• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gobox österrike

O

Olle Larsson

Guest
Hej
Vi har kört genom Österrike nu i juni med vår husbil 4200 kg. Vi köpte en Gobox för 75€ och betalade ytterligare 75€ för genomfart. Vi kunde behålla den i 2 år fick vi besked om. Vi ser nu när vi kommit hem att vi måste skicka in en anmälan, regbevis och COC dokument till Österrike senast 15/7.
Jag har kontaktat generalagenten för Pilote som inte kan hjälpa oss få fram ett COC.
Någon som har erfarenhet och kan råda oss ?
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.549
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Gobox österrike

Tidningen Andrée som Elmia ger ut hade en utmärkt artikel i senaste nummret om vad som gäller i Europa. Bra information om vad som gällde för Gobox i Österrike.

Leta efter Andrée på Elmias sidor om deras campingutställning.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Gobox österrike

Missade detta för två år sen, kostade oss 240€ i böter.
Numera kör vi bundesstrasse utan box genom Österike, dom har fått tillräckligt med pengar av oss............

Hejs
Claes 105
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Gobox österrike

Det är enkelt. Skicka in det de dokument begär så löser sig all framtida passage enkelt.

Gjorde detta för 2 år sedan och fungerar perfekt. Utan krångel.
 
O

Olle Larsson

Guest
Sv: Gobox österrike

Hur fick du fram COC dokumentet ?
 
O

Olle Larsson

Guest
Sv: Gobox österrike

Helt suveränt ! Tack för det tipset. Kanontidning som förklarar allt på ren svenska. :)):spinny:
 
O

Olle Larsson

Guest
Sv: Gobox österrike

Tidningen Andrée som Elmia ger ut hade en utmärkt artikel i senaste nummret om vad som gäller i Europa. Bra information om vad som gällde för Gobox i Österrike.

Leta efter Andrée på Elmias sidor om deras campingutställning.

:yes:
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Gobox österrike

Med jämna mellanrum kan man i de tyska husbilstidningarna läsa om tyskarnas problem med GoBox, de borde ju ändå ha det lättare eftersom de har språket.
Med EasyGo+ fungerar det mycket smidigare, det finns mycket information om detta på forumet, sök på EasyGo+.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Gobox österrike

COC får man be sin återförsäljare om. Det kommer från respektive tillverkare.
Råkar inte ligga inte ett sådant i bland övriga dokument till din bil ?
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Gobox österrike

Som Sören skriver så enkelt med EasyGo + det räcker med registreringsbevis (kopia) och fylla i avtalet dom skickar med.

/Pelle
 
F

F.d. 50061

Guest
Sv: Gobox österrike

Jag är väldigt osäker på vad som gäller om jag skall ha gobox eller vinjett. Vi har nu åkt ett antal år med vinjett. Detta beslut bygger jag på en artikel som Niesmann Bischoff Motorhome club har skrivit. Där står att om bilens skattevikt understiger 3500 kg så är det Vinjett som gäller och det har jag gått på.
Alla jag möter och pratar med säger att det är fel.
Frågan är om författaren till artikeln har fel och är det så är det ju ganska allvarligt. Jag befinner mig nu i Kroatien med en bil som har en vinjett på rutan. HUR GÖR JAG? Totalvikten är 4000kg
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Gobox österrike

Kör inte en meter i Österrike på betalväg utan GoBox om husbilen är över 3,5 ton, kan bli dyrt. Lägsta kostnad €220,-!

Har bilen blivit uppklassad från 3,5 ton?
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Sv: Gobox österrike

Jag är väldigt osäker på vad som gäller om jag skall ha gobox eller vinjett. Vi har nu åkt ett antal år med vinjett. Detta beslut bygger jag på en artikel som Niesmann Bischoff Motorhome club har skrivit. Där står att om bilens skattevikt understiger 3500 kg så är det Vinjett som gäller och det har jag gått på.
Alla jag möter och pratar med säger att det är fel.
Frågan är om författaren till artikeln har fel och är det så är det ju ganska allvarligt. Jag befinner mig nu i Kroatien med en bil som har en vinjett på rutan. HUR GÖR JAG? Totalvikten är 4000kg

Var i Kroatien befinner ni er? Istrien, Dalmatien eller längre söder ut? Om ni är söder ut och skall hem kör upp till Rijeka ta motorvägen A7 (gratis till Mucisi 45 23 53.7 N 14 18 29.3 E) sedan väg 8 till Kroatien-Slovenien gränsen sedan väg 7 till gränsen Slovenien-Italien. Kör till Trieste och motorvägen A4 till Lisert 45 48 10.5 N 13 34 44.2 E (den biten motorväg är gratis). Ändra GPS till icke betalväg fortsätt till Plöckenpass och sedan vidare genom Österike ej betalvägar till Kiefersfelden och in i Tyskland. (Felbertauertunneln 11€ får du betala).
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50061

Guest
Sv: Gobox österrike

Tack ska du ha för vägbeskrivningen. vi skall följa den. men frågan kvarstår fortfarande. Är det skattevikten som gäller eller maxvikten. Om det inte är skattevikten så måste ju han som skrivit artikeln jag refererar till kolla upp vad som gäller innan han skriver som han gör. Han skriver klart och tydligt att det är skattevikten som gäller. Detta stämmer alltså inte?
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Gobox österrike

Tack ska du ha för vägbeskrivningen. vi skall följa den. men frågan kvarstår fortfarande. Är det skattevikten som gäller eller maxvikten. Om det inte är skattevikten så måste ju han som skrivit artikeln jag refererar till kolla upp vad som gäller innan han skriver som han gör. Han skriver klart och tydligt att det är skattevikten som gäller. Detta stämmer alltså inte?

Det är den totalvikten som bilen är registrerad för, se bilens registreringsbevis (blå del ska du ha med dig vid färd utomlands). Det har inget med skattevikter eller liknande att göra.
Håller med Gunnar, kör inte en meter utan Gobox på betalvägar.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Gobox österrike

Tack ska du ha för vägbeskrivningen. vi skall följa den. men frågan kvarstår fortfarande. Är det skattevikten som gäller eller maxvikten. Om det inte är skattevikten så måste ju han som skrivit artikeln jag refererar till kolla upp vad som gäller innan han skriver som han gör. Han skriver klart och tydligt att det är skattevikten som gäller. Detta stämmer alltså inte?

Det är kanske en olycklig formulering på N-B klubbens hemsida. Dock är det så att skattevikt och totalvikt är detsamma i registreringsbeviset.

När jag tittar på mitt registreringsbevis så finns båda uppgifterna med (skattevikt/totalvikt) och det är samma vikt.

Kenneth
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Gobox österrike

Hej!

Gör som Sören-6830, skaffa en EasyGo+ istället. Mycket enklare och fungerar utmärkt. Har du sedan Brobizz kan du slå de båda avtalen ihop, och behöver således bara en box. Som redan sagts, läs mer här på forumet och tag kontakt med Öresundskonsortsiet, då får du veta mer.

Hälsningar Kerstin
 
Toppen