• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur ofta servar ni?

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Hur ofta ska man egentligen serva motorn? Enligt instruktionsboken kan man köra flera tusen mil utan att bry sig. Har en 2,3 multijet. Med automat. Vi har servat varje 1000 mil. Behövs det?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hur ofta servar ni?

Vi har dock inte Fiat och kan inte svara på den frågan, men i vårt fall är det så att vi får ett meddelande på displayen, om vi nu skulle glömma kontrollera själva. Fick också veta nästa intervall och typ av service (även kostnadsbilden) när vi servade förra gången.
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Hur ofta servar ni?

Åker bara på sommarsäsongen och då står ju bilen still över vintern därför servar (främst byter olja och filter) jag den varje år.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Hur ofta servar ni?

När det gäller serviceintervaller på våra husbilar skall man nog tänka till och själv avgöra när man skall serva.De chassin som våra bilar i de flesta fall är uppbygda på är ju tänkta som transportbilar och de intervallerna stämmer nog inte med våra körningar.
Själv servar jag en gång per år i och med att jag har motorförsäkring via Midland Oil , men det finns säkert många åsikter om detta.
Olle.
 

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
348
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: Hur ofta servar ni?

Hej!
Om ni kollar manualen/ servicebok är det 4500 mil eller om två år kommer föra 4500 så det är två år som är rätt. dom flesta diesel bilar skall servas från 2500 -5000 mil.
jag har även frågat om det var rätt på var Fiat verkställ.
 
Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Hur ofta servar ni?

Jag byter olja filter och luftfilter en gång per år och dieselfilter med två års mellanrum.
Får sett över det mekaniska och övriga oljor och kylvätskor.
Detta eftersom vi kör 1500 till 2000 mil per år.
Detta är en vana jag har svårt att ändra på.

Personbilen får vänta lite längre då den inte rullar många mil numera..
Krister.
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Hur ofta servar ni?

Samma här, byter olja samt filter årligen, bränsle vartannat år och luft vid behov, allmän översyn i övrigt såsom smörjning utav alkoaxel och dylikt årligen. Känns gott att åka ut med ny olja och filter vart år...
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Hur ofta servar ni?

Jag byter på min 177 hästars 3.0 vart annat år. Blir ca 3000 mil.
Det är viktigt att man får rätt olja i motorn annars blir det lätt problem.

JOE
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Hur ofta servar ni?

Ja de nyare Fiat(ja även andra fabrikat) motorerna kräver olja som är avsedd för bilar med partikelfilter.
Och har man möjlighet att byta olja och filter själv så är det en förhållandevis ringa kostnad årligen.
 
Toppen