• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fjäderbyte

NIESMANNEN

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
2277
Medlemskap
2025
Har nyligen gjort fjäderbyte fram på en Burstner 810 hos Dohini i Växjö. Totalkostnad 5 000 kr inkl fjädrar och moms. Kanonfirma. Trevliga, snabbt och rent.
Bilen blev ca 6 cm högre. Tipset om Dohini fick jag här på forumet.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Fjäderbyte

Bytte också för ett par år sedan och bilen skulle gå mjukt och fint sades det, men nähää inte. Samma skakande och smällande över hålen. Frånsett att bilen inte står på näsan längre blev det ingen vinst....
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Fjäderbyte

Enl Bossing's i Linköping som satte dit viktanpassade fjädrar fram på våran Carthago så funkar det bra med orginal stötdämpare om bilen gått för långt...typ en 5-6000mil.

Sen tror jag att det är viktigt så som Bossing gör...sätter dit fjädrar som passar för vikten på framvagnen. Det funkar inte med en typ av hårdare fjäder till alla bilar mao
Stötdämparna har ju absolut inget att göra med fjädringens hårdhet utan de dämpar endast fjäderns rörelser upp och ner för att undvika gung!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Fjäderbyte

varför byta fjädrar på en Fiiiat och tro att man ska få komfort :confused:

Gör om, gör rätt, byt märke ifall komfort önskas :D
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Fjäderbyte

Sätt i nya fjädrar. Bilen blir 4,5cm högre och ett varv extra på fjädern. Jo, det blir bättre med andra fjädrar!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Fjäderbyte

Ta kontakt med Dohini #1. Dom gör jobbet medan du går en långrunda
 
Toppen