några gånger, men det gick. Går som en dröm nu.

Besiktningen skall du inte oroa dig om. Om du är Katolik och skall plikta dig för auktoriteter blir det svårare. Annars bryr de sig inte om jobbet är snyggt gjort. De har helt enkelt inte reda på hur det skall ut under huven i en gammal husbil. Skall du göra registeringsbesiktning så kollar de allt.

Jag har nu två stycken HB:s som jag gjort "egenmäktiga driveline byten, en Winnebago där effekt ökningen blev från 75Hk till 110Hk och momenten från 170Nm till 220Nm. C25:an från 95Hk & 200Nm till 130Hk & 300Nm. Bägge har berömts av besiktningsgubbar som ovanligt "pigga" med låga utsläpp....
 

matmdat

FD HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
7897
Medlemskap
2022
Sv: motorbyte j5 pilot 88 75hk

Vill ha en turbomotor till j 5an, finns det någon som passar direkt?
Vore kul att få lite ork i den blivande veteranaren.:spinny:

Jag har monterat en Fiat 2,5T och det är bara att bulta in passar direkt du måste byta höger drivaxel för den ser annorlunda ut
jag tog en Fiat Ducato som donator att tänka på enligt Opus att du har stora bromsat
jag hade stora bensinaren i min så då hade jag 16´ hjul och stora bromsar

Du måste ta motor och låda från donatorbilen.
sedan är det lite eljobb men väldigt enkelt

jag gjorde jobbet på 2 dagar och besiktade i Köping utan problem

/Mats
 

matmdat

FD HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
7897
Medlemskap
2022
Sv: motorbyte j5 pilot 88 75hk

Et annet alternativ er en komplett drivlina fra en diesel fra samme tidsrom, 2.5 liter sugediesel som kan økes med en turbo. Men det er ikke mange slike tilgjengelig lengre.

Jag monterade en Fiat 2,5T i min och det var inga problem med besiktning
jag hade stora bensinaren

/Mats
 
Toppen