• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

220 v under vinterförvaringen

Juneco

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
18998
Medlemskap
2022
Vi har en 2011 års Solifer husbil, vilken står på laddning hela uppställningstiden under den kalla årstiden. Enligt vad jag läst mig till så finns det laddniningsregulator i alla nyare husbilar och detta har jag uppfattat som jätteskönt, automatiskt vad bra!? Men när jag nu läst en hel del insändare om problem med bodelsbatteriet så frågar jag mig om man kan lita på denna regulator? Anser du som är mer kvalificerad än jag att det kan vara det
som påverkar den korta livstiden på just dessa batterier eller är det oftast så att man har för stor förbrukning för länge utan att kolla dessa 3 lysdioder i elpanelen? Varför har man inte en panel som visar hur många volt som används just då för att kunna dra ner förbrukningen under det riskabla.
Just nu kommer jag inte ihåg var voltgränsen går? Tacksam för svarhttp://www.husbilsklubben.se/forums/images/smilies/wink.gif
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: 220 v under vinterförvaringen

"Nyare husbilar" vet jag inget om, men på min -88:a har jag laddningen på hela tiden. Förmodligen fel, men det funkar.

/M
 
Toppen