• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kathrein självsökande parabol

Blommen

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Habo
HBK-Nr
7671
Medlemskap
2025
Hej!
Jag har en självsökande parabol monterad på husbilen, men jag har aldrig använt den.
Nu undrar jag vad som behövs för att kunna se svenska kanaler. 1.an 2.an och4.an räcker.
Måste jag ha ett abonnemang eller räcker det med en ca modul i teven?
Och vilken satellit söker jag på?
Parabolen är en Kathrein Mobiset4 digital cap910 och satellit mottagaren en Kathrein ufs 940sw.

Tack på förhand. // Urban
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Kathrein självsökande parabol

Du behöver skaffa ett kort från Viasat eller Canal digital. Finns Depositionskort för 7-800kr som inte har någon abbonemangsavgift då får man de fria kanalerna. Vi kör på ett Canal Digital fritidsabbonemang, betalar för sex månader sommartid.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Kathrein självsökande parabol

Du måste också ha en CA modul, till kortet, som du sätter i UFS 940 eller i TV:n. Du måste i vilket fall som helst ha en kanallista i UFS940 där det finns en kanal för den operatör som du väljer. Annars hittar parabolen inte satelliten.
 

Blommen

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Habo
HBK-Nr
7671
Medlemskap
2025
Sv: Kathrein självsökande parabol

Tack för hjälpen! Jag får skaffa ca modul och canal digital kort idag. Parabolen hittar kanalerna på Sirius med god signalstyrka, men dom står som krypterade när jag inte har något kort.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kathrein självsökande parabol

Canal Digital benytter Thor 0,7 grader vest, mens tidligere Sirius nå Astra finnes på 5 grader øst. Er programvaren og kanalliste fra før 2003 så må den oppdateres for å finne Thor. Uansett anbefales oppdatering minst en gang i året.
 
Toppen