• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Slutåkt till Spanien/Portugal.

F

F.d. 55554

Guest
Dåliga nyheter för Er som följt våra irrfärder till och från Spanien/Portugal
och alla Ni vi träffat under våra resor.

Nu har vi bestämt oss att det är slut med att köra till Spanien/Portugal under vinternhalvåret.
Det har inte varit ett lätt beslut att ta.
Orsaken är att det är för många husbilar i södern, 1,a säsongen när vi stod på parkeringen i Fuengirola stod det ca 10 husbilar längs muren,
gott om plats för på parkeringen för personbilar under marknadsdagarna.
2,a säsongen stod det ca 20 st + någon i mitten på parkeringen, fortfarande mycket plats till personbilar.
Denna sista säsong stod det ca 60 husbilar på samma yta, ingen eller liten plats för personbilar.
Bilder från Fuengirola.
Bild 1 höger sida mot muren, bild 2 mot mitten av parkeringen.

Fuengirola P 160102.jpg,
Fuengirola p1 160105.jpg

Upplevde samma sak i Sanlúcar första säsongen vi var där, husbilar runt ytterkanten på parkeringen.
NU ca 160 husbilar i 3 - 5 rader, många som letade plats fick köra igen
Lägger in lååång bild från Sanlúcar, bilderna tagna från taket på vår husbil som står vid ena sidan på parkeringen med bakändan mot gatan.
Börjar åt vänster, slutar längst till höger.
Panoramabild en fixad med Bimodstich (Android)
Klicka för stor bild

PANO #1.jpg

Dessutom tycker vi inte att det är värt mödan att åka 964mil ( denna säsong) förat slipa kylan.
Vi upplever trafiken intensivare nu.

Vi vill rikta ett stort TACK till killarna som fixat till POI,s till dom olika system och GPS,er som finns.
Har laddat ner så ofta det kommet nya POI,s
Guld värt precis som avgiften till Hbk.
Visst kommer vi att sakna alla dom vi träffar både i Portugal och Spanien, vissa har vi träffat en gång,
andra har vi ramlat över flera gånger på olika platser och delat Zoéga,s kaffe med
Några har vi kört tillsammans med vissa sträckor, en del har fått lida av min Skånska dialekt,
inte alltid lätt att förstå, Gittan har översatt.
Men det är inte lätt för mig att förstå norrländska heller.
Tills vidare har vi kvar husbilen för körning i Sverige så huka er, vi kanske dyker upp i höst.
Givetvis har vi Zoéga,s kaffe med oss.
Vi kommer även att besöka Råå så länge det går att stå där, med eller utan husbil,
det går buss till Råå resten får vi gå.

Ps
Har fortfarande inte fått bytt växellådan, innan den är bytt blir det inga långa körningar.

Vi har letat efter lägenhet i Helsingborg och har fått en 3:a på Wienergatan, skriver kontrakt i dag den 9/6,
flyttar in den 1/7.


Lev väl och kör förnuftigt.

Gittan & Jojje
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Slutåkt till Spanien/Portugal.

Ha det bra! Läget på lägenheten ligger ju bra till.

Få se om vi hinner ses före ni smiter till lägenheten. Vi flyttar för fullt ut ur vårt hus och ska bli bostadslösa 15 juli.:) Men om allt går som planerat flyttar vi in i en lägenhet på Gran Canaria 1 okt över vintern, med husbilen parkerad i Spanien för 50 € i månaden.

När våren kommer börjar vi rulla runt i Europa igen. Eller om andan flyger på tar vi bara en Ryanair från GC till Ibirien.

Lycka till. Ska försöka svänga förbi Råå vid nästa flyttsväng.
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Slutåkt till Spanien/Portugal.

@SirMcLain

Hör av er när ni är på väg ner, normalt är vi parkerade hos en kompis i Billeberga,
finns plats för gäster :yes:
Ingen lång väg därifrån till Råå.
Vi flyttar in den 1/7, har kvar husbilen tillsvidare.

Hälsa Lady,n

Gittan hälsar.

Jojje
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Slutåkt till Spanien/Portugal.

Vi har ännu inte varit nere i Spanien med husbilen och har därför kanske en dum fråga.
Antar att de flesta husbilarna söker sig till städer längs kusten. Hur är det med trängsel om man tittar lite inåt landet? Eller är det så att klimatet genast blir annorlunda.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Slutåkt till Spanien/Portugal.

Min dröm är att få vara borta en hel vinter när man en gång i tiden blir tidsmiljonär.


Är det gratisplatser och är det lika fullt på campingarna?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Slutåkt till Spanien/Portugal.

Hur som helst så missar berörda samhällen en god förutsättning för framtida inkomster för näringslivet om man inte tar vara på affärsmöjligheterna när de liksom dyker upp som flygande sparvar.
Allt behöver inte vara gratis men med rimliga avgifter skrämmer man knappast någon husbilsresenär, men finns det ingen plats drar man troligen vidare.
 
B

Båtis

Guest
Sv: Slutåkt till Spanien/Portugal.

Vi har ännu inte varit nere i Spanien med husbilen och har därför kanske en dum fråga.
Antar att de flesta husbilarna söker sig till städer längs kusten. Hur är det med trängsel om man tittar lite inåt landet? Eller är det så att klimatet genast blir annorlunda.

Det kan vara lite bättre plats längre in åt landet,men då får man också räkna med lite kyligare väder.

Vi håller med Gittan och Jojje, alldeles för mycket husbilar i Spanien och även i Portugal utmed kusterna.
// Maggan
 
B

Båtis

Guest
Sv: Slutåkt till Spanien/Portugal.

Min dröm är att få vara borta en hel vinter när man en gång i tiden blir tidsmiljonär.


Är det gratisplatser och är det lika fullt på campingarna?

Ganska fullt även på campingar och etablerade ställplatser. I Murciaområdet får man inte fricampa närmare än 150 m från vatten....har jag läst någonstans.
Många nya ställplatser med service, ploppar upp lite här och var.
// Maggan
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Slutåkt till Spanien/Portugal.

Min dröm är att få vara borta en hel vinter när man en gång i tiden blir tidsmiljonär.


Är det gratisplatser och är det lika fullt på campingarna?

Tyvärr har volymerna skapat otrivsel, inte bara för husbilsåkarna utan även för lokalbefolkningen. Vidare så har myndigheterna inte hunnit med att skapa en infrastruktur som möter de nya, större behoven från det här relativt nya segmentet inom turismen.

Det här skapar förutom otrivsel, även konflikter mellan besökarna och de boende i området.

Vi hade en tråd som diskuterade detta redan tidigt i våras:

http://www.husbilsklubben.se/forums/t93789-2/

På campingarna är det självklart annorlunda, ordnade platser och ett anpassat serviceutbud som möter husbilsturisternas behov.

Nu är det en relativt stor grupp husbilsåkare som inte önskar stå på campingar av olika orsaker, som "man har allt med sig", man åker husbil för "friheten" och självklart även av ekonomiska orsaker.

Tyvärr tror jag att den gruppen i framtiden kommer att få svårare och svårare att hitta pärlor, sina egna gratis smultronställen på den Iberiska halvön.

Men visst finns det campingar och mycket bra sådana, till vettiga priser.

Här rekommenderar jag er att kolla Bosse och Gerds blogg. Bosse och Gerd är HBK´are, som på ett mycket proffsigt sätt besökt och recenserat de campingar som är aktuella för oss skandinaver utefter den spanska Medelhavsskusten.

Bosses och Gerds husbilsresor

Välkomna till Spanien!

Tommy
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Slutåkt till Spanien/Portugal.

Finns gott om ställen att stå på ett par mil från kusten. Kusten blir svårare och svårare. Speciellt Costa Blanca och Costa del Sol, Men utanför turistfällorna finns mycket mysiga ställen, där t.o.m kommunerna har anordnat platser för husbilar GRATIS:D.

Vill man stå samma ställe och inte rotera, då rekommenderar jag att man åker ner i början av Oktober och tar in på de billiga ställplatserna i Portugal. Där kommer du undan 5-8 euro/dag. Eller den svenska husbilskolonien Bahia i Santa Pola tar ca: 8 € + el om du står längre än 3 månader.

Kommer du senare är det fullbokat om du inte åker till Castillo de Baños som inte är så dum. Där får man alltid plats.

Själv gillar jag att blanda och rotera lite.


108115d1453459556t-2016-01-08-12.20.08.jpg
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Slutåkt till Spanien/Portugal.

Lycka till Gittan & Jojje och tack för detaljrika reseskildringar med massor av intressanta händelser!
Vi kämpar i alla fall vidare och lär oss leva med förändringar. Förändringar leder till utmaningar och så småningom till nya lösningar. Den nya och moderna ställplatsen (troligen färdigbyggt) i Dieppe (F) är 4 ggr så stor som dagens 2 befintliga, bara 10-15 meter från stranden! Vinterns Portugal-resa varade i 7 veckor, mestadels genom Frankrike, och vi räknar med att det kommer att ta minst 10 veckor nästa vinter. När alla Fransmän redan är i Spanien/Portugal (okt-nov), då finns det hur många HB-platser som helst lediga i Frankrike. ...och det är inget fel på klimatet heller!

Dieppe.JPG
 

MikeOnWheel

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
20007
Medlemskap
2026
Sv: Slutåkt till Spanien/Portugal.

Jag är en så'n som ni träffat bara en gång :wub:. Jag vill passa på och tacka för all spännande läsning men framför allt för alla tips och råd ni gav mig i Fuengirola tillsammans med flera koppar gott kaffe. Ovärderligt för en nybörjare som jag :).
Hoppas ni kommer att trivas med ert mer stilla liv i Helsingborg! / Mikael
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Slutåkt till Spanien/Portugal.

Det vi nu ser och läser om är fullt naturligt. Vi husbilsåkare blir flera för varje år och trycket på bra friplatser ökar. Det når den gräns där de kringboende börjar se oss som ett problem. Vi ser också ett ökat tryck på de campingar och ställplatser som finns. Marknadskrafterna kommer nu att pressa upp priserna fram till att det uppstår jämvikt mellan utbud och efterfrågan. Att kunna stå på en bra camping för 8 eur dygnet tror jag snart är en dröm. Mitt tips är att titta på campingens sommarpriser för där tror jag att vi kommer att ligga inom ett par år. Titta på vad vi betalar här hemma där där det ju ofta kostar 300 kr för en natt. Det blir minst de priserna i europa också.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Slutåkt till Spanien/Portugal.

"Skrämma" är väl att ta i lite. Det har blivit svårare att övervintra i Spanien men det finns fortfarande stora möjligheter. Många campingar i Spanien har mycket fina rabatter för "långliggare" och i Portugal är många campingpriser faktiskt riktigt låga. Portugal är ett härligt land och jag vill dit igen.

Fricamparna måste kanske leta lite utanför de etablerade ställplatserna men Spanien är ett stort land och där finns fortfarande många möjliga ställplatser om man inte följer med "huvudströmmen" av husbilister. SirMcLain skulle nog kunna fungera som föredöme i detta avseende. Det gäller att snoka lite själv vilket ger möjligheter till unika upplevelser och att hitta jättefina ställplatser.

Solpaneler på taket ökar antalet möjliga platser drastiskt. Att inte ta vara på solenergin i södra Europa är dumt om jag får använda mig av ett sådant uttryck.

Viva el Sol!

Jappe

PS. Jag gick ut (kl. 10:50) och mätte på mina två fasta paneler på 110 och 130 watt och de levererade tillsammans 10 ampère. Bägge är polykristallina. 110-wattaren har åkt med i över 10 år!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Slutåkt till Spanien/Portugal.

@Eva &Hasse 9

Vet inte varför Ni skriver att vi "skrämmer" folk?
VI har inte blivit rånade eller haft inbrott i husbilen som flera andra blivit i Spanien/Portugal.
VI skriver om VÅRA erfarenher och hur VI upplevt den sista säsongen
Vad som påverkat beslutet är vår sak och vad som står i första inlägget. .

Då borde stölden i er husbil Ni skrev om påverka dom som kör husbil i Sverige.
Eller hur?

Jojje
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Slutåkt till Spanien/Portugal.

Möjligheterna till fricamping ökar nog ganska rejält om man inte har för stor bil, idealiskt ur den synpunkten är naturligtvis en plåtis som både du och Sir McLain åker. :)

Du har en poäng där men det allra viktigaste är hur man uppför sig. Campingfasoner på parkeringsplatser tolereras inte alltid. I många småbyar i Medelhavsländerna är folk lite nyfikna på "barbarerna" från norr (barrskogsbältet) och är hur trevliga som helst. Alla pratar inte engelska men finns viljan så finns språket!

Jappe
 
Toppen