• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenläckage Adria Coral S660SL

Nilex

HBK Medlem
Inlägg
1.057
Kommun
Osby
HBK-Nr
10560
Medlemskap
2024
Jag fick ett vattenläckage på vårens första tur med min Adria Coral S660SL årsmodell 2010. Vi märkte att det blev vått på golvet i toaletten, jag tömde systemet på vatten för att minimera skadan. Efter hemkomsten kontrollerade jag om den fanns några synliga fel på vattensystemet men hittade inga, jag fyllde upp systemet och hittade inget läckage någonstans. Allt var OK under tre tillfällen när vi var ute med husbilen, vid det fjärde tillfället upptäckte vi vatten på golvet utanför toaletten igen. I och med detta ägnade jag en del av dagen på att felsöka och att hitta varifrån vattnet kom. Vad jag kunde konstatera så var felet att filterlocket till SHURflo vattenfilter inte höll tätt, efter att ha rengjort filtret och skruvat fast filterlocket så har det varit tätt.
I och med att det var ganska små mängder som läckte ut och att läckaget skedde på golvmattan blev det ingen fuktskada men jag kommer att vara mycket uppmärksam i fortsättningen.
 

Bilagor

  • IMG_5502.JPG
    IMG_5502.JPG
    208,6 KB · Visningar: 67

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Vattenläckage Adria Coral S660SL

En viktig sak att tänka på när det gäller detta filter är att tömma filtret från vatten om det finns frysrisk under vinteruppställning.

Jag har varit ute för att filterkoppen frusit sönder med en liten obetydlig spricka som följd. Då uppstår fenomenet som trådskaparen beskriver.

/Kenneth
 

Tny57

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Västerås
HBK-Nr
37391
Medlemskap
2024
Vattenläcka vid filter på Adriatic Coral S660SL

Gammal länk men troligen lika aktuell… Jag fick hjälp av en smal, smidig och teknisk kunnig vän som kom åt filterkoppen i plast som frusit sönder under vinteruppställningsplats, inte ett ord i instruktionsboken att denna filterkopp måste tömmas på Shureflo-pumpen.
Min kropp tillåter inte längre akrobatiska övningar längre därför några frågor som jag hoppas få svar på:

1. Man kan se pumpen från en lucka under en sängen, men det är för långt ner för att ha nytta av den för någon form av reparation, går det bara att komma åt den via garaget?

2. Kan man ersätta filtret/plastkoppen med en metallpropp och ge tusan i att demontera den inför vintern? Kan pumpen frysa sönder då?

Vi använder bara vattnet till toan och ev. disk…

vänligen Thomas
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Du kommer bara åt den via garaget genom att ta bort bottnarna i hyllan innanför gasolskåpet. Sedan får du åla dig in över pannan för att nå pumpen och eventuellt filter. I vår bil finns det inget filter så jag slipper den manövern och det har fungerat sedan år 2008 när vi köpte bilen. Filtret är bara till för att rensa bort skräp och sand som kan komma med vattnet vid fyllning.

Ett sätta att förenkla är att ta bort filtret vid pumpen och skarva eller byta slangen från tank till pump. Det går kanske att koppla loss slangen vid tanken och sätta filtret där och då använda den korta biten slang som nu sitter mellan filtret och pumpen till att sitta mellan tank och filter. Med lite tur borde det ju bli samma längd.

Jag är dock osäker på om det är en och samma slang som går från botten av vattentanken, genom en genomföring på ovansidan och sedan hela vägen till filtret. Är det så behöver du en extra skarvkoppling.

//Michael, medlem
 

Tny57

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Västerås
HBK-Nr
37391
Medlemskap
2024
Du kommer bara åt den via garaget genom att ta bort bottnarna i hyllan innanför gasolskåpet. Sedan får du åla dig in över pannan för att nå pumpen och eventuellt filter. I vår bil finns det inget filter så jag slipper den manövern och det har fungerat sedan år 2008 när vi köpte bilen. Filtret är bara till för att rensa bort skräp och sand som kan komma med vattnet vid fyllning.

Ett sätta att förenkla är att ta bort filtret vid pumpen och skarva eller byta slangen från tank till pump. Det går kanske att koppla loss slangen vid tanken och sätta filtret där och då använda den korta biten slang som nu sitter mellan filtret och pumpen till att sitta mellan tank och filter. Med lite tur borde det ju bli samma längd.

Jag är dock osäker på om det är en och samma slang som går från botten av vattentanken, genom en genomföring på ovansidan och sedan hela vägen till filtret. Är det så behöver du en extra skarvkoppling.

//Michael, medlem
Hej och tack för ett utomordentligt bra svar på ett utomordentligt korkat problem, undrar hur sjuk den konstruktör är som placerat ett frostkänsligt filter med tillhörande lilla plastkopp på ett sådant svåråtkomligt ställe, så urbota dum… F-n ta honom.

Tack vare ditt svar ska jag nu be någon ”Houdini-bekant” ta bort filterhuset och skicka det till evighetens slutstation och hoppas att slangen räcker fram utan extra skarvkoppling.

Tack igen Michael och ha en bra sommar.

//Thomas
 
Toppen