• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller

BO-A OCH INGEGERD

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Borås
HBK-Nr
5099
Medlemskap
2024
Hej
Vi har bestämt oss för att sätta på solceller på husbilen. Är det någon som nyligen har köpt ett komplett solcellspaket på ca 150 watt? Vill gärna ha tips på var man kan handla bra och prisvärd utrustning.

Hälsningar
Bo-A och Ingegerd
 

Cresendo

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Lomma
HBK-Nr
13455
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Vi har nyligen installerat solceller och vi är mycket nöjda.
140 watt håller batterierna i gott skick. Vi har inte någon längre erfarenhet
av solceller men det visar sig att det batterierna laddar även när det är lite molnigt. Installerades av Autohallen i Lomma


Hittills nöjd
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Solceller

Vi handlade ett färdigt paket av Lego elektronik på 150 w med MPPT-regulator och detta installerades sedan av en firma i Växjö. Mer än nöjda då vi numera inte behöver vara "rädda" för att dra ur batterierna.
Ofta fulladdat dagen efter på fm.
Tittar lite på tv, led-lampor är på men är inga storförbrukare.
Kör enbart vår, sommar och höst.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Vi funderar också på solceller, så jag hänger med här på ett hörn också.

Jag funderar på att beställa ett av Lomma Solenergi:s paket, och de lämnar även rabatt till HBK medlemmar, kolla under rabatter i högerkanten.

Men problemet är att få någon som vill montera om man inte kan fixa det själv av olika anledningar.

Jag har kollat med 2 olika firmor som säljer husbilar i närområdet, men ingen vill montera om de inte får sälja utrustningen.

Tar gärna emot tips om detta.

//Tommy
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Solceller

Jag frågade på Bossings i Linköping när jag var där om dom ville åta sig att limma fästen och genomföring samt dra dragtråd i bilen och det var inget bekymmer.
Så det kan vara värt att fråga där.
 

Yngve Pettersson

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18825
Medlemskap
2024
Jag har handlat 130W solpaneler från Bau-Tech, leverans OK. Panelerna fungerar hittintills som förväntat.
Beställde även aluminium profiler från B-T, kan fälla upp en panel i taget för morgon repektive kvällsol.
Har Schaudt LMR1218 som regulator (ochså beställd från en tysk leverantör) och 2st Biltema AGM batteri
 

Bilagor

  • Solcell panel.JPG
    Solcell panel.JPG
    61,5 KB · Visningar: 25
  • Solcell tak 2.JPG
    Solcell tak 2.JPG
    3,3 MB · Visningar: 31

pejac

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
18770
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Jag köpte 2*100 W paneler och monteringsprylar samt MPPT Votronic 250 som laddar bodelsbatterie med så mycket som behövs vilket gör att jag ibland kan nyttja S+ som gör att kylskåpet automatiskt kopplar över till 12V med jämna mellanrum. Dessutom underhållsladdas startbatteriet med ca 1A. Jag köpte mitt hos Solexperten via nätet. Mycket bra service och rimliga priser. Jag installerade allt själv. Limning tog mindre än en timma. Kabeldragning, borrning samt inkoppling av regulator och koppling till kylskåp med S+ tog ytterligare någon timma. Jag är väl normalhändig men jag hade aldrig gjort det innan, lätt var det i alla fall. Man behöver vara två när man applicerar panelerna på limsträngarna.//Peter
 
Toppen