• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Knöligt" att uppdatera Garmins fartkamerafil, numera!

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Från att ha varit "lätt som en plätt" att uppdatera kartor och fartkameror i Garmin, så har jag gått på en riktig mina.

Att uppgradera operativsystemet är det fortfarande inga problem med, men när det gäller uppdateringen av kartor och fartkameror så informerar Garmin att man numera inte stöder detta i Firefox eller Crome.


Klickar man på "Hämta genvägen för Internet Explorer"
och sedan på denna länk:

Instruktioner för att lägga till en säker webbplats

så ser man att får ett stort och obegripligt arbete framför sig!

Är det någon som klarat av detta på ett lättare sätt?

Undrar en något irriterad
Kåre
 

Bilagor

  • Garmin instick.JPG
    Garmin instick.JPG
    55,9 KB · Visningar: 9

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: "Knöligt" att uppdatera Garmin, numera!

Installera Garmin Express i stället
Finns att ladda ner på Garmins hemsida
/Thomas
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: "Knöligt" att uppdatera Garmin, numera!

Tack nyhlen.
Körde igång en uppdatering av kartorna via Garmin Express, (tar c:a 4 timmar!), men jag hittar banne mej inte VAR jag kan hämta nya fartkamerorna som jag nyligen betalt!

Då menar jag VAR på Garmin Express, och Garmin hänvisar vid betalningen att hämta fartkamerorna på my.garmin.com



Hälsar
Kåre
 
Senast ändrad:

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: "Knöligt" att uppdatera Garmin, numera!

Håller helt med trådskaparen.
Garmin stöder inte Edge heller. Gjorde en uppdatering idag till min Kenwood radio. Var tvungen att gåntill Garmins hemsida och göra installation av insticksprogrammet till det "gamla" Internet Explorer. Detta gick fint, men med lite pill ändå.
När köpet var klart då kunde jag använda Garmin Express.
Alltså det är inte lätt om man inte har IT-kunnande.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: "Knöligt" att uppdatera Garmin, numera!

Thomas, skönt att det inte bara är jag som har problem. Som gammal smed är detta med data inte min bästa gren, men jag försöker så gott det går.

Jag är inte säker på att "Gamla" Internet Explorer går till mitt W10. Jag har googlat lite, och har inte fått någon "match".

Kåre
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: "Knöligt" att uppdatera Garmin, numera!

Thomas, skönt att det inte bara är jag som har problem. Som gammal smed är detta med data inte min bästa gren, men jag försöker så gott det går.

Jag är inte säker på att "Gamla" Internet Explorer går till mitt W10. Jag har googlat lite, och har inte fått någon "match".

Kåre

Om du öppnar Garmins hemsida i Edge i W10, kan du under de tre punkterna uppe till höger i menyn, välja att öppna Garmins hemsida i Internet Explorer. Testa.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: "Knöligt" att uppdatera Garmin, numera!

Jo jag klickade på de tre punterna, och där fanns en rad för att kunna öppna i Internet Explorer. Tyvärr så var denna rad GRÅ, varför det inte gick att effektuera detta.

Jag letade på datorn och ser till min förvåning att jag faktiskt har Internet Explorer på datorn. Låg kvar trots jag uppdaterat till W10 för några monader sedan.

Öppnade garmin.com och sedan my.garmin.com för att vid försök att hämta fartkamerfilen återigen mötas av:
 

Bilagor

  • Garmin via IE.JPG
    Garmin via IE.JPG
    31,8 KB · Visningar: 7

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: "Knöligt" att uppdatera Garmin, numera!

Jo jag klickade på de tre punterna, och där fanns en rad för att kunna öppna i Internet Explorer. Tyvärr så var denna rad GRÅ, varför det inte gick att effektuera detta.

Jag letade på datorn och ser till min förvåning att jag faktiskt har Internet Explorer på datorn. Låg kvar trots jag uppdaterat till W10 för några monader sedan.

Öppnade garmin.com och sedan my.garmin.com för att vid försök att hämta fartkamerfilen återigen mötas av:

Orsaken till att raden var grå, var att du inte öppnat Garmin | United States | Home i Edge först. Testa igen.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: "Knöligt" att uppdatera Garmin, numera!

Om du öppnar Garmins hemsida i Edge i W10, kan du under de tre punkterna uppe till höger i menyn, välja att öppna Garmins hemsida i Internet Explorer. Testa.

JO, det går att öppna IE denna vägen, jag hade bara inte fyllt i någon "adress".

Blindstyret!
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: "Knöligt" att uppdatera Garmin, numera!

Jag undrar också vad de håller på hos Garmin. De säljer ju med stor stå och hej sina manickar med livstidsuppdateringar, men man undrar värdet av dessa. Min 2595 LMT exempelvis är registrerad och Expressen känner igen den, men men. Jag kan hämta kartor och installera dem, men det är allt. Skulle vilja uppdatera manickens mjukvara då den beter sig märkligt ibland. Ex. kan jag inte göra tripp kalkyleringar. Minneskortet av den rätta typen känns inte igen, osv. Support? Vem fan klarar av att med engelska förklara problemet för någon totalt ointresserad på andra sidan klotet? Deras utgångspunkt är också alltid att det rör sig om handhavandefel. Det mest fantastiska med Garmins support är att de kan låta som en äkta frågetecken när man förklarar att navigatorn leder en på obegripliga omvägar ibland. Alltså är supporten inte heller uppdaterad....
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: "Knöligt" att uppdatera Garmin, numera!

När man efter flera försök återigen misslyckats med detta, innebär det att jag med flera inte längre kan ladda ner fartkamerafilen m.m. till vår Garmin GPS!

Det fodras nog en IT-ingenjör till detta!

Eller är det verkligen bara JAG som har fått detta problemet efter att Garmin har ändrat sina "rutiner"?

Sitter och blir jädrigt putt på Garmin, och att nå deras "Support" kan bara drömma om!

Irriterad
Kåre
 

Bilagor

  • Why.JPG
    Why.JPG
    99,3 KB · Visningar: 11

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: "Knöligt" att uppdatera Garmin, numera!

Jag undrar också vad de håller på hos Garmin. De säljer ju med stor stå och hej sina manickar med livstidsuppdateringar, men man undrar värdet av dessa. Min 2595 LMT exempelvis är registrerad och Expressen känner igen den, men men. Jag kan hämta kartor och installera dem, men det är allt. Skulle vilja uppdatera manickens mjukvara då den beter sig märkligt ibland. Ex. kan jag inte göra tripp kalkyleringar. Minneskortet av den rätta typen känns inte igen, osv. Support? Vem fan klarar av att med engelska förklara problemet för någon totalt ointresserad på andra sidan klotet? Deras utgångspunkt är också alltid att det rör sig om handhavandefel. Det mest fantastiska med Garmins support är att de kan låta som en äkta frågetecken när man förklarar att navigatorn leder en på obegripliga omvägar ibland. Alltså är supporten inte heller uppdaterad....

Detta med programuppdateringar från tillverkare som upphör att uppdateras på "äldre" modeller är Garmin lååångt ifrån ensamma om.

Jag kan bara komma på ett märke av "äldre" prylar i min ägo som fortsatt uppdaterar programvaran och det är Sonos 13år gammal men "still going strong"(ljudanläggning)
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: "Knöligt" att uppdatera Garmin, numera!

Joo, men när man säljer något med "livstids uppdateringar" får man liksom en vink att det här blir "long lasting pall". Senare har jag förstått att det handlar inte om användarens livstid, utan produktens. Då börjar man fundera mera. Om man inte kan uppdatera själva produkten så upphör ju dess livstid rätt så fort och de nya kartorna kortsluter väl hela burken?
För jag har märkt en sak också med Garmin. Manicken fungerar utan logiska kullerbyttor så länge inte en enda uppdatering är gjort, men så fort man hämtat nya kartor osv. Så börjas det... I fortsättningen blir det något annat för mig, kanske en app?
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: "Knöligt" att uppdatera Garmin, numera!

Jag kanske är kanske är lite dåligt uppdaterad på ev dataproblem och följer bara Garmins instruktioner och uppdateringssystem, men;

Utförde vår senaste uppdatering av 3 st olika Garminmodeller 27/5-16 med hjälp av en PC med win10 som ju i std-utförande omfattar både Edge och Explorer (har 3 st bärbara PC med olika åldrar i detta utförande 2-5 år gamla).

Totalt tog uppdateringarna (samtliga modeller med extrakort) för resp modell;
¤ 2689, 68 min
¤ 2595, 37 min
¤ 3490, 42 min
detta är helt ok tycker jag, speciellt som det inte behövs någon bevakning under uppdateringen! Har man reg sin sina Garmin GPS'er så startas uppdateringarna, mm redan i det mejl man får från Garmin när de har nya uppdateringar av karmaterial ... !

Obs, utan extra minneskort får man "göra halt" och välja ut ett "begränsat" kartomfång pga att äldre GPS-ers internkapacitet efter 2-3 år inte längre klarar det med tiden allt omfångsrikare kartmaterialet med extra Poi's av alla de slag!
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: "Knöligt" att uppdatera Garmin, numera!

Vi har också en Garmin med livstids uppdatering men kommer inte överens
med den!
Har varit ute i Europa och konstaterat att den leder in en på omvägar upp i bergen eller in i byar fast man valt snabbaste vägen :(
Bra att ha papperskarta men man litar kanske för mycket på navigatorn !
Har tidigare använt TomTom men inte märkt av dessa konstigheter och tycker också att den gamla navigatorn är tydligare på displayen i rondeller etc .
Är det ett allmänt problem med nyare navigatorer eller är det användar fel?
Tom :spinny:
 
F

F.d. 53528

Guest
Sv: "Knöligt" att uppdatera Garmin, numera!

Ja, Garmin är gjord av tekniker för tekniker. Trots att jag jobbar inom IT-branschen sedan 20 år kan jag inte uppdatera kartorna. Varje gång har jag fått ringa supporten och de har vad vi säger i branschen , gjort fungerande omvägar. Men det är ju inte den bästa lösningen. Senast i våras ringde jag då jag inte lyckades få in uppdateringar eftersom jag hela tiden fick svar att jag inte hade utrymme, trots extra minneskort. Men jag fick förslag att ladda östeuropa.. Ringde supporten och de talade om att först måste jag välja ett litet område att ladda ner till datorn (inte GPS:en). Även om jag väljer ett litet område så laddas hela västeuropa ner i datorn. Efter det kan jag från datorn ladda in hela västeuropa till GPS:en - enkelt eller hur

Sen är jag besviken på själva navigationen, den leder mig på närmaste kostig om jag väljer att inte åka på betalväg t ex. Vet inte hur många gånger jag har fått vägra följa navigatorn. Så i år har jag haft min iPhone med Sygic samtidigt med Garmin GPS:en. Vi har nu kört 5 veckor i Frankrike och på väldigt udda platser. Min utvärdering efter dessa veckor - Garmin kan jag sälja, Sygic hanterade de flesta situationer och vägval bra, Garmin fortsatte på sina kostigar.

Glömde säga att uppdatering av Sygic är superenkel, bara att klicka in en ruta för de länder du vill uppdatera.
 
Senast redigerad av en moderator:

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: "Knöligt" att uppdatera Garmin, numera!

OK, men jag har inga problem med program och kartuppdateringarna för min Garmin.

Det JAG undrade över är om det är någon mer än JAG som inte lyckas tanka hem fartkamerafilen till Garmin.

Detta har tidigare gått problemfritt via deras hemsida, men sedan en tid måste man gå via Internet Explorer efter att först ha gjort omställningar som jag beskrev i tidigare inlägg ovan!

Detta går heller inte att göra via "Garmin Express".

Tacksam för alla tips om HUR man i fortsättningen kan tanka hem fartkamerafilen!

Kåre
 
F

F.d. 53528

Guest
Sv: "Knöligt" att uppdatera Garmin, numera!

Ledsen, missade att det bara gällde fartkameror.

Har du ringt deras support, de kan säker hjälpa dig med detta.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: "Knöligt" att uppdatera Garmin, numera!

Jag har inte uppdaterat fartkameror på ett tag, men sist jag gjorde det så var det via my garmin så har inte testat via Garmin Express.

Men i Garmin Express finns ju alternativet " butik " och " verktyg ", i verktyg kan man registrera enheten, antar att det är samma typ av registrering som i det gamla my.garmin.

Funkar inget så får du nog kontakta garmin support.

Anser oxå trots vissa datorkunskaper att garmins programvara för uppdatering är i det närmaste korkat speciellt när man vill minska ner kartområdet p.g.a. minnesbrist.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: "Knöligt" att uppdatera Garmin, numera!

Jag tror inte att man kan förenkla den omställningen jag beskriver i inlägg nr11 på telefon. Den är som den är!
Får nog inse att jag aldrig kommer att få tillgång till fartkamerafilen.

Jag kommer att mera gå över till min Sygic som är MYCKET lättare att hantera och uppdatera. Synd eftersom Garmin var en bra "extra resurs".

Hälsar
Kåre
 
Toppen