• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rengöring av gojja i färskvattentanken

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Varje år får jag göra ren vattentanken från en vit gojja. På fotografierna ser man förra årets avlagringar.

Jag vet inte vad det är. Kan det vara kalkavlagringar, rester av de antibakteriella tabletterna eller något annat. Nu senast använde jag Clean Water som antibakteriellt medel. Tanken rengör jag mekaniskt först (med trasa) och sedan med Clean Water Tank. (Se foto)

Hur kan jag undvika detta i fortsättningen?
Annan sorts antibakteriemedel?
Flottör med silverjoner?
???

Sänder med fyra bilder bilder. En med Husbilsklubbens medlemskort för att få en känsla för dimensionerna.
 

Bilagor

  • IMG_1697.JPG
    IMG_1697.JPG
    187,8 KB · Visningar: 9
  • IMG_1698.JPG
    IMG_1698.JPG
    183,7 KB · Visningar: 6
  • IMG_1700.JPG
    IMG_1700.JPG
    218,4 KB · Visningar: 6
  • IMG_1701.JPG
    IMG_1701.JPG
    294,1 KB · Visningar: 9

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Rengöring av gojja i färskvattentanken

Det ser ut att vara kalkavlagringar som inte stelnat mot tankens väggar. Var tankar du största delen av ditt vatten? Är det i kalkrika områden så är jag inte förvånad över "gojjan". Här i Skåne har vi gott om sådant.

Vad har du de antibakteriella tabletterna till? Tankar du brunnsvatten med okänd kvalitét?
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Rengöring av gojja i färskvattentanken

Förra årets vatten var nog från Motala, Skåne och Öland. Det var samma beläggning året innan och då var vi i Danmark, Tyskland, Tjeckien och Polen.

Jag tar vatten från anvisade kranar. Det händer att folk ibland inte är speciellt hygieniska av sig och tvättar ur sina toakasetter under färskvattenkranarna, så vi är lite misstänksamma. Kanske överdrivet, men magsjuka kan ju sabotera en hel semester.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Rengöring av gojja i färskvattentanken

Enda gången jag fått sån där vit "gojja" i tanken var när jag använde just såna där tabletter för rengöring. Fyllde o sköljde flera gånger ur tanken men "pulvret" från tabletterna ville inte följa med så jag fick torka ur hela tanken manuellt från den vita geggan.

Numera häller jag bara i en liten skvätt klorin o fyller ca 1/3 vatten i tanken o åker en bit på skumpig väg, tömmer o sköljer ur. Räcker för min del en gång om året. Inget medel i tanken i övrigt. Använder t.o.m. brunnsvattnet här hemma o ser bara till att tömma/byta vatten lite då o då.

En egen liten slangstump o några olika kopplingar har jag med mig som används vid just tveksamma vattenposter nära toatömningar.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Rengöring av gojja i färskvattentanken

Varför använda massa kemikalier gör ren tanken en gång om året och töm ur det gamla när du inte använder bilen. Har strax använt bilen 10000mil tankat vatten överallt i Europa o Kroatien aldrig haft några problem vi använder vattnet till att dricka och matlagning utan problem.
Olle.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.765
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Rengöring av gojja i färskvattentanken

Jeg forstår ønske om at undgå forskellige urenheder ved påfyldning af van forskellige steder i Europa.

Jeg har aldrig renset tanken, eller anvendt kemikalier i tanken.

Jeg har altid med egen slange og forskellige koblinger.

Og så har jeg monteret et vandfilter:
Vandfilter til vandrensning, installationskit fra 3M giver rent drikkevand

Fås i 2 størrelser. Jeg anvender det største, og skifter filter en gang årligt.

Søg på nettet for en billigere pris.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.765
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Rengöring av gojja i färskvattentanken

Vort filter sidder i skabet under køkkenvasken (diskhon?) og er det første vandet møder når det pumpes fra vandbeholderen. Efter filteret fordeles vandet til køkken, bad og toilet.
 

ThePirate

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2023
Sv: Rengöring av gojja i färskvattentanken

Intressant, även jag använder "Clean water"-tabletter och hade samma gegga i tanken i höstas! Dock var den luktlös så jag antar det var ofarligt, dock j-a jobb att rengöra....
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Rengöring av gojja i färskvattentanken

En fundering bara....
När ni häller upp ett glas vatten hemma, hur mycket kemikalier har ni då i det?

Fyller min vattentank när jag ska använda den.
Tömmer den helt (låter bottenpluggen vara urtagen när jag kör bilen till uppställningsplatsen)

Av dom jag känner är det de försiktiga som blir sjuka...

/Leif
 
Toppen